supermagneetolieplug

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Hein Reedijk

supermagneetolieplug

Unread post by Hein Reedijk »

Misschien interessant voor anderen: ik heb mijn eigen supermagneetolieplug gemaakt, heel wat goedkoper dan de superplug die op het web te koop is. Die laatste plug past ook niet in het flaviacarter, omdat hij veel teveel naar boven uitsteekt. Te hoog is dus.
Ik heb in Duitsland supermagneten gekocht via het web, cilindervormige van 1 keer 1cm. Kosten iets van 80cent per stuk. Als je nou de oude olieaftapplug uit elkaar haalt, dus 'dekseltje' eraf lichten en de ferrietmagneet en de twee ijzeren plaatjes eruit halen, en dan het inwendige van de messing plug goed schoonmaakt met wasbenzine en thinner (veel oude sludge), dan kun je met een twee componentenhars de nieuwe magneet er in lijmen. Daartoe heb ik de neodymium-ijzer-boriummagneet eerst vast geklikt op twee M6 carroserieringen (geeft een beetje verhoging) en daarna met loctite 'vloeibaar staal' de boel opgevuld. Na 20 minuten uitharden met waterproof schuurpapier het zaakje mooi glad schuren, en dan monteren maar!
De magneet steekt dan maar een paar millimeter uit, en komt niet tegen de oliezeef aan.
Deze magneten kunnen tot 80 graden weerstaan voor zij hun magnetisme verliezen, dus dat moet wel goed gaan.
Het is wel heel lastig om bij olieverversen de metaalslijpseltjes weer van de magneet af te krijgen!
Belangstellenden wil ik wel een fotootje mailen.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”