Zomaar een vraagje
-
Huib Geurink
Zomaar een vraagje
Als je met je Fulvia (of andere auto) rijdt heb je dan:
a) het gevoel of je over de weg rijdt
of
b) het gevoel dat de weg onder je door gaat
a) het gevoel of je over de weg rijdt
of
b) het gevoel dat de weg onder je door gaat
-
Walter van Gruythuysen
Re: Zomaar een vraagje
Vanmorgen weer met de Fulvia van Leeuwarden naar Delft gereden. Altijd een mooie start van de week. Tot de Hollandse brug glijdt de weg onder je door. Daarna worden de gevoelens gemengder, al ging het vanmorgen best goed. Vanaf daar je aandacht verdelen over:
- De radio
- Koelwater en oliedruk (niet dat er ooit iets mis mee is maar de meters zitten er)
- De bestuursters van auto's om je heen (of er nog iemand oog voor schoonheid heeft)
- De routeplanner en filemeldingen
- Het ontbijt
Op dat moment rijd je dus over iets dat soms een weg wordt genoemd.
Walter van Gruythuysen
- De radio
- Koelwater en oliedruk (niet dat er ooit iets mis mee is maar de meters zitten er)
- De bestuursters van auto's om je heen (of er nog iemand oog voor schoonheid heeft)
- De routeplanner en filemeldingen
- Het ontbijt
Op dat moment rijd je dus over iets dat soms een weg wordt genoemd.
Walter van Gruythuysen
-
Peter Coolsma
Vroeger zat er qua beleving (wat betreft "directheid" van de bedieningsorganen) niet veel verschil tussen het R5'je en de Fulvia. In beide auto's was het werken geblazen, en alles wat het mechaniek uitspookte was perfect voelbaar en hoorbaar. Nu de R5 naar de eeuwige haarspeldbochten is, en vervangen is door een Clio (van toch ook nog 10 jaar oud), is dat verschil enorm geworden. De Clio is een Franse fauteuil op een soort zwevend onderstel; alles is elektrisch en/of bekrachtigd. Het auto'tje is echt full-options met gelukkig ook een toerenteller; anders weet ik bij aanjagerstand 2 al niet meer wat (of) de motor (het) doet. Het is wel een stuk meer ontspannen dan de 5 maar ik ben blij er nog een "echte" auto naast te hebben...
In de Fulvia dus a) en in de Clio b).
In de Fulvia dus a) en in de Clio b).
-
Bart Verbeek
Huib
Is dat een vraag in de trant van: "is het glas halfvol of halfleeg?"
Fulvias zijn basic, geen boordcomputers, geen onboard gps-sen die je in de weer houden, noch esp (electronic suspension program) abs, asr (tractiecontrole), geen surround-systeem die je Paolo Conte kunnen laten horen alsof hij naast je in je oor kwekt. Ook airco en stuurbekrachtiging waren in de six- en seventies niet leverbaar op een Fulvje. Met andere woorden: wil je op de weg blijven, moet je er zelf voor zorgen en niet de electronica laten leiden. Je staat er dus keihard alleen voor in een F. Maar dat maakt het juist zo fijn. In de Fulvia voel ik me 1 met de weg en het decor errond. Het leven is fijn en autorijden is verheven tot een 'martial art' waarbij de tegenstander: 'the elements' zijn. Je rijdt over de weg. Hij maakt deel uit van de beleving.
Met een moderne wagen, zit je meer in een activity-center, alwaar je geen tijd hebt voor het verkeer om je heen, noch om de mooie natuur die je doorkruist te bewonderen. Dus ook geen tijd om de weg waar te nemen, dus de weg glijdt ongemerkt onder je door, zwaar gecamoufleerd door de peperdure skyhook suspension (als je een échte wagen hebt natuurlijk) en een heleboel minstens zo dure 3-letter-afkortingen.
Jammer genoeg nog geen tijd gevonden (total shame on me) om de de kopbouten terug op zijn plaats te schroeven, dus gevoel A ontgaat me momenteel volledig.
Is dat een vraag in de trant van: "is het glas halfvol of halfleeg?"
Fulvias zijn basic, geen boordcomputers, geen onboard gps-sen die je in de weer houden, noch esp (electronic suspension program) abs, asr (tractiecontrole), geen surround-systeem die je Paolo Conte kunnen laten horen alsof hij naast je in je oor kwekt. Ook airco en stuurbekrachtiging waren in de six- en seventies niet leverbaar op een Fulvje. Met andere woorden: wil je op de weg blijven, moet je er zelf voor zorgen en niet de electronica laten leiden. Je staat er dus keihard alleen voor in een F. Maar dat maakt het juist zo fijn. In de Fulvia voel ik me 1 met de weg en het decor errond. Het leven is fijn en autorijden is verheven tot een 'martial art' waarbij de tegenstander: 'the elements' zijn. Je rijdt over de weg. Hij maakt deel uit van de beleving.
Met een moderne wagen, zit je meer in een activity-center, alwaar je geen tijd hebt voor het verkeer om je heen, noch om de mooie natuur die je doorkruist te bewonderen. Dus ook geen tijd om de weg waar te nemen, dus de weg glijdt ongemerkt onder je door, zwaar gecamoufleerd door de peperdure skyhook suspension (als je een échte wagen hebt natuurlijk) en een heleboel minstens zo dure 3-letter-afkortingen.
Jammer genoeg nog geen tijd gevonden (total shame on me) om de de kopbouten terug op zijn plaats te schroeven, dus gevoel A ontgaat me momenteel volledig.
-
Johnny48
Ik was in het bureau bij 0600 dit AM & zijn O.k. om een koffiepauze te maken, zodat zal ik 5 minuten,or 5000 woorden wijden, welke eerst goed komt, zonder twijfel drijvend Fulvia Zagato het isn't met betrekking tot het drijven van om het even welk nieuwer Lancia. I've gedreven: Bèta Coupe - dat enorm modernere & is; heb een echte boomstam (laars)! - Thema (grote familie/bedrijfsauto) - Kappa (wolf in schapenkleding) - Lybra (, maar economische & die boring; "different", aangezien bijna niemand weet wat het is, in Duitsland hoe dan ook) - Gamma goedkope Coupe (om & te kopen; gelopen = GT Motoring bij zijn beste). Drijven van een Fulvía Z is eigenlijk vrij de zelfde ervaring zoals drijvend een Bètamonte Carlo (MC). Bovengenoemde "modern" Lancia is allen comfortabele & gemakkelijk om, maar "MC" te drijven;. Lange afstanden enkel vlotter langs in moderne Lancias. In Z (of MC) zij zijn zuiver avontuur, maar een twisty weg met hoogte gelieve op verandert! Daar nooit een gevoel van het drijven over de weg!!! Fulvia Z (MC) is zo uiterst kleine binnenkant dat ik voortdurend eend, draai & moet; contort mijn lichaam... d.w.z. pretzel zelf, enkel om om het even wat te zien grootbrengen, links of net. De mening aan voorzijde is fijn, zolang I don't een zonvizier vergt; met gevouwen onderaan vizieren is er geen visie na het eind van de kap!!!! & Ik ben lange legged, maar niet lang van hoger lichaam! Als ik langer was, moeten I'd een bus nemen. O'er is mijn juiste schouder een permanente blinde vlek Yikes! Aan het directe achtergedeelte zie ik soms dingen overdenkend geheld glasbroedsel die daar geen & zijn; soms ziet I don't dingen die daar zijn. Allebei zijn enigszins unsettling & eerder gevaarlijk. Het hebben van geen juiste spiegeldoesn't hulp. Wat dit doet moet met het drijven van een "normal" doen; Fulvia & hoe vergelijkt het? I nog het weten don't, windowed binnen nooit zijnd noch zelf gedreven een "tall 4Porte" of "360° visie Coupe". Ik veronderstel dat zij meer "easier & zijn; veiliger aan drive" . De zekere hoop zo!!! van I Het drijven van een Zagato is "a echte bestuurders experience", op elk moment vereisend volledige concentratie. Zijnd eerder langzaam (vergeleken bij de meeste andere auto's op de weg) op "open-road", het vereist weken van vroegere planning alvorens te overvallen, waarin het slechts 0.000001 Liter heeft verbruikt. Een zeer minigastank maar zeer maxiafstand in mijlen. Het vroegere (overvallen) toevoegt aan de opwinding, de laatstgenoemde (economie) middelen minder tijd & geld dat omhoog tanking. Wordt geblokkeerd in een dergelijke uiterst kleine cockpit, viel ik altijd goed gedreigd door...... elk ander voertuig - uitgesloten Trabants - op de weg. De vrachtwagens jagen me angst aan, zoals de konijnen & andere lange dieren. Z's zijn defiantly "think vooruit & veronderstel iedereen anders op de weg uit moet doden you" auto's. It's beste "fountain van youth" I've ooit ervaren & gewaarborgd om tot het leven een gehele pret van Lotta te maken. Overal waar ga ik ik maak nieuwe vrienden; de jonge geitjes, teens, de mooie meisjes, de oude mensen... midden-leeftijd of de oudere Italiaanse Mensen beginnen te schreeuwen wanneer zij het & zien; al behoefte om daarin te zitten. Veel van mijn vrienden vertellen me zij willen het stelen. Niemand heeft ooit dat over mijn Gamma gezegd! Nog, wens ik 8 luchtkussens, abs, LSD (niet dat soort!) dit, 4wd, grote boomstam, rubber-behandelde veiligheid-bumpers, deur veiligheid-stralen, roze de leidingswiel van de bont binnenlands, verchroomd ketting, a/c, vinyl behandeld dak (groene snakeskin om mijn cowboy-laarzen aan te passen, tevreden) met "nerf-bars" (wat er ook zij) zijn &57' De Vensters van de Patrijspoort van Thunderbird, 5 Liter Cadillac V8 & wilde minieme wohaa Waita, geen Paniek Hombre van staartenvinnen...! I 'm die enkel, Ha Ha Ha!! kidding O.K.; I'd om tegen een grotere boomstam bezwaar te hebben niet, in feite, zou om het even welke grootteboomstam bij allen fijn zijn! Maar als ik boomstam echte slecht wilde, bezitten I'd Fulvia Coupe & niet Z. & als ik deurstralen moet hebben, I'd 2 gemaakt hebben om & te passen; installeer hen! Als ik 2 luchtkussens kon aanbrengen, ik!!!!!!!! Z = drijvend minimum "amount" van sport-Auto om maximum te bereiken "amount" van pret. Het shouldn't wettelijk is. Droevig, ben ik uit tijd
I hope Babelfish translated well ! If not, read the english version...it is evern worse !
I hope Babelfish translated well ! If not, read the english version...it is evern worse !
-
Peter Coolsma
Well, Johnny... Babelfish should be outlawed from what I see here!
Gosh...
Gosh...
-
Henri
Huib,
Het is niet of of maar en en:
Én je hebt het gevoel dat je over de weg rijd omdat je heerlijk over de achteraf, 'witte en gele' weggetjes kunt scheuren met de Fulvia. De obstakels zoals die verrekte drempels voel je dan echt wel, hoewel de De Carbon's de schokken prima opvangen. Ook het gebruik van de handrem in haakse bochten doet je ervaren dat je op eenweg rijdt. Verder stuurt de Fulvia als geen ander. Zelfs een Maserati biturbo stuurt minder strak! Een geweldige rally auto dus waar je snellere auto's op bochtige hobbellige weggetjes zoek kunt rijden. Helemaal als het nat is!
Én je voelt de weg onder je door gaan als je op diezelfde weggetjes het ritme van de weg berijd zonder een tijdslimiet te moeten behalen. Lekker vloeiend de bochten door, hier en daar een bermkantje meenemen zonder van het gas af te hoeven of te moeten schakelen.
Kortom: de fulvia laat zich zowel berijden als dat jij de Fulvia kunt berijden. Van welke auto kun je dat tegenwoordig zeggen? Ok al dat luxe heeft de Fulvia niet, maar daarvoor koop je ook geen Fulvia. 100% rij plezier in alle omstandigheden. Werden ze nog maar gemaakt.... Ga vlug weer verder met de restauratie.....
groet,
Henri
Het is niet of of maar en en:
Én je hebt het gevoel dat je over de weg rijd omdat je heerlijk over de achteraf, 'witte en gele' weggetjes kunt scheuren met de Fulvia. De obstakels zoals die verrekte drempels voel je dan echt wel, hoewel de De Carbon's de schokken prima opvangen. Ook het gebruik van de handrem in haakse bochten doet je ervaren dat je op eenweg rijdt. Verder stuurt de Fulvia als geen ander. Zelfs een Maserati biturbo stuurt minder strak! Een geweldige rally auto dus waar je snellere auto's op bochtige hobbellige weggetjes zoek kunt rijden. Helemaal als het nat is!
Én je voelt de weg onder je door gaan als je op diezelfde weggetjes het ritme van de weg berijd zonder een tijdslimiet te moeten behalen. Lekker vloeiend de bochten door, hier en daar een bermkantje meenemen zonder van het gas af te hoeven of te moeten schakelen.
Kortom: de fulvia laat zich zowel berijden als dat jij de Fulvia kunt berijden. Van welke auto kun je dat tegenwoordig zeggen? Ok al dat luxe heeft de Fulvia niet, maar daarvoor koop je ook geen Fulvia. 100% rij plezier in alle omstandigheden. Werden ze nog maar gemaakt.... Ga vlug weer verder met de restauratie.....
groet,
Henri
-
Johnny48
Peter & Everyone Else, oooooooooooooouuuuuuuuuuuuuuu!!!
I put the Babelfish translation from illiterate Americano-English to Hollandaise & then Bebelfished back to Ami-English & here is what I got:!
I was in the office at 0600 this AM & to be O.k. a coffee pause, make so that I 5 minutes, or 5000 words will dedicate, he who firstly well come, without doubt floating Fulvia Zagato it isn't concerning floating no matter which newer Lancia. I've passionate: Bèta coupe - that enormously more modern & is; have real tree-tame (laars)! - Topic (large family/company car) - Kappa (wolf in sheep clothing) - Lybra (, but economic & that drilling; "different", since almost nobody weet what it is, in Germany anyhow) - range cheap coupe (& to buy; run = GT Motoring at its bests). Float of Fulvía z is in fact rather same the experience such as floating Bètamonte Carlo (MC). Aforesaid "modern" Lancia are all comfortable & easily for, but "MC" to float;. Long distances only vlotter in modern Lancias. In z (or MC) they are pure adventure, but twisty gone with altitude please on change! There never a feeling of floating concerning the way!!! Fulvia z (MC) is this way extremely small binnenkant that I constant duck, twists & must; contort my body... i.e. pretzel themselves, only to see raising no matter what, left or exactly. The opinion to front is fine, as long as I don't a sun sight demands; with gevouwen below sights there is no vision after the end of the cap!!!! & I am legged long, but not long of higher body! If I was longer, must take I'd a bus. O'er my correct shoulder is a permanent blind person macula Yikes! To the direct achtergedeelte to see I sometimes solicitting considering tended glass brood which there no & to be; sometimes sees I don't things that is there. Both is slightly unsettling & rather dangerous. Have of no correct spiegeldoesn't aid. What does this must with floating "normal" to do; Fulvia & how does it compare? I still knowing don't, windowed never nor themselves are floated "tall 4Porte" or "360° vision Coupe". I assume that they more "easier & to be; more safely to drive" . The certain hope this way!!! of I floating Zagato are "a real drivers experience", at each moment requiring complete concentration. Are rather slow (compared at most of the other auto's on the way) on "open road", it requires weeks of former planning before overvallen, in which it has consumed only 0,000001 litres. Very minigastank but very maxiafstand in miles. Former (assault) adds resources to agitation, the last mentioned (economy) less time & money that omhoog tanking. It is blocked in such an extremely small cockpit, fell I always well threatened by...... each other vehicle - excluded Trabants - on the way. The freight carriages boost fear me, such as the rabbits & other long animals. Z's defiantly "think ahead & are; assume everyone differently on the way from must kill you" auto's. It's best "fountain of youth" I've & ever experienced; guaranteed to turn a whole pret into living Lotta. Everywhere where go I I make new friends; the young young she-goats, toes, the beautiful little girls, old people... midden-leeftijd or older Italian people start shout when they the & to see; even if need in this sit. Much of my friends tell me they want it steal. Nobody has ever that said concerning my range! Still, I wish 8 luchtkussens, abs, LSD (not that type!) this, 4wd, large tree-tame, rubber-behandelde security bumpers, door veiligheid-stralen, roze the control wheel of the fur on national level, collar chromed, a/c, vinyl treated roof (green snakeskin to adapt my cowboy cowboy-laarzen, satisfied) with "nerf bars" (what there also they) are &57' The windows of the patrijspoort of Thunderbird, 5 litres Cadillac V8 & wild tiny wohaa Waita, no panic Hombre of staartenvinnen...! I 'm those only, ha ha ha!! kid thing O.K.; I'd to have objection against larger tree-tame, in fact, any size-tree-tame would not be at all fine! But if I real bad want tree-tame, I'd Fulvia have coupe & not Z. & if I must door jets, I'd 2 have made for & to be appropriate; install them! If I could introduce 2 luchtkussens, I!!!!!!!! z = floating minimum "amount" of sport car maximum to reach "amount" of pret. Shouldn't legal is. Sadly, I am from time I hope Babelfish translated well! If not, read the english version... it are evern worse!
afterword: tree-tame (laars) = trunk (boots) & it went downhill from there / Gamma = Range .......
maybe I should just outlaw myself & nort persecute y'all (you all) anymore. !
I put the Babelfish translation from illiterate Americano-English to Hollandaise & then Bebelfished back to Ami-English & here is what I got:!
I was in the office at 0600 this AM & to be O.k. a coffee pause, make so that I 5 minutes, or 5000 words will dedicate, he who firstly well come, without doubt floating Fulvia Zagato it isn't concerning floating no matter which newer Lancia. I've passionate: Bèta coupe - that enormously more modern & is; have real tree-tame (laars)! - Topic (large family/company car) - Kappa (wolf in sheep clothing) - Lybra (, but economic & that drilling; "different", since almost nobody weet what it is, in Germany anyhow) - range cheap coupe (& to buy; run = GT Motoring at its bests). Float of Fulvía z is in fact rather same the experience such as floating Bètamonte Carlo (MC). Aforesaid "modern" Lancia are all comfortable & easily for, but "MC" to float;. Long distances only vlotter in modern Lancias. In z (or MC) they are pure adventure, but twisty gone with altitude please on change! There never a feeling of floating concerning the way!!! Fulvia z (MC) is this way extremely small binnenkant that I constant duck, twists & must; contort my body... i.e. pretzel themselves, only to see raising no matter what, left or exactly. The opinion to front is fine, as long as I don't a sun sight demands; with gevouwen below sights there is no vision after the end of the cap!!!! & I am legged long, but not long of higher body! If I was longer, must take I'd a bus. O'er my correct shoulder is a permanent blind person macula Yikes! To the direct achtergedeelte to see I sometimes solicitting considering tended glass brood which there no & to be; sometimes sees I don't things that is there. Both is slightly unsettling & rather dangerous. Have of no correct spiegeldoesn't aid. What does this must with floating "normal" to do; Fulvia & how does it compare? I still knowing don't, windowed never nor themselves are floated "tall 4Porte" or "360° vision Coupe". I assume that they more "easier & to be; more safely to drive" . The certain hope this way!!! of I floating Zagato are "a real drivers experience", at each moment requiring complete concentration. Are rather slow (compared at most of the other auto's on the way) on "open road", it requires weeks of former planning before overvallen, in which it has consumed only 0,000001 litres. Very minigastank but very maxiafstand in miles. Former (assault) adds resources to agitation, the last mentioned (economy) less time & money that omhoog tanking. It is blocked in such an extremely small cockpit, fell I always well threatened by...... each other vehicle - excluded Trabants - on the way. The freight carriages boost fear me, such as the rabbits & other long animals. Z's defiantly "think ahead & are; assume everyone differently on the way from must kill you" auto's. It's best "fountain of youth" I've & ever experienced; guaranteed to turn a whole pret into living Lotta. Everywhere where go I I make new friends; the young young she-goats, toes, the beautiful little girls, old people... midden-leeftijd or older Italian people start shout when they the & to see; even if need in this sit. Much of my friends tell me they want it steal. Nobody has ever that said concerning my range! Still, I wish 8 luchtkussens, abs, LSD (not that type!) this, 4wd, large tree-tame, rubber-behandelde security bumpers, door veiligheid-stralen, roze the control wheel of the fur on national level, collar chromed, a/c, vinyl treated roof (green snakeskin to adapt my cowboy cowboy-laarzen, satisfied) with "nerf bars" (what there also they) are &57' The windows of the patrijspoort of Thunderbird, 5 litres Cadillac V8 & wild tiny wohaa Waita, no panic Hombre of staartenvinnen...! I 'm those only, ha ha ha!! kid thing O.K.; I'd to have objection against larger tree-tame, in fact, any size-tree-tame would not be at all fine! But if I real bad want tree-tame, I'd Fulvia have coupe & not Z. & if I must door jets, I'd 2 have made for & to be appropriate; install them! If I could introduce 2 luchtkussens, I!!!!!!!! z = floating minimum "amount" of sport car maximum to reach "amount" of pret. Shouldn't legal is. Sadly, I am from time I hope Babelfish translated well! If not, read the english version... it are evern worse!
afterword: tree-tame (laars) = trunk (boots) & it went downhill from there / Gamma = Range .......
maybe I should just outlaw myself & nort persecute y'all (you all) anymore. !
-
walter de buck
met de fulvia rijdt je over de weg,ik verklaar mij nader.
ben sedert een week de bezitter van een Y 1400 van 1996,het eerste uur dat ik er mee
gereden heb,heb ik hem(of haar?) aan het rode licht 2 x gestart dacht dat de motor was
stilgevallen maar nee hoor hij draaide nog,gelukkig heb ik toen de toerenteller gezien,
staat ook niet voor je neus zoals bij de fulvia,endan dat servo stuur goed voor meisjes
nee geef mij maar een"echte auto"zoals peter zegt dan rij je tenminste over de weg