Mijn coupe heeft last van kieren op de ramen van de deuren. De ramen staan engszins achterover gekanteld waardoor ze niet goed in de deurrubbers vallen. In een poging dit er uit te stellen bleek dat de stelruimte op was. Wanneer ik de vaste geleider tegen het driehoekje meer naar voren stel loop het raam er uit. De achterste geleider heeft geen ruimte meer. Na nog wat passen en meten kon ik een kleine verbetering bereiken met een paar ty-raps achter de raamgeleiders die in de stijlen zitten.
De eigenlijke oorzaak van het probleem is natuurlijk de slijtage van de geleiders. Weet iemand waar ik deze kan kopen en van welke andere auto deze zou passen? Heeft iemand anders ervaring met dit probleem?
Alvast bedankt,
Walter
Raamgeleiders
-
Huib Geurink
Re: Raamgeleiders
Daar kan best een paar dagen tijd in gaan zitten om die coupe deuren en ramen goed te krijgen zeker als het alu deuren zijn. Het stalen deel van de geleiders is meestal niet het probleem. Enkele keer zijn die opgelaste bevestigingen uit de vorm.
De bevestiging van het driehoekje dient goed te zijn. De M4 bout door het oog van de lange geleider moet goed zitten. Nieuw material in de stalen geleiders. Is standaard spul. Het grote rubber boven langs dient soepel genoeg te zijn. Bij voorkeur nieuw. Helaas zijn de die repro rubbers de laatste jaren aan de stugge kant. Soms is het alu van de deuren vervormd waardoor de geleiders niet onder de goede hoeken staan. Hier moet je dan wat creatief rekken trekken en duwen.
De wieltjes van het mechaniek dienen goed te zijn en de juiste voor de stalen cq alu strip met goot onder aan het raam. Geen of minimale speling op scharnierpunten en tanden van het mechaniek. Als dat allemaal goed is dan kun je door het mechaniek te kantelen de ruit goed zetten. Het mechaniek dient dan geborgd te worden met 2 parkertjes.
Als deurslot en lange geleider goed zijn afgesteld zie je dat bij het sluiten de ruit iets omhoog geduwd wordt in het rubber.
De bevestiging van het driehoekje dient goed te zijn. De M4 bout door het oog van de lange geleider moet goed zitten. Nieuw material in de stalen geleiders. Is standaard spul. Het grote rubber boven langs dient soepel genoeg te zijn. Bij voorkeur nieuw. Helaas zijn de die repro rubbers de laatste jaren aan de stugge kant. Soms is het alu van de deuren vervormd waardoor de geleiders niet onder de goede hoeken staan. Hier moet je dan wat creatief rekken trekken en duwen.
De wieltjes van het mechaniek dienen goed te zijn en de juiste voor de stalen cq alu strip met goot onder aan het raam. Geen of minimale speling op scharnierpunten en tanden van het mechaniek. Als dat allemaal goed is dan kun je door het mechaniek te kantelen de ruit goed zetten. Het mechaniek dient dan geborgd te worden met 2 parkertjes.
Als deurslot en lange geleider goed zijn afgesteld zie je dat bij het sluiten de ruit iets omhoog geduwd wordt in het rubber.
-
Bart
Maar ik herken wel het probleem van versleten geleiders; het afstellen lukt na enig rommelen wel, maar de zijdelingse steun van het raam is niet zo goed. Hierdoor gaat het raam bij hogere snelheid makkelijker open staan. Je kan bij mij heel duidelijk merken (aan de herrie) dat de geleiders aan de linker kant veel meer versleten zijn dan rechts. Het lukt me niet om dat beter te krijgen. Als je de geleider namelijk verder naar binnen laat wijzen (met wat ringetjes etc), dan loopt ie aan de voorkant niet meer goed. Het probleem zit in de achterste geleider.
Huib, je hebt het over standaard spul? kan je dat per meter kopen?
Bart
Huib, je hebt het over standaard spul? kan je dat per meter kopen?
Bart
-
Huib Geurink
Spul kun je per meter kopen.
Als het bovenste rubber goed is "zuigt" het raam er in en blijft het wel dicht op snelheid. Mits dus wel goed genoeg passend. Bij moderne autoos met coupe deuren gaat het raam electrisch iets naar beneden als je de deur opent en wordt het electrisch in het rubber geduwd als je de deur weer sluit. De Fulvia deur doet die beweging ook een heel klein beetje. Absolute voorwaarde voor goede werking is goede rubbers. Als die niet goed zijn helpt niks.
Als het bovenste rubber goed is "zuigt" het raam er in en blijft het wel dicht op snelheid. Mits dus wel goed genoeg passend. Bij moderne autoos met coupe deuren gaat het raam electrisch iets naar beneden als je de deur opent en wordt het electrisch in het rubber geduwd als je de deur weer sluit. De Fulvia deur doet die beweging ook een heel klein beetje. Absolute voorwaarde voor goede werking is goede rubbers. Als die niet goed zijn helpt niks.
-
johan
ik bestelde bij Martin Willems en kreeg mooi op maat geknipte geleiders (ze komen wel van de rol)
maar het werkt
gr
Johan
maar het werkt
gr
Johan
-
Bart
Ruit duwt inderdaad van onderen af in het rubber, op de veerkarcht in het systeem. De ruitrubbers zijn nieuw (dat wil zeggen, onderhand ook al weer 7 jaar oud...) en nog best lekker zacht. Dat was een hele verbetering ten opzichte van de rubbers die eruit kwamen; die waren steenhard. Ik zal eens bij Martin informeren. Ik heb ook al eens geprobeerd het stalen profiel een beetje dicht te knijpen om het geheel wat minder speling te geven, maar dat was niet zo'n succes. De haartjes zijn weggesleten en op rubber zelf loopt het stroef.
Bart
Bart
-
TVD
Walter,
Ik had hetzelfde probleem, vooral de ruit kant bestuurder zakte scheef en had geen steun wegens volledig uitgesleten geleiders. Ik kocht de geleiders bij Omicron, en vernieuwde tevens de hortizontale afdichting van de ruiten (ook te koop bij Omicron). Als je wil kan ik wel opzoeken wat dit gekost heeft.
Ciao,
Tom.
Ik had hetzelfde probleem, vooral de ruit kant bestuurder zakte scheef en had geen steun wegens volledig uitgesleten geleiders. Ik kocht de geleiders bij Omicron, en vernieuwde tevens de hortizontale afdichting van de ruiten (ook te koop bij Omicron). Als je wil kan ik wel opzoeken wat dit gekost heeft.
Ciao,
Tom.