Hangende remservo Flavia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Marcel

Hangende remservo Flavia

Unread post by Marcel »

Dag allen,

Ik ben nieuwe op dit forum en ben sinds een half jaar eigenaar van een Flavia Cabrio uit 1965. Een erg leuke wagen met één onhebbelijkheid: De rem blijft hangen. Dit was mij al meegedeeld door de vorige eigenaar en van hem vernam ik dat de remservo al diverse keren uit elkaar gehaald en gereviseerd is, maar dat het probleem toch bleef. De rem wordt gedurende het rijden steeds 'harder' totdat de remmen blijven hangen. Dat 'blijven hangen' kan zo maar op een recht stuk gebeureren terwijl er de afgelopen paar km niet geremd is. Als ik de ontluchtingsnippel op de servo even losdraai, de olie opvang, en weer dichtdraai komt het probleem niet meer terug gedurende die rit.

Sorry, een lang verhaal. Ik denk dat de remservo nog steeds blijft hangen en ik vraag me af of het de moeite is deze weer uit elkaar te halen. Er is mij al aangeraden een nieuwe te monteren, Zijn er eigenlijk wel vervangende servo's voor een Flavia te koop?

Vriendelijke groet
Marcel
Apeldoorn
Bert Ewalds

Re: Hangende remservo Flavia

Unread post by Bert Ewalds »

Probleem kan worden veroorzaakt door de drukstift (officieel: Vacuum piston push rod) in de remservo die uit de vacuumdoos komt.
Als deze niet goed gangbaar door de afdichting loopt blijft hij hangen en bedient als het ware de servo.
Die stiften zijn volgens mij moeilijk meer los te krijgen
Er zijn ruilservo's, maar bij bijvoorbeeld Omicron kosten die een godsvermogen
Je kunt proberen of C+C parts er wat mee kan.
Vreemd is dat het kan gebeuren, zonder dat je het rempedaal aanraakt

Bert
Marcel

Unread post by Marcel »

Dankjewel Bert, leuk dat je even antwoordt.

Moet het remsysteem afgekoppeld worden om de drukstift te controleren?

Wat betreft het gaan hangen van de rem als het rempedaal niet aangeraakt wordt:: De eerste 10 km gaat alles prima, als je de auto dan laat uitrijden komt hij op een normale manier tot stilstand. De volgende fase is dat je begint te merken dat de remmen licht aanlopen. Als je de wagen dan laat uitrijden komt hij met een "schokje" tot stilstand. De volgende fase is dat de remmen echt gaan aanlopen, het remlicht gaat dan ook branden en dan moet je echt gaan stoppen om de ontluchtingsnippel van de servo los te draaien. Zou het iets met warm worden van het remsysteem te maken kunnen hebben? Ik rij nu maar met een losgekoppelde servo, maar dan moet je wel behoorlijk fors op de remmen gaan staan.

Groet,
Marcel
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Marcel,
Bedoel je met een losgekoppelde servo dat je de vacuumslang er af hebt getrokken?
Als dat het geval is,wordt de verdenking richting drukstift alleen maar groter.
Je zult je rembekrachtiger wel moeten uitbouwen om bij die drukstift te komen
Het goede nieuws is dat je het eigenlijke mechanisme niet uit elkaar hoeft te peuteren
De drukstift wordt door de vacuumbox, die jij dan afgekoppeld hebt in de rembekrachtigingscilinder gedrukt.

Het kan ook zijn dat de drukstift wel goed werkt, maar dat de speling verkeerd is afgesteld
er moet tussen de drukstift en de zuiger in het servohuis een speling zitten van 1.5 tot 1.8 mm

een andere oorzaak kan zijn dat je geen speling hebt tussen de drukstift van het rempedaal op de hoofdremcilinder (0.5mm)

Bert
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Ik denk dat ik die wagen ken. De servo heb ik al uit elkaar gehad. De pin op het grote membraam is vervangen en correct afgesteld. De pin op het hulpmembraam niet. Ik weet niet meer of ik twijfels had over het hulpmembraam en de bediening daarvan. Probleem met dat soort kwalen is dat het niet op te roepen is en hoeveel km proefrit is er nodig om een wagen gegaranderd goed te keuren.

Het kan nauwelijks aan de wielremcilinders liggen omdat de oorzaak druk opbouw is. Immers, de auto rijdt weer als de druk er af is gehaald.

Ik zou nu in de hoofdremcilinder zoeken.
Marcel

Unread post by Marcel »

Dat klopt, het is inderdaad de ex auto van P.N. uit Apeldoorn. Ik dacht ook aan de hoofdremcylinder, maar die heb ik net laten reviseren en het probleem is er nog steeds. Als ik de servo loskoppel (d.m.v. het loskoppelen van de vacuum slang) is het probleem er niet, alleen dat voelt niet zo veilig aan. Ik zal met nog eens verdiepen in het hulpmembraam, wat zou het probleem daarmee kunnen zijn??
Huib Geurink

Gereviseerde aluminium hoofdremcilinders van 40 jaar oud geef ik niks voor.

Het hulpmembraam is een nog al ingewikkeld ding met meerdere kleppen. Ik heb er hier thuis geen. Heb te weinig ervaring in m'n hoofd om er op afstand iets zinnigs over te zeggen.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Marcel

Heb ooit het zelfde meegemaakt zakkende pedaal en oplopende remmen, maar dan in andere italiaan.
Na een triljoen keer ontluchten was het probleem weg.

Misschien heb je er wat aan.

succes
Marcel

Unread post by Marcel »

Vanmorgen reed ik met de auto, met afgekoppelde servo (Vacuumslang eraf) en de remmen liepen wederom langzaam vast!! Een geruststellend idee dat het dus niet aan de servo ligt.

Stel dat de hoofdremcylinder ook OK is (ik weet dat Huib de revisie van een 40 jaar oude cylinder niet vertrouwt) wat zou het dan nog meer kunnen zijn:

Ik zit zelf nog te denken aan:
1. Remolie wordt warm en bouwt zodoende druk op die niet wegkan anders dan een ontluchtingsnippel open te draaien.
2. Een klevende remslang. Nu komen we bij het verhaal van de klok en de klepel, want ik heb wel eens gehoord dat een rem kan blijven hangen als de remslangen verkleven.
3. ??? Alle hulp is welkom
Huib Geurink

Als het de slang naar achter zou zijn, zou druk er af laten op de servo ook niet werken.

Hoofdremcilinder is verdachte nr 1. Is een aardig ingewikkeld ding.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”