Contactslot....

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jasper

Contactslot....

Unread post by Jasper »

Hallo allemaal,

ik heb sinds afgelopen maandag morgen een nieuw probleempje.
De Fulvia starte spontaan niet meer op de vroege morgen, ik vermoed dat t beestje geen vonk krijgt.

Als ik nu probeer te starten en de sleutel terug draai, blijft de startmotor lopen.
Ik neem aan dat dit een fout is in het contactslot en kom zo op mijn volgende vraag:
Kan ik nu ook aannemen dat het ontbreken van een vonk bij de bougie's samenvalt met het probleem met het contactslot of heeft dit 2 heel andere oorzaken?

Ik heb afgelopen zaterdag de contactpuntje's bijgesteld en heb er daarna nog mee gereden.
Heeeeeeeel soms lijkt het of de motor wil aanslaan maar dat is dan net 1 vonkje.
Nu het alweer donker is buiten en ik alleen bezig was vanmiddag, kon ik niet testen met een losse bougie of hij een vonk gaf.
Dat zal ik morgen even testen. De auto staat buiten en niet in de buurt van de garage waarover ik beschik, dus ben ik even aangewezen op buiten-klussen.

Alvast bedankt,
Jasper.
Bert Ewalds

Re: Contactslot....

Unread post by Bert Ewalds »

Jasper,

Normalerwijs is er geen verband tussen geen vonk krijgen en het blijven doorlopen van de startmotor

Als je je contactsleutel omdraait maak je op een bepaald moment contact, dat betekent gewoon dat je spanning zet op de laagspannings + van de bobine.
Vanaf de "-" van de bobine gaat een draadje naar de contactpuntjes en vandaar naar de massa.

Draai je nu door, of bij een Flavia en oudereFulvia druk je de sleutel in, dan maak je daarnaast contact met het startrelais. Je zet spanning op het startrelais, dat op zijn beurt de grote stroom schakelt die voor de startmotor nodig is
Laat je de sleutel los, dan heb je in principe nog steeds spanning op je bobine. maar niet meer op het startrelais

Als de startmotor doordraait zijn er twee mogelijkheden
-Startrelais blijft hangen, meest waarschijnlijk en meest vervelende, maar de Bosch service weet er wel raad mee, je moet dan helaas je startmotor uitbouwen, ik weet niet hoe erg dat is bij een Fulvia
-Het contact in het contactslot komt niet vrij,maar dat komt niet zo veel voor

Als ik jouw verhaal lees zou ik die contactpuntjes nog eens controleren.
Als je ze na het afstellen , niet goed hebt vastgezet, heb je kans ze versteld zijn en dat ze niet meer open gaan, en dan is het natuurlijk einde oefening.

Succes

Bert
Jasper

Unread post by Jasper »

Hoi Bert,

Ik heb hier nog een startmotor liggen, mischien handig om die eerst eens te vervangen?

Bedankt voor je uitleg,
Jasper.
David

Unread post by David »

Jasper,

Ik had een maand geleden zelfde probleem. Niet met de startmotor, maar wel dat het apparaat slechts sporadisch plofte, maar met geen mogelijkheid wilde aanslaan. Startkabels deden niks. Het bleek ook hier dat de contactpunten eigenlijk dicht stonden, gekomen door 4000 km door frankrijk. blijkbaar niet goed vastgezet..... Stom stom stom, want na ze, zonder voeler o.i.d. op het gevoel goed gesteld te hebben, sloeg het machien werkelijk direct aan, en liep ook direct prima, en nog steeds.

Ik zeg ook altijd, als je aan een auto sleutelt, en een paar dagen later doet ie het niet meer, of is er iets aan de hand, kijk dan echt als eerste naar het laatste dat je hebt aangeraakt aan de auto, want 10 tegen 1 dat het probleem daar zit. Immers, daar heb je iets aan veranderd. Bij jou waren dat de contactpunten.....

Succes ermee
David
Hein Reedijk

Unread post by Hein Reedijk »

Als pas na 4000km de puntjes niet meer openen, zal het geheel vast nog wel goed vastgeschroefd zitten. Ik denk dat de nok enige corrosie vertoont of onvoldoende gesmeerd is, waardoor de kunststof nokvolger relatief snel slijt. De puntjes openen dan op zeker moment niet meer. Onderweg bleef de motor nog wel lopen, omdat door de warmte de nokken uitgezet waren. Na afkoeling en krimping openen de puntjes op eens niet meer, en wil de motor niet meer starten.
Groet, Hein.
David

Unread post by David »

Ja, ik geef toe dat het vreemd lijkt.
Ik wil eigenlijk sowieso de ontsteking eens een keer onder handen nemen, want het geheel zal wel vrij versleten zijn. Staat op het steeds langer wordende lijstje met de titel To do. zal wel fulvia eigenaar eigen zijn, zo'n lijstje wat eigenlijk nooit helemaal leeg is....

Groeten,
David
Jasper

Unread post by Jasper »

Hahahahaha!
Het lijstje, lol!
Dat lijstje hebben we denk ik inderdaad wel allemaal. ;-)
Je zou zeggen dat t lijstje steeds korter word na verloop van tijd, maar bij mij werkt het eerder andersom.

Bedankt voor de tips heren!
Jasper.
koos

Unread post by koos »

Mijn moet nog lijstje is erg kort ,maar mijn verlanglijstje daarintegen is mooi lang.
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Ik ben aardig bezig met m'n lijstje... Op de alom bekende veilingsite heb ik nu beide sleutels in "new old stock" gevonden. Vandaag de zwarte contactsleutel binnengekregen. Morgen (koopzondag) meteen even langs de sleutelboer om 'm in te wijden. :-) En straks weer lekker bitac hakken in de rechterachterwielkast - rechtsachter, ook de bodem, is de laatste hoek die nog gedaan moest worden. Heb 'm al half blank en op een paar kleine plekjes na is het allemaal nog in prima staat. Wel blij als het straks klaar zal zijn, dan heeft de carrosserie eindelijk geen geheimen meer voor me.
Frank

Unread post by Frank »

Hallo Peter,

Het bitac probleem heb ik opgelost met een verfbrander. Het bitac even verwarmen met de hete lucht. En met het juiste maat plamuurmes is de zwarte prut met een fluitje van een cent verwijderd!

Groet,
Frank
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”