Remmen.

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jasper

Remmen.

Unread post by Jasper »

Hoi allen.

Het is al aardig rustig hier, ik ga er vanuit dat de Flufje's al in diepe winterslaap zijn?
Wel: de mijne niet, die mag nog daglijks presteren..... ;-)

Nu heb ik even het volgende euvel wat ik me ook nog kan herinneren van mijn vorige Fulvia.
Het volgende doet zich n.l. op: de ene keer zit het remgevoel helemaal bovenin het pedaal en hoef ik het pedaal maar aan te raken om hard te kunnen remmen.
De andere keer verdwijnt het pedaal bijna helemaal onderin om ook maar te kunnen remmen.

Dit is natuurlijk uiterst vervelend omdat je toch een beetje op je remmerij moet kunnen vertrouwen en niet graag voor verassingen komt te staan mocht je ze eens echt nodig hebben.

Het vloeistof-niveau is nog zeer voldoende, kan er op de een of andere mannier toch lucht in de leidingen zijn gekomen of zijn m'n slangen aan het verteren....

Graag hoor ik ervaringen op dit gebied zodat ik snel tot actie over kan gaan.

Oja: Bart ik ben nog bezig met die schijven, zodra ik iets weet laat ik het je zeker horen.

Ciao,
Jasper.
Henri

Re: Remmen.

Unread post by Henri »

Jasper,
Waarschijnlijk lucht in de remleidingen. De rubberencupjes op de remcylinders willen nog wel eens stuk gaan. Ik zou het daar in zoeken. Heb het zelf ook al eens bij de hand gehad.
Mijn werkwijze daarbij is:

1. Ontluchten van de remleidingen (dus op alle 4 remcylinders)
2. Remvloeistof tot max. vullen
3. Rempedaal moet nu hard zijn en hard blijven.
4. Omdat ik weinig geduld heb: eindje rijden, is immers een leuke beloning naar het ontluchtingswerk :)
5. Het rempedaal moet nog steeds hard zijn, het vloeistof niveau nog hetzelfde.
6. Is dit niet het geval, dan kijken of er ergens een lekkage zit, dit is nu meestal zichtbaar omdat je er mee hebt gereden.
7. Als het de remcupjes zijn zie je dat bij de remcylinders na het rijden.
8 kan natuurlijk ook de hoofdremcylinder zijn, dit zie je ook direct.
9. vervangen wat stuk is.

Omdat ik ook rallys rijd met de Fulvia heb ik 2 jaar geleden alles (laten) vervangen: hoofdremcylinder, remcylinders, remleidingen, remklauwen nagekeken en waar nodig nieuwe opgezet etc. Is even een investering maar zeker de moeite waard! Werkt nog steeds uitstekend! Enig trieste is dat ik deze Fulvia aan het restaureren ben en er alles weer heb afgehaald. Houd me wel lekker bezig overigens en heb dadelijk (2 jaar??) weer een beter dan nieuwe Fulvia :) Ondertussen rijd ik met mijn andere 1e serie Fulvia.
groet,
Henri
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Bij mij begon dit verschijnsel ook geleidelijk aan te ontstaan. Na een recente door Huib uitgevoerde remvloeistof-wissel is het pedaal weer echt hard, en grijpt ook veel verder "bovenin" al aan. Vermoedelijk toch wat lucht in de leidingen gekomen na drie jaar.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Ik heb meer gedaan, Peter, dan enkel de vloeistof vervangen.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Huib mag me corrigeren als ik het misheb, maar als je lucht in je remsysteem hebt, heb je volgens mij ergens een lek.
En als je een lek hebt zakt het vloeistofnivo in je voorraadvaatje
Dus volgens mij na ontluchten, vaatje vullen, streepje zetten en dat eens goed volgen
Als je een Fulvia hebt met Dunlop remmen, let dan goed op de volgorde van ontluchten, voor de Flavia weet ik het, maar ik weet niet of de fulvia helemaal identiek is.
Enige andere oorzaak die ik ken , waarbij je de ene keer wel remdruk hebt en de andere keer niet is een inwendige lekkage in je hoofdremcilinder.
Dan pomp je vloeistof heen en weer tussen de primaire en scundaire kamer, af en toe pakt hij wel en rem je, af en toe lekt hij en rem je niet.
Bij mijn Flavia was het zo dat als je er een fikse trap op gaf het prima was, en wanneer je rustig aan remde het pedaal wegzakte.
Uiteindelijke oorzaak, corrosie op de asjes van de hoofdremcilinder, waar de cupjes opgeschoven zijn
Kan ook via de wand, maar die was toen helemaal nieuw.
David

Unread post by David »

Ik ben het eens met Bert. Volgens mij komt er niet zomaar lucht in het systeem. Dat moet ergens naar binnen komen, en daar kan vloeistof naar buiten. Ik heb bij heel wat auto's remmen ontlucht, en na een keer goed te ontluchten, het ik het nooit gehad dat er na een tijd weer lucht in het systeem zat, als de remmen in elk geval in orde waren dan. Hoofdremcylinder lijkt mij inderdaad de eerste verdachte.
Ik zou gewoon een nieuwe erin pleuren als het echt je hoofdremcylinder is. Er is hier al zoveel geschreven over hoofdremcylinders, en dat wordt toch als beste oplossing aangedragen.

Succes ermee
David
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Ah vandaar, Huib... Handrem merkte ik ook meteen al.
Jasper

Unread post by Jasper »

Hahahaha!

Bedankt heren.
Ik geloof dat ik weer een leuk klusje op stapel heb. ;-)
Werken aan de remmen vind ik gelukkig geen probleem en zelfs wel leuk ook.
Is het niet ook het geval dat na enige jaren de remvloeistof water gaat antrekken?
Ik heb eens het verhaal gehoord dat het goedje erg condens-gevoelig is.
En aangezien water slechter remt dan dot-3 zou dit ook dit gedrag tot stand kunnen brengen?

Ik ga in ieder geval al mn remvloeistof vervangen en de boel daarna eens goed ontluchten.
Al met al niet zo'n vervelend werkje dus kijk ik er al naar uit.

Bedankt voor alle reactie's, ik neem ze allen mee in mn achterhoofd.

Jasper.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Ik ga er maar vanuit dat er of wel of geen lucht in zit. Niet de ene keer wel, de andere keer niet. Als er eerst geen lucht in zat en dan wel is er een lek.

Het remsysteem van de Flavia is nog al wat gecompliceerder dan dat van de Fulvia met de pomp met die "drukknoppen" en de dubbele proportionele Lockheed bekrachtiger.

Jasper zegt niet of ie een S1 met Dunlop of S2/3 met Girling heeft.
Maar als het pedaal de een keer hoog en de andere keer laag zit dan zou ik eerst checken of er geen speling op de wiellagers zit. Een slingerende schijf drukt de ene keer de blokken maar weinig terug, de andere keer verder.
Jasper

Unread post by Jasper »

Huib, je hebt wel gelijk met die remschijven.

Ik heb in 1 van mijn schijven een slinger, heb nieuwe besteld maar wacht daar nog op.
Ik heb een 2e serie coupe.
Eerst maar wachten tot die nieuwe schijven zijn gemonteerd dan?

Jasper.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”