Heren,
Het volgende. Mijn Fulvia heeft bijna een jaar gelden behoorlijke startproblemen gehad, waarna ik de startmotot heb laten reviseren, en het probleem opgelost was. Tot nu, want gisteren bij de gamma wilde het machien niet starten.
De volgende symptonen zijn aanwezig:
- Alleen als de auto goed heet is, en dus ook in de motorruimte de temperatuur hoog is doet het probleem zich voor
- De startmotor doet dus echt niks, zelfs de bendix schiet er niet uit. Je hoort niet eens een klik.
- De enige indicatie dat er iets gebeurt is dat het laadstroomlampje, wat vol brandt als je contact maakt, wat dimt, ten teken dat er toch ergens stroom heen gaat.
Wie heeft er enig idee. De startmotor is neem ik aan nog goed. Alle draadverbindingen rondom de startmoor heb ik nagezien, en zijn ook ok. Ik verdenk zelf de accu, alleen is het vreemd dat het dan met warme motor optreedt, omdat er volgens mij (correct me if I'm wrong) geen verschil zou moeten zijn met koud en warme omgeving (in de motorruimte) Ik heb ook een extra dikke massastrip aangelegd tussen de motor en de carrosserie, dus zou geen massaprobleem moeten zijn.
Overigens slaat het apparaat direct aan bij aanduwen, dus het probleem lijkt echt te liggen bij het startgebeuren. De dynamo is gereviseerd (en nieuwe spanningsregelaar), en de laatste keer doormeten laadde die 14V bij ofzo. Weet de precieze waarde niet meer, maar zou vreemd zijn als ie met echt lege accu zou staan, tenzij de accu zelf dus gaar is. Who knows?
Groeten,
David
startprobleem
-
koos
Re: startprobleem
Ik verdenk het startrelais van de startmotor omdat het probleem zich alleen voordoet bij warme motor.
Heb dit vaker meegemaakt bij andere auto`s.
Koos uit tuk
Heb dit vaker meegemaakt bij andere auto`s.
Koos uit tuk
-
Bert Ewalds
Volgende keer als het probllem zich weer voordoet, met de steel van een hamer een aantal tikken op het startrelais geven (met de kop van de hamer kom je er niet bij)
Het startrelais is het cilindertjes van pakweg 10cm lang en 2cm diameter dat op de startmotor zit gemonteerd.
Als hij het dan wel doet, weet je zeker dat dat relais blijft hangen.
Bert
Het startrelais is het cilindertjes van pakweg 10cm lang en 2cm diameter dat op de startmotor zit gemonteerd.
Als hij het dan wel doet, weet je zeker dat dat relais blijft hangen.
Bert
-
Bart
Het kan ook helpen je contactslot eens schoon te maken. Als dat wat geoxideerd/vettig/vuil/roestig/ingebrand is dan krijgt je startrelais wat minder spanning en blijft sneller plakken.
De hamertruc werkt in ieder geval. Desnoods moet je even een draad van de plus van de accu tegen het contact van het relais (M6 boutje) houden terwijl je ertegenaan slaat. (Zet 'm wel in z'n vrij! En niet schrikken!) Als ie eenmaal even geklikt heeft doet ie het ook wel weer van achter het stuur vandaan.
Bart
De hamertruc werkt in ieder geval. Desnoods moet je even een draad van de plus van de accu tegen het contact van het relais (M6 boutje) houden terwijl je ertegenaan slaat. (Zet 'm wel in z'n vrij! En niet schrikken!) Als ie eenmaal even geklikt heeft doet ie het ook wel weer van achter het stuur vandaan.
Bart
-
David
Nou ja, het vreemde is dus dat ie het wel doet als ie koud is. Dus als het het relais is, komt dat wel los bij koude motor (en dus ook wel koude startmotor, want die warmte wordt wel doorgestuurd natuurlijk.
Maak in elk geval zijn contactslot wel keer schoon, maar daar zit niet echt verschil bij warm of koud natuurlijk. Dus betwijfel of dat resultaat geeft. Maar goed, baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Nog andere ideeen?
David
Maak in elk geval zijn contactslot wel keer schoon, maar daar zit niet echt verschil bij warm of koud natuurlijk. Dus betwijfel of dat resultaat geeft. Maar goed, baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Nog andere ideeen?
David
-
Huib Geurink
Als ie het niet doet met het contactslot maar wel met een draadje van de plus zoals Bart zegt dan ligt er in ieder geval een conclusie voor de hand.
Op zich komt een gammel relais wel meer voor. De reviseur merkt dat ook bijna nooit van te voren. Maar dat betekent niet dat het electrisch circuit niet de boosdoener is. Betás waren berucht. Als je een relais monteerde om het startrelais te bedienen waren ineens alle problemen over. Fulvia's hebben daar geen structureel probleem dus er is iets niet in orde
Op zich komt een gammel relais wel meer voor. De reviseur merkt dat ook bijna nooit van te voren. Maar dat betekent niet dat het electrisch circuit niet de boosdoener is. Betás waren berucht. Als je een relais monteerde om het startrelais te bedienen waren ineens alle problemen over. Fulvia's hebben daar geen structureel probleem dus er is iets niet in orde
-
koos
Startrelais vervangen ,bij warme motor /startmotor is er een onderbreking in de spoel van het startrelais.