'vloeien' cilinderkopbouten

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bart Verbeek

'vloeien' cilinderkopbouten

Unread post by Bart Verbeek »

Even een snel vraagje aan de ervaringsdeskundigen:

Ik heb de russische kopbouten (naar recept van Ome Huib) in de berlina gedraaid. Nu zijn enkel de lange van 'russische' makelij en de kleintjes (die vooraan het blok) bleven de zelfde (fiat/lancia) bouten.

Die van Huib zette ik op 3.7Nm, en zo ook die kleintjes. Althans dat probeerde ik. Na x,xNm begonnen ze al aardig te vloeien. Absoluut van geen kwaad bewust (ik was volledig geindoctrineerd door de afwerkingstabel van de aantrekkoppels).
Wat later kwam ook de grijze massa in werking. Die kleintjes mochten niet op zulke koppels aangetrokken worden, maar volgens opgave 2.3Nm of zo.

Wat doe ik nu:
a. vervang ik de kleintjes 1 voor 1 door verse en zet ze op het juiste koppel
b. ik laat ze zitten en op hoop van zege?!

Ik prefereer a., maar gaan ze niet breken als ik ze wil verwijderen? Dan moet de kop er terug af. Ik kan Huibs bouten wel terug gebruiken, maar mijn koppakking, kan ik die ook terug inzetten? En heeft er iemand ervaring met boortjes die linksom draaien (speciaal om afgebroken boutjes er uit te wippen)?
Als ze er gewoon uitkomen, kan ik ze gewoon vervangen door andere kopboutjes en ze stillaan op moment zetten of moet ik de hele meuk terug losdraaien en terug op moment zetten?

Heeft iemand er ervaring mee, of ben ik de eerste sukkelaar? ;-)

Bart
william vd Sman

Re: 'vloeien' cilinderkopbouten

Unread post by william vd Sman »

Ik zou de bouten vervangen door nieuwe. De kans dat ze breken met losdraaien lijkt me klein en anders zijn de restanten met een linkse tap er redelijk sympel uit te halen zonder de kop los te halen. Deze drie boutjes doen eigenlijk heel weinig met de kop en alles opnieuw op moment zetten als je die drie bouten hebt vervangen is niet nodig. S1 had 10K bouten die op 3.2Kgm vastgezet moeten worden en SII Fiat 8.8 bouten die op 2.5Kgm vast zitten. Beide typen zijn bij de ijzerwarenhandel gewoon te koop.
Succes,
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Precies wat William zegt. Er uit en nieuwe er in. De originele waren dus 10K. Als je nieuwe haalt moet je 10.9 vragen. Ik heb er zat liggen. Je kunt er zo drie krijgen.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Gewoon 1 voor 1 wisselen?!
Dus niet alle bouten lossen, om daarna alle bouten terug vast te zetten?
Gelukkig moet het niet altijd ingewikkeld/duur/tijdrovend zijn.

dank

Bart
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Kan. Maakt niet zoveel uit. Die bouten zitten daar om de voorkomen dat er olie uit lekt. Niet om de compressie en verbrandingsdruk binnen te houden. Omdat het boeltje wel op warmt en af koelt en je met verschillenden materialen en dus temperatuurcoefficienten zit is de rek op de bouten wel belangrijk om te voorkomen dat ze los raken. Als bijvoorbeeld het aluminium meer krimpt dan er rek op de bouten zit gaan ze los.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”