Moderne olie en de Fulvia
-
Ron
Moderne olie en de Fulvia
Ik heb onlangs in verband met een haarscheurtje in de carterpan de olie uit de motor gehaald.
Na montage van een andere carterpan moet er uiteraard weer nieuwe olie in.
Nu twijfel ik over de oude olie 20W50 te vervangen of een moderne olie van 10W40 erin te doen.
De motor is 3000 km geleden geheel gereviseerd. Zijn er tenopzichte van de moderne olie ten opzichte van de oude minerale olie van 20 W 50 nadelen en of voordelen ? Is het aan te raden om 10 W 40 olie te gebruiken?
Groeten Ron.
Na montage van een andere carterpan moet er uiteraard weer nieuwe olie in.
Nu twijfel ik over de oude olie 20W50 te vervangen of een moderne olie van 10W40 erin te doen.
De motor is 3000 km geleden geheel gereviseerd. Zijn er tenopzichte van de moderne olie ten opzichte van de oude minerale olie van 20 W 50 nadelen en of voordelen ? Is het aan te raden om 10 W 40 olie te gebruiken?
Groeten Ron.
-
Peter Coolsma
Re: Moderne olie en de Fulvia
Wat bedoel je met moderne olie - synthetisch of semi? Zowel minerale 10W40 als 20W50 voldoen prima. 10W40 wordt zelfs voorgeschreven op het plaatje onder de motorkap bij mijn S1 Coupe. Desalniettemin rij ik tegenwoordig op 20W50, vooral omdat dit de oliedruk wat hoger brengt.
Ik rij wel consequent op minerale olie en ververs rond de pakweg 4000 km, ook altijd het filter. Da's redelijk vaak, maar: Better safe than sorry. I've been sorry once and it was expensive... Mijn motor is zo'n 15000 km geleden gereviseerd.
Ik rij wel consequent op minerale olie en ververs rond de pakweg 4000 km, ook altijd het filter. Da's redelijk vaak, maar: Better safe than sorry. I've been sorry once and it was expensive... Mijn motor is zo'n 15000 km geleden gereviseerd.
-
David
Re: Moderne olie en de Fulvia
Ron,
Even ervan uitgaande dat je volsynthetische olie bedoelt wanneer je het over moderne olie hebt, en dus de keuze hebt tussen een dikke minerale olie (20W50) en een dikke volsynthetische olie (15W50 van Motul bijvoorbeeld)
Wat ik van verschillende kanalen heb begrepen is als volgt:
1. Niet gereviseerde motoren, die hun leven lang eigenlijk op minerale olie hebben gelopen, kan je beter niet (echt niet dus) op volsyntheet laten lopen (half syntheet weet ik niet) Dit omdat volsynthetische olie in vergelijking met minerale olie enorm veel beter reinigt. Dit lijkt goed, maar niet gereviseerde motoren hebben vaak veel koolafzetting etc. in de motor. Dit houdt zelfs in sommige olielekkage langs keerringen tegen. Doe je er nu volsyntheet in, dan wast deze afzetting weg, waardoor je meer olielekkage zal krijgen, maar erger, deze troep kan oliekanaaltjes verstoppen en je motor ruineren. Niet doen dus bij niet gereviseerde motoren.
2. Als je motor wel gereviseerd is, dan zou je kunnen beslissen om er half of volsyntheet in te gooien. Deze olieen kunnen vaak beter tegen extreme druk etc. en verlengen de verversingsperiode (je hoeft in principe minder vaak te verversen, want de olie blijft langer goed). Vraag is natuurlijk of dat uberhaupt nuttig is, maar goed.
Als je besluit er dus volsyntheet in te gooien kan dat, maar dit moet je ook weer niet doen als de motor echt brandnieuw is en niet of nauwelijks is ingelopen. Volsynthetische olie is namelijk dusdanig sterk, dat je motor dan helemaal niet inloopt, en je de kans hebt om te eindigen met een motor die veel olie gebruikt, omdat ie eigenlijk helemaal nooit is ingelopen.
3. Klassieke motoren zijn gemaakt voor klassieke olie. De vraag is dus wat volsyntheet toevoegt. Wel is het volgens mij zo dat klassieke motoren in tegenstelling tot wat veel mensen zeggen perfect tegen volsynthetische olie kunnen, als je maar de juiste dikte neemt, en geen 0W30 ofzo, want die is gewoon veel te dun.
Mijns inziens kun je beter een goede minerale olie nemen, en deze vaker verversen. Minerale olie kost ook veel minder dan synthetische olie, dus qua prijs scheelt het niet veel. Als je echt gaat racen heb je wel wat aan olie die hoge druk kan weerstaan. Volsynthetische olie zal ook nog wel meer goede eigenschappen hebben, maar voor gewoon straatgebruik in een klassieker zou ik het niet zo snel doen.
Aangezien je wellicht niet meer dan een kilometertje of 3 a 4000 per jaar rijdt zul je denk ik met minerale olie 1 keer per jaar verversen. Aangezien je je olie toch wel minimaal 1 keer per jaar moet verversen, kom je met een duurdere volsyntheet waarschijnlijk ook wel uit op dezelfde verversingsperiode, en maak je helemaal geen gebruik van de langere levensduur van de olie.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze monoloog. Al deze informatie is mij overigens ook maar vanuit verschillende kanalen aan komen waaien omdat ik zelf ook altijd zit te dubben wat ik nou in die klassieke barrels moet gooien. Er is namelijk zoveel keus
Ikzelf gebruik 15W50 mineraal van Comma voor de Fulvia. volgens mij iets van 20 euro per 5 liter, en is naar ik me heb laten vertellen eigenlijk Esso olie, hoewel ik dit laatste niet zeker weet.
De meeste moderne olieen hebben toch wel superieure smeerkwaliteiten in vergelijking met de olieen van 30 jaar terug, dus waarschijnlijk is de meest standaard olie nog wel meer dan goed genoeg
Even ervan uitgaande dat je volsynthetische olie bedoelt wanneer je het over moderne olie hebt, en dus de keuze hebt tussen een dikke minerale olie (20W50) en een dikke volsynthetische olie (15W50 van Motul bijvoorbeeld)
Wat ik van verschillende kanalen heb begrepen is als volgt:
1. Niet gereviseerde motoren, die hun leven lang eigenlijk op minerale olie hebben gelopen, kan je beter niet (echt niet dus) op volsyntheet laten lopen (half syntheet weet ik niet) Dit omdat volsynthetische olie in vergelijking met minerale olie enorm veel beter reinigt. Dit lijkt goed, maar niet gereviseerde motoren hebben vaak veel koolafzetting etc. in de motor. Dit houdt zelfs in sommige olielekkage langs keerringen tegen. Doe je er nu volsyntheet in, dan wast deze afzetting weg, waardoor je meer olielekkage zal krijgen, maar erger, deze troep kan oliekanaaltjes verstoppen en je motor ruineren. Niet doen dus bij niet gereviseerde motoren.
2. Als je motor wel gereviseerd is, dan zou je kunnen beslissen om er half of volsyntheet in te gooien. Deze olieen kunnen vaak beter tegen extreme druk etc. en verlengen de verversingsperiode (je hoeft in principe minder vaak te verversen, want de olie blijft langer goed). Vraag is natuurlijk of dat uberhaupt nuttig is, maar goed.
Als je besluit er dus volsyntheet in te gooien kan dat, maar dit moet je ook weer niet doen als de motor echt brandnieuw is en niet of nauwelijks is ingelopen. Volsynthetische olie is namelijk dusdanig sterk, dat je motor dan helemaal niet inloopt, en je de kans hebt om te eindigen met een motor die veel olie gebruikt, omdat ie eigenlijk helemaal nooit is ingelopen.
3. Klassieke motoren zijn gemaakt voor klassieke olie. De vraag is dus wat volsyntheet toevoegt. Wel is het volgens mij zo dat klassieke motoren in tegenstelling tot wat veel mensen zeggen perfect tegen volsynthetische olie kunnen, als je maar de juiste dikte neemt, en geen 0W30 ofzo, want die is gewoon veel te dun.
Mijns inziens kun je beter een goede minerale olie nemen, en deze vaker verversen. Minerale olie kost ook veel minder dan synthetische olie, dus qua prijs scheelt het niet veel. Als je echt gaat racen heb je wel wat aan olie die hoge druk kan weerstaan. Volsynthetische olie zal ook nog wel meer goede eigenschappen hebben, maar voor gewoon straatgebruik in een klassieker zou ik het niet zo snel doen.
Aangezien je wellicht niet meer dan een kilometertje of 3 a 4000 per jaar rijdt zul je denk ik met minerale olie 1 keer per jaar verversen. Aangezien je je olie toch wel minimaal 1 keer per jaar moet verversen, kom je met een duurdere volsyntheet waarschijnlijk ook wel uit op dezelfde verversingsperiode, en maak je helemaal geen gebruik van de langere levensduur van de olie.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze monoloog. Al deze informatie is mij overigens ook maar vanuit verschillende kanalen aan komen waaien omdat ik zelf ook altijd zit te dubben wat ik nou in die klassieke barrels moet gooien. Er is namelijk zoveel keus
Ikzelf gebruik 15W50 mineraal van Comma voor de Fulvia. volgens mij iets van 20 euro per 5 liter, en is naar ik me heb laten vertellen eigenlijk Esso olie, hoewel ik dit laatste niet zeker weet.
De meeste moderne olieen hebben toch wel superieure smeerkwaliteiten in vergelijking met de olieen van 30 jaar terug, dus waarschijnlijk is de meest standaard olie nog wel meer dan goed genoeg
-
Ron
Re: Moderne olie en de Fulvia
Hoi David,
bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik had dezelfde twijflels als jij. Wordt dus een mineral olie.
Bedankt en groetjes,
Ron.
bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik had dezelfde twijflels als jij. Wordt dus een mineral olie.
Bedankt en groetjes,
Ron.
-
David Bouwer
Re: Moderne olie en de Fulvia
Ron,
Wat je ook kan doen is op verschillende olie producenten websites eens advies vragen over welke olie je het beste kan gebruiken. Heb ik gedaan voor mijn Facellia. Wanneer je erbij verteld wat je dilemma is en ze vraagt om uitleg over de mogelijke voordelen van syntheet boven mineraal helpt dat misschien nog een beetje meer.
Succes ermee.
Groeten,
David
Wat je ook kan doen is op verschillende olie producenten websites eens advies vragen over welke olie je het beste kan gebruiken. Heb ik gedaan voor mijn Facellia. Wanneer je erbij verteld wat je dilemma is en ze vraagt om uitleg over de mogelijke voordelen van syntheet boven mineraal helpt dat misschien nog een beetje meer.
Succes ermee.
Groeten,
David
-
Huib
Re: Moderne olie en de Fulvia
Het valt niet mee om een duidelijk technisch onderbouwd verhaal te krijgen. David doet wel een goede poging maar je zou toch wat vragen / kanttekeningen kunnen stellen. Het kan ook zijn dat het eenduidige verhaal er niet is.
Je kunt er ook zo tegen aan kijken dat de termen volsynthetisch en mineraal slaan op een productieproces, ieder met z'n eigen kosten en baten. Een meer of minder reinigende werking wordt denk ik niet zo direct bepaald door het produktieproces van de basis olie maar door de toevoegingen. Fiat brengt (of in ieder geval bracht) een 10W60 volsyntheet op de markt juist voor klassiekers. Ik kan me niet voor stellen dat je dat niet in een motor zou mogen gooien die al een flinke boodschap heeft gedaan op minerale olie. Ook Millers brengt een 10W60 volsyntheet voor klassiekers.
Aan de andere kant bracht LE (www.le-inc.com) jarenlang een volstrekt minerale 15W40 op de markt die door velen werd gezien als de beste motorolie met het langste verversingsinterval (50.000km). Kostte wel goud. Ik heb net hun site weer eens gecheckt. Ze hebben hem (kennelijk sinds kort) niet meer. Voor die olie zochten ze zeer zorgvuldig de beste parafine uit met nul zwavel. De zwavel in de olie schijnt een van de factoren te zijn die bepalen hoe lang (in tijd, niet zozeer in km's) je de olie kunt laten zitten.
Over antiroestbehandelingen heb je ook wel discussie. De een zweert bij Fertan, de ander bij Dinitrol en de volgende bij Tectyl. Ik heb maar de conclusie getrokken dat ze allemaal goed zijn. Hoe lang je auto mee gaat wordt naar mijn huidige inzichten meer bepaald door het bijhouden dan de naam van het middel. Jaarlijks de boel controleren, bijwerken en opnieuwe behandelen is het geheim. Niet het middel.
Over banden zijn er ook discussies. Naar mijn idee ben je voor gewoon gebruik het beste af met de standaard maat van een A merk. Pas als je van de gebaande paden af gaat, zoek je weloverwogen en koel calculerend een andere band. Van de gebaande paden af, bedoel ik dan mee: de Noordpool, de Sahara, losse sneeuw, racen op circuit, snelheidsrallies, modder, Organ Pipe desert (Arizona, daar is het 's morgens om tien uur al 50 graden celsius) enz. In de regel zal dat zijn als onderdeel van een pakket maatregelen.
Terug naar de olie. In het instructieboekje en op het plaatje onder de motorkap staat precies wat je er in moet gooien en wanneer. En als het onder de 0 graden Celsius is weer wat anders. Als je dat opvolgt doe je het niet fout. In (significant) langere intervals door duurdere olie geloof ik niet zo. Het ontwerp en de materiaalkeuze van motoren uit die tijd resulteert toch in best wat vervuiling van de olie met verbrandingsresten. Als je een liter benzine verbrandt, houd je o.a. een liter water over. Daarvan zal ook best wat in de olie komen. Je kunt desnoods iets varieren afhankelijk van het gebruikt.
Als je van de voornoemde gebaande paden af gaat, dan kun je weloverwogen een ander systeem kiezen wat dan meestal ook meer in zal houden dan het gebruik van een andere olie. Het feit dat je de vraag stelt betekent dat je niet in deze hoek bezig bent.
Een dezer dagen is de restauratie van Tina, m'n lichtblauwe rallye 1.3 uit 1967 klaar. Die motor is best zorgvuldig gereviseerd. De standaard olieveren heb ik vervangen door verchroomde olieveren met platte expanderveer en de tweede compressie veer door een veer met neus wat het olieverbuik nog verder vermindert. Binnen in de motor zitten wat plaatsen waar je onnodig oliedruk verliest. Die zijn gemodificeerd waardoor er geen onnodig verlies van oliedruk meer is. Mijn plan is als volgt:
inrijden met gewone 15W40
dan 5W40 volsyntheet in de winter en 10W40 half syntheet in de zomer
als ie olie gaat verbruiken dan naar 20W50 mineraal
en als ie veel olie zuipt dan naar de goedkoopste olie en dat is 15W40.
Als je geen Viton keerringen hebt, de loopvlakken van de keerringen niet hebt geslepen en de oliedrukverliezen niet hebt gedempt dan zou ik er geen 5W40 in gooien
Mijn eerste baas zei altijd: Een goed timmerman met slecht gereedschap maakt een betere kast dan een slechte timmerman met goed gereedschap" Het slaat nergens op en toch zit er wat in.
Je kunt er ook zo tegen aan kijken dat de termen volsynthetisch en mineraal slaan op een productieproces, ieder met z'n eigen kosten en baten. Een meer of minder reinigende werking wordt denk ik niet zo direct bepaald door het produktieproces van de basis olie maar door de toevoegingen. Fiat brengt (of in ieder geval bracht) een 10W60 volsyntheet op de markt juist voor klassiekers. Ik kan me niet voor stellen dat je dat niet in een motor zou mogen gooien die al een flinke boodschap heeft gedaan op minerale olie. Ook Millers brengt een 10W60 volsyntheet voor klassiekers.
Aan de andere kant bracht LE (www.le-inc.com) jarenlang een volstrekt minerale 15W40 op de markt die door velen werd gezien als de beste motorolie met het langste verversingsinterval (50.000km). Kostte wel goud. Ik heb net hun site weer eens gecheckt. Ze hebben hem (kennelijk sinds kort) niet meer. Voor die olie zochten ze zeer zorgvuldig de beste parafine uit met nul zwavel. De zwavel in de olie schijnt een van de factoren te zijn die bepalen hoe lang (in tijd, niet zozeer in km's) je de olie kunt laten zitten.
Over antiroestbehandelingen heb je ook wel discussie. De een zweert bij Fertan, de ander bij Dinitrol en de volgende bij Tectyl. Ik heb maar de conclusie getrokken dat ze allemaal goed zijn. Hoe lang je auto mee gaat wordt naar mijn huidige inzichten meer bepaald door het bijhouden dan de naam van het middel. Jaarlijks de boel controleren, bijwerken en opnieuwe behandelen is het geheim. Niet het middel.
Over banden zijn er ook discussies. Naar mijn idee ben je voor gewoon gebruik het beste af met de standaard maat van een A merk. Pas als je van de gebaande paden af gaat, zoek je weloverwogen en koel calculerend een andere band. Van de gebaande paden af, bedoel ik dan mee: de Noordpool, de Sahara, losse sneeuw, racen op circuit, snelheidsrallies, modder, Organ Pipe desert (Arizona, daar is het 's morgens om tien uur al 50 graden celsius) enz. In de regel zal dat zijn als onderdeel van een pakket maatregelen.
Terug naar de olie. In het instructieboekje en op het plaatje onder de motorkap staat precies wat je er in moet gooien en wanneer. En als het onder de 0 graden Celsius is weer wat anders. Als je dat opvolgt doe je het niet fout. In (significant) langere intervals door duurdere olie geloof ik niet zo. Het ontwerp en de materiaalkeuze van motoren uit die tijd resulteert toch in best wat vervuiling van de olie met verbrandingsresten. Als je een liter benzine verbrandt, houd je o.a. een liter water over. Daarvan zal ook best wat in de olie komen. Je kunt desnoods iets varieren afhankelijk van het gebruikt.
Als je van de voornoemde gebaande paden af gaat, dan kun je weloverwogen een ander systeem kiezen wat dan meestal ook meer in zal houden dan het gebruik van een andere olie. Het feit dat je de vraag stelt betekent dat je niet in deze hoek bezig bent.
Een dezer dagen is de restauratie van Tina, m'n lichtblauwe rallye 1.3 uit 1967 klaar. Die motor is best zorgvuldig gereviseerd. De standaard olieveren heb ik vervangen door verchroomde olieveren met platte expanderveer en de tweede compressie veer door een veer met neus wat het olieverbuik nog verder vermindert. Binnen in de motor zitten wat plaatsen waar je onnodig oliedruk verliest. Die zijn gemodificeerd waardoor er geen onnodig verlies van oliedruk meer is. Mijn plan is als volgt:
inrijden met gewone 15W40
dan 5W40 volsyntheet in de winter en 10W40 half syntheet in de zomer
als ie olie gaat verbruiken dan naar 20W50 mineraal
en als ie veel olie zuipt dan naar de goedkoopste olie en dat is 15W40.
Als je geen Viton keerringen hebt, de loopvlakken van de keerringen niet hebt geslepen en de oliedrukverliezen niet hebt gedempt dan zou ik er geen 5W40 in gooien
Mijn eerste baas zei altijd: Een goed timmerman met slecht gereedschap maakt een betere kast dan een slechte timmerman met goed gereedschap" Het slaat nergens op en toch zit er wat in.
-
Ron
Re: Moderne olie en de Fulvia
Alweer wat wijzer. Aldtijd interesant om dieper op bepaalde materie in te gaan. Ook met name over de wijze van een revisie en de gebruikte materialen. In mijn geval zijn voor de revisie de standaard materialen gebruikt. De auto gebruikt gelukkig ook geen olie.
Zou mooi zijn om bij Huib in de leer te kunnen gaan. Helaas is in mijn geval de afstand te groot en hebben we gelukkig het medium computer ter beschikking, zodat we toch een en ander kunnen leren.
Alweer bedankt,
Ron.
Zou mooi zijn om bij Huib in de leer te kunnen gaan. Helaas is in mijn geval de afstand te groot en hebben we gelukkig het medium computer ter beschikking, zodat we toch een en ander kunnen leren.
Alweer bedankt,
Ron.
-
Huib
Re: Moderne olie en de Fulvia
Als je maar mijn gestamel niet als evangelie beschouwd. Ik kraam ook maar wat onzin uit. En het inzicht schrijdt dagelijks voort.
In ieder geval is de oliepomp die je van me hebt goed voor alles tussen de 0W and 60W
In ieder geval is de oliepomp die je van me hebt goed voor alles tussen de 0W and 60W
-
Ron
Re: Moderne olie en de Fulvia
Inmiddels heb ik minerale olie erin gegooid van 15W40.
De oliedruk van de pomp is perfect.
Groetjes.
De oliedruk van de pomp is perfect.
Groetjes.
-
Will
Re: Moderne olie en de Fulvia
Ben sinds kort bezitter van een mooie import [1999] Fulvia 3 serie, NL- kenteken van 02-02-1977 en wil binnenkort de motorolie verversen.
Ik heb geen idee welke olie er nu in zit. Ik zie echter in bovenstaande door de bomen het bos niet meer...
Dat het een minerale olie zou moeten zijn is me duidelijk, maar welke viscositeit kan ik het beste gebruiken zonder risico te lopen.
Heeft iemand ervaring met bv Castrol?
Graag advies.
Gr. Will
Ik heb geen idee welke olie er nu in zit. Ik zie echter in bovenstaande door de bomen het bos niet meer...
Dat het een minerale olie zou moeten zijn is me duidelijk, maar welke viscositeit kan ik het beste gebruiken zonder risico te lopen.
Heeft iemand ervaring met bv Castrol?
Graag advies.
Gr. Will