Nieuw ontdekte roest - onder de motorkap-bitac

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma

Nieuw ontdekte roest - onder de motorkap-bitac

Unread post by Peter Coolsma »

Ik overweeg een nieuw aluminium olie-schema te kopen op e*ay, en schroefde de oude er alvast eens af. Krak, kruimel, knisper... Blijken er, na een paar felle halen met de houtbeitel, grote roestvlekken onder de knalharde bitac te zitten. De remedie is even eenvoudig als arbeidsintensief, maar da's niet het grootste probleem - dat is namelijk dat je niet overal bij kunt. Je kunt natuurlijk maar beperkt onder de kruiselingse verstevigingen steken.

Ook wel lastig is natuurlijk dat de kap maar op 1 steun rust - het wiebelt en wappert alle kanten op. Ik ga nu de slaapkamer (niet de mijne) die boven mijn garage zit maar niet verder verstoren, maar morgenavond ben ik een paar uurtjes zoet... Ik begin met de bovenste driehoek; als de roest niet buiten een bepaald gebied komt - nu voorla onder en rond dat olieschema, laat ik het daar wellicht even bij.

Stel dat ik er daarna blanke, en daarna zwarte ML op spuit - zou dat niet gaan druipen door de hitte van de motor? Iemand andere tips voor vervanging van de bitac?

Merci alvast!
Claire

Re: Nieuw ontdekte roest - onder de motorkap-bitac

Unread post by Claire »

Tja, die oude dikke bitaclaag ziet er soms erg goed uit, maar wanneer je er met de beitel langskomt, blijkt de laag al niet meer zo vast te zitten. Wanneer je de laag verwijderd kun je flink wat roest tegenkomen. Bij het schoonkrabben van de bodem en de dorpels van mijn Fulviaatje, kwam ik hetzelfde probleem tegen.
Mijn motorkap was helemaal niet behandeld en is dan ook behoorlijk aangetast. Om het te remmen heb ik er een aantal lagen witte ML op gespoten. Ik heb niet de indruk gekregen, dat de hitte van de motor voor problemen zorgt.
Ik denk trouwens dat het handiger is om de motorkap er even af te halen. Als de motorkap eraf is, kun je het beter schoonmaken en ook is het veel handiger om de ML erop te spuiten.

Good luck.
Peter Coolsma

Eerste stuk is nu kaal - de driehoek midden-voor zeg maar. Onder de diagonaal-secties heb ik maar goed blanke ML gespoten want daar kom ik nooit bij met de beitel. Roest weggeschuurd, en een laagje pure Owatrol er op gesopt met de spons. Heb ik gisteravond gedaan, spul is nog steeds niet droog. Zal nog maar een dagje wachten met het vervolg. Er zat overigens geen primer of lak op het staal; de bitac was er zo opgeknald destijds.

De sierstrip middenop de kap van een S1 zit met 4 schroeven vast, die dwars door de kap gaan. Logisch. net zo logisch als dat daar dus ook regenwater doorheen komt. Zal eens goed bedenken hoe ik dat in de toekomst kan voorkomen, heb de strip er nu even afgehaald.
Ron

Unread post by Ron »

Hoi Peter,

het spul wat ik altijd gebruik is Rx 5. Is een goedje op lijnoliebasis en zo dun als water. Dringt overal door heen en kruip zelfs omhoog (capilaire werking). Oppervlakte kan, moet zelf een beetje roestig zijn, zodat het goed aan het metaal kan hechten. Dringt vervolgens een stuk in het metaal en wordt dan hard. Soort vernislaag waardoor de zuurstof niet meer aan het blanke metaal kan komen. Daarna kan je alles op het spul aanbrengen, verf en/of tectiel. Rx 7 (soort tectiel) of Rx 10 (te gebruiken in wielkassen en of bodem). Wordt overigen keihard en is bestand tegen steenslag. Is niet dik waardoor er geen scheurtjes in het oppervlakte ontstaat (zoals bij dikke tectiel) waardoor vocht komt en daardoor onder de tectiel roest ontstaat.
Ben zelf heel tevreden over het spul.
Peter Coolsma

OK, groot deel nu gedaan... Alleen de twee kleinere driehoekjes onder het lampje moeten t.z.t. nog. Wat ik gedaan heb is niet wetenschappelijk verantwoord maar meer gebaseerd op wat er nog op de planken stond... ...maar ik denk dat het prima werkt: Laagje pure Owatrol, twee dagen drogen (traag spul); een laag zwarte ML (vooral niet te dik), een dag drogen; en dat afgewerkt met een laag hittebestendige zwarte lak. Dan blijft 't schoon (ML blijft plakken), gaat 't niet druipen door de hitte (hoop ik toch), en ziet 't er mooi uniform uit. Heb vooral veel tijd besteed aan afplakken want vooral die hittebestendige lak stuift tot meters ver...

Mocht 't tot rampspoed en ellende lijden kan ik 't er zo weer afpoetsen en iets anders proberen, zoals de suggestie van Ron.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”