Mede Fulvia eigenaren,
Even de volgende vraag. ik ben druk bezig met het plaatwerk van mijn Fulvia. aan de linkerkant ligt alles er inmiddels af. Nu heb ik een korte vraag over de inzetdorpels. Deze lopen bij mijn weten voor de deur naar binnen toe, en hetzelfde gebeurt achter. Nu zit over dit naar binnen lopende stuk, en dan met name de lasnaad, een volgend constructiedeel. Ik bedoel dus niet het buitenplaatwerk, maar aan de voorkant de A-stijl, en aan de achterkant een schuin naar achter lopende koker. Deze zijn nog prima, en daar wil ik dus eigenlijk niet aankomen. Maar, dan kan ik ook geen restjes dorpel weghalen, omdat dat erachter zit. De dorpel is dan ook voor een groot deel weg, behalve die stukjes.
Aangezien ik vast niet de eerste ben die dit probleem tegenkom, de vraag hoe dit normaal wordt opgelost. Gaan jullie kloten met de inzetdorpel, of met de constructie van de auto?Een kanttekening, ik heb de inzetdorpels nog niet, maar gebruik bij deze beschrijving de plaatjesvan de dorpels welke op ebay te koop zijn. Mochten er dus ook andere in omloop zijn die hierop al pas gemaakt zijn, dan hoor ik dat ook graag. Of als mijnobservatie kant nog wal raakt, dan graag ook reactie.
Dank!
David
inzet dorpels
Re: inzet dorpels
Volgens mij 'moet' je je spatbord toch inkorten; je kan onmogelijk het toelopende dorpeldeel verwijderen zonder het spatbord te verwijderen.
Nu, als je zegt dat je dorpel 'rot' is, is dat (aan de buitenkant strak in de verf staande) spatborddeel dan ook niet aangetast door de roestmolecuul?
Bij mijn zagato was het alvast toch zo. Heel de hoek van de deurstijl-spatbord-dorpel lv hangt helemaal uit mekaar, en ik moet zeggen: het was ontnuchterend. Er is in 36jaar toch wel wat ijzer 'verdwenen'.
Het goede nieuws daarentegen: je kan perfect de schade inspecteren; binnendorpels zijn goed; het 'potteke' van het subframe slecht, de hoek slecht, enz enz enz; de rest een beetje aangetast door vliegroest. Als je er met een staalborstel over heen gaat, een goede roestomvormer over zet; nog een laagje verf of zo en afsluit met een likje dinitrol (of dergelijke) dan ben je toch alweer een 36jaar safe denk ik zo.
Ik neem vanavond mijn fototoestel mee naar de zag; fotos in de loop van de week.
succes alvast bij de werkzaamheden.
Bart
Nu, als je zegt dat je dorpel 'rot' is, is dat (aan de buitenkant strak in de verf staande) spatborddeel dan ook niet aangetast door de roestmolecuul?
Bij mijn zagato was het alvast toch zo. Heel de hoek van de deurstijl-spatbord-dorpel lv hangt helemaal uit mekaar, en ik moet zeggen: het was ontnuchterend. Er is in 36jaar toch wel wat ijzer 'verdwenen'.
Het goede nieuws daarentegen: je kan perfect de schade inspecteren; binnendorpels zijn goed; het 'potteke' van het subframe slecht, de hoek slecht, enz enz enz; de rest een beetje aangetast door vliegroest. Als je er met een staalborstel over heen gaat, een goede roestomvormer over zet; nog een laagje verf of zo en afsluit met een likje dinitrol (of dergelijke) dan ben je toch alweer een 36jaar safe denk ik zo.
Ik neem vanavond mijn fototoestel mee naar de zag; fotos in de loop van de week.
succes alvast bij de werkzaamheden.
Bart
Ja, tuurlijk is het spatbord, de buitenplaat dus, er al af.
Wat ik bedoel is de A-stijl, waar de deur aanvast zit. en aan de achterzijde zit dus ook een stuk constructie, wederom dus niet de buitenplaat, want die is er al uit.
Hoe moet ik daar mee omgaan dat ik die dus laat zitten, en het stukje dorpel wat erachter zit toch weg kan halen. Ik maak zaterdag foto's ter verduidelijking.
David
Wat ik bedoel is de A-stijl, waar de deur aanvast zit. en aan de achterzijde zit dus ook een stuk constructie, wederom dus niet de buitenplaat, want die is er al uit.
Hoe moet ik daar mee omgaan dat ik die dus laat zitten, en het stukje dorpel wat erachter zit toch weg kan halen. Ik maak zaterdag foto's ter verduidelijking.
David
het beste is het verwijderen van de hele buitendorpel. is deze eraf ook evt. de vertikale schotten vervangen die tussen binnen- en buitendorpel zitten. met het terugplaatsen deze drie goed vaslassen en de deur erin om de buitendorplen te lassen.
ik neem aan dat je het nodige plaatwerk al in huis hebt, zodat je goed kan zien hoe alles moet komen,
groet,
flip
ik neem aan dat je het nodige plaatwerk al in huis hebt, zodat je goed kan zien hoe alles moet komen,
groet,
flip
Bekijk eens de volgende website:
http://www.geocities.com/neil.cundy@btinternet.com/
Vooral de foto's van het hoofdstuk "corrosion protection" zijn interessant.
Jan
http://www.geocities.com/neil.cundy@btinternet.com/
Vooral de foto's van het hoofdstuk "corrosion protection" zijn interessant.
Jan
Dat is inderdaad een fantastische site. Geeft je alle inzichten die je nodig hebt, ook die ene dat het altijd beter kan.
Walter
Walter