Starten na lang stilstaan

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
TVD

Starten na lang stilstaan

Unread post by TVD »

Mijn Fulvia heeft volgend probleem;

Na een stilstand van langer dan een week slaat ze heel moeilijk aan (doorstarten tot de batterij bijna leeggetrokken is).
Eens ze gedraaid heeft start ze daarna onmiddellijk. Koud starten is ook geen probleem als ze een paar dagen ervoor gedraaid heeft. Probleem zit hem dus in het starten na lang(er) stilstaan.
Kan de benzinepomp hier aan de oorzaak liggen of moet ik eerst andere zaken uitsluiten?
Ik zou misschien beter de Fulvia dagelijks eens uitlaten, dan was mijn probleem ook van de baan natuurlijk :-)
Peter Coolsma

Re: Starten na lang stilstaan

Unread post by Peter Coolsma »

Hoe oud is je accu? Lijkt me het meest voor de hand liggend. Had laatst het zelfde met m'n Renault 5 - nieuwe accu - probleem weg.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Ben geen Fulvia kenner
Lijkt me echter meer een brandstof toevoer probleem
Mijn Flavia en Flaminia hebben een electrische benzinepomp en die moeten na een tijdje stilstand altijd best wel even draaien of tokkelen, voordat je genoeg brandstofdruk hebt
Als er een mechanische benzinepomp op een fulvia zit en de brandstof is uit je leiding verdwenen, staat die startmotor niets anders te doen dan je benzinepomp te laten pompen, (helaas moet hij daarbij ook de motor door de compressie draaien)
Hoe kun je die accu uitsluiten als oorzaak?
Meet voordat je start na lngere stilstand de spanning over de polen, als die boven de 12.1 volt is zijn het beslist niet je accu's
Vervolgens uitzoeken waarom de benzine uit je brandstofleiding terugloopt, cq het voorraadje in je vlotterkamer verdwijnt
Volgens mij is dit proleem al eens eerder op dit forum besproken
Duik dus eens in de historie
Huib

Unread post by Huib »

Zoals je het beschrijft is het meest voor de hand liggend de benzine toevoer. De benzine in de carburateurs verdampt. Dat gaat niet snel. Als ie een paar dagen stil heeft gestaan merk je niks. Na 1 of 2 weken zit er te weinig in om te starten.

Als alles prima in orde is en de tank redelijk vol dan duurt het ca 20 seconden bij continu starten Duurt het significant langer dan is de pomp niet goed, of de leidingen zijn deels verstopt of het filter in de tank (en eventuele andere filters).

Is dat wel allemaal goed en duurt het starten niet veel langen dan een seconde of 20 dan kun je of dat accepteren of een handpompje monteren. Dat handpompje is een rubber bal die je bij de watersportwinkel haalt. Normaal wordt het gebruikt voor buitenboordmotoren.

Als de klepjes in de benzinepomp niet helemaal meer sluiten kun je extern terugslagklepjes monteren. Zet wel een benzine filter voor de pomp danwel voor het 1ste klepje.
cuno

Unread post by cuno »

Is benzine toevoer probleem.
Draai 't dekseltje van de voorste carburateur eraf, giet vervolgens voorzichtig wat benzine in de carbu...
deksel er weer op en starten maar. Dit werkt prima zo deed ik 't tenminste altijd alhoewel 't niet vaak voorkwam dat ie langer als 2 weken stilstond.

Cuno
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”