Fulvia gespot

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma

Re: Fulvia gespot

Unread post by Peter Coolsma »

Zo, da's een nette! Een 1.3 HF. Volgens mij heeft deze wel 's het concours Paleis het Loo gewonnen in zijn klasse. Denk niet dat er twee zijn in NL.

En wat betreft de rest van het artikel - wist het al langer, maar heb er eigenlijk nu geen woorden voor. Really - words fail me.
Jorn

Unread post by Jorn »

Iets beter kijken. Het is zo te zien een serie 2 en dus onmogelijk een Rallye 1,3 HF maar blijft leuk om ze in het wild ineens te zien staan of rijden!
Peter Coolsma

He get... Yep. Dorpelstrips horen niet, en de positie en vorm van de zij-clignoteur voor. OK...
Bart Verbeek

La Fulvia Eco

Unread post by Bart Verbeek »

Ik heb er al dikwijls mijn hoofd over gebroken, maar ooit komt er een tijd dat we enkel naar onze geliefde bolides kunnen kijken. Nee, niet meer rijden, zelfs niet meer starten.
Ik weet het, das pure horror!

Italië heeft al verscheidene steden 'clean' gemaakt. Duitsland heeft een soortement van jodenster-sticker ontworpen voor vervuilende wagens.
Brussel (Europa dus) staat te popelen om met 1 pennetrek alle autos ouder dan 10 jaar te recycleren tot hoogrendement-verwarmingsketels.
Alles wat vervuilend is, gaat op de wielklem of komt simpelweg de stad niet meer in. Leuk, kunnen we lekker raggen op het platteland? Mja, maar 's avonds willen we wel terug thuis geraken, daar waar we wonen, in de stad dus.

Verscheidene dealers in merkspecifieke oldtimerdelen hebben hier al een antwoord op (veelal voor 'courante' oldtimers van engelse makelij. Ze leveren kits om de wagens aan komende emissie-eisen te laten voldoen. Denk maar aan EGR-systemen en catalysatoren. Dat zijn ingrijpende en dure ingrepen, maar op lange termijn volgens mij de enige mogelijkheid om blijvend te MOGEN genieten van onze pride & joy.

Vooraleer we allerlei geregelde injectiesystemen met cat en lambdasonde op onze Fulv timmeren, moet er toch even bekeken worden:
- hoe vervuilend is de Fulv?
- wat worden/zijn Europa's eisen?
- wat is de beste/eenvoudigste/duurzaamste/minst ingrijpende ingreep?
- hoever staat de technologie?

Helaas denk ik niet dat we tegen oom milieu-agent die met een meetstok de uitlaatgassen meet, moeten afkomen met het verhaal dat onze wagen nooit de milieu-belasting zal evenaren van "de produktie van 1 nieuwe wagen".

Natuurlijk; willen we ons prachtig bataljon aan carbs opgeven voor een plastiekbak dat een Bosch-label draagt? En dan heb ik het nog niet over de rij-kwaliteiten en de specifieke aanzuig en uitlaatsound die we zullen missen.

Maar ik loop misschien te hard van stapel.... tegen dat het zover is, zijn misschien al onze fulvias al cultuur-historisch erfgoed en worden we gesubsidieerd om dagelijks rond te rijden.

Misschien moeten we stillaan een afgevaardigde aanstellen om de 'Club van Rome' te infiltreren! Zo hebben we het een en ander in de hand.

Ach wat: on topic: mooie coupé!

Bart
Huib Geurink

Re: La Fulvia Eco

Unread post by Huib Geurink »

Ik denk dat het probleem is dat de autoriteiten die beslissen dat oude autoos niet meer de binnen stad in mogen gewoon er niet aan denken dat er ook nog klassiekers zijn. Als je gaat praten komt er wel een uitzondering voor klassiekers. Die anderhalve klassieker kan nooit het probleem zijn.

Het feit dat je met de productie van een schone dus nieuwe auto in feite de vervuiling alleen maar verplaatst naar de plek waar de materialen gedolven, geraffineerd, geproduceerd worden is intussen een verloren discussie.

De FEHAC ofwel de Nederlandse afdeling van de FIVA doet best heel goed werk in het lobbyen voor onze klassiekers bij de overheden. Ook de FIVA zelf als overkoepelende organisatie.
In dit verband is het een goede zaak om lid te worden van een club bijvoorbeeld de Nederlandse of Belgische Lancia club. Die dragen weer af aan de FIVA die daardoor weer sterker doet. Ik heb me per afgelopen 1 januari ook weer opgegeven als lid van de Nederlandse Lancia Club waarbij die overweging zeker een rol speelde.
Walter van Gruythuysen

Re: La Fulvia Eco

Unread post by Walter van Gruythuysen »

Ik kan niet wachten tot er een slimme ambtenaar opstaat die voorstelt alle panden van voor 1990 in de binnenstad te slopen vanwege het onnodig hoge energieverbruik....
giorgio

Unread post by giorgio »

dit is en 1.3 normaal, geen hf want is serie 2 of 3, heeft gewoon en paar stikkers en veel ruust
Peter Coolsma

Ha Giorgio, a.s. zondagavond zes uur weer voor de buis...?

;-)

Ben heel benieuwd!
giorgio

Unread post by giorgio »

alfast sorry for de foute in de nederlands taal .

ik heb mijn best gedaan.

Giorgio
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”