Fulvia 3 Licht van de koplampen tijdens het rijden niet constant

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Will

Fulvia 3 Licht van de koplampen tijdens het rijden niet constant

Unread post by Will »

Hallo,

Ik ben sinds kort nieuwe en trotse bezitter van een 3 serie 1.3 S uit '77.
Bij het rijden in het donker heb ik onlangs gemerkt dat ik geen constant
licht heb op de koplampen, het licht is niet altijd even sterk en 'zweeft'.
Dit fenomeen ken ik van andere klassieke auto's bij het stationair draaien,
maar als je dan gas geeft, is het voorbij.

Kan het zijn dat de spanningsregelaar niet meer 100% is? Welke
spanningsregelaar zit bij deze auto ingebouwd en waar is deze tegen een
redelijke prijs te kopen?

groet Will
Peter Coolsma

Re: Fulvia 3 Licht van de koplampen tijdens het rijden niet constant

Unread post by Peter Coolsma »

Hoi Will, welkom op het forum! Huib - niet alleen de site-eigenaar/sleutel-goeroe hier maar ook vakkundig elektrotechnicus - weet ongetwijfeld raad, of iemand van de andere techneuten hier. Ik heb zelf een serie 1 met gelijkstroomdynamo en bij mij is het licht inderdaad alleen zwakker bij stationair draaien.

Je auto kan overigens niet uit '77 zijn, omdat de laatste Fulvia begin juni '76 gebouwd werd. Kan zijn dat-ie pas in '77 op kenteken gezet is. Veel plezier alvast!
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Het kan zijn dat de spanningsregelaar gammel is of een van de diodes in de dynamo kapot. Eerst zou ik de massa verbindingen even checken. Er zit een draadje van het stel-oog van de dynamo naar de motor. En van de motor naar de carosserie. Die laatste draad loopt mee met het bosje draden naar de regelaar en zit daar aan het chassis.

De laatste Fulvia is in augustus 1976 geproduceerd. Vermoedelijk is die van jou dus een van de laatste. Die hadden origineel een Ducellier dynamo. Voor dat type dynamo zijn er zat spanningsregelaars te koop. Als je naar de dynamo boer gaat met spanningsregelaar en dynamo zal hij je zeker kunnen helpen.
koos

Unread post by koos »

Bij mij in Tuk ligt een gebruikte ,kun je wat mij betreft wel lenen om te kijken of deze de oorzaak is.
Gr koos
Will

Unread post by Will »

Ik zal zaterdag op advies van Huib eerst alle massa-verbindingen checken en schoonmaken. Als het probleem dan nog niet over is, maak ik graag van je aanbod gebruik!

Groet Will
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”