Een andere auto. Elena had al een electronische ontsteking (maar dan zo'n apart kastje) met een optische pick up in de verdeler. Die ontsteking maakte nog gebruik van de originele centrifugaal vervroeging met veertjes en gewichtjes en van de originele rotor en verdeelkap. De bobine was de blauwe Bosch. Elena liep al prima maar gaat nu helemaal als een raket. Een openbaring. Een stuk sneller dan Tina, over het hele toerengebied maar extra opvallend bij lage toeren.
Elena heeft regelmatig een vette bougie op 2. Ze slaat dan over en trekt niet meer op. Ik had speciaal gewacht tot dit euvel zich weer voor deed. Ipv de bougie schoon te maken heb ik nu de nieuwe ontsteking met de zwarte bobine gemonteerd. Ze liep meteen als een tierelier. Sloeg geen vonk meer over.
Op Tina zit nog een prototype van de electronische ontsteking. Die kan de zwarte bobine niet aansturen. Die vervang ik van de week ook door een nieuw productie exemplaar met zwarte bobine. Ook gaat de rvs uitlaat met dikke pijp (in feite een S2 uitlaat) er af en komt er weer de originele uitlaat met dunne pijp op.

Hier een foto van de ontsteking en de zwarte 0,6 Ohm bobine. Let op: de ontsteking wordt geleverd zonder het tandwieltje. Dat moet je over zetten van de originele ontsteking. Voor de Flavia kun je het gaffeltje ook overzetten.
De verkoop van de Fulvia / Flavia uitvoering gaat via www.viva-lancia.com Je kunt ze dus bij mij bestellen en eventueel door mij laten monteren.
320 euro voor de ontsteking (zonder tandwieltje!)
70 euro voor de bobine
15 euro verzendkosten NL
25 euro verzendkosten B
De voordelen zijn:
- geen punten maar magneetjes met een Hall sensor
- electronisch vervroegingscurve. Kan dus nooit verlopen. Altijd correct.
- alle bestaande vervroegingscurves voor Fulvia en Flavia zitten er in. Je kunt ze met een schakelaar selecteren.
- electronische fase correctie zodat de vonken precies om de 180 krukas graden komen
- variabele dweilhoek
- speciale software om bobine's van 0,6 Ohm (of hoger) aan te sturen. Met de meeste eelctronische ontstekingen kun je geen bobine's van minder dan 1,0 Ohm aansturen.
- standaard verdeelkap en rotor die voor een paar euro te koop zijn van gerenommeerde fabrikanten als Bosch en Beru. Kun je dus iedere 30.000 km vervangen zoals het hoort.