Enkele maanden geleden heb ik de motor van mijn flavia 1800 gereviseerd: cilinderbussen op laten boren, overmaat zuigers en nieuwe veren. Koppen laten vlakken, nieuwe klepgeleiders. Nieuwe lagerschalen.
Die zuigerveren, besteld bij de Italiaanse paardenfirma, bleken van het expandertype. Achteraf heb ik daar spijt van; bij de eerste twee olieverversingen kwam er heel wat ijzerslijpsel van de magneet van de olieplug (binnen de 1000km). De motor is nu na 3000 km mooi ingelopen en loopt zeer netjes en stil (helemaal nadat ik een van de tuimelaarblokken had vervangen die luid tikken veroorzaakte), maar verbruikt fors olie. Bij flink gas geven zie ik een blauwe pluim uit de uitlaat.
Is bovenstaande een plausibel verhaal? Ik heb inmiddels 'normale' zuigerveren besteld, die wel fors duurder zijn, want blijkbaar schaars? Misschien moet ik de cilinders nu opnieuw honen...
zuigerveren flavia
Re: zuigerveren flavia
Wat is er volgens jou mis met dit type zuigerveer,bij een liggende cylinder zie je vaak een blokkering in de groef zodat het slotje niet onderaan komt te liggen,ik weet niet of dat hier ook van toepassing is.
het olieverbruik kan veroorzaakt worden door het niet goed inlopen van de veren op de cylinderwand,lijkt mij raar dat het vele ijzerslijpsel daar vandaan komt ,is het blok wel goed schoongeweest na revisie.
Is er niet een te goede kwalietijd olie gebruikt zodat er geen goede basis om de zuigerveren in te laten lopen.
Heb je diegene die de revisie heeft gedaan het probleem al voorgelegd!
het olieverbruik kan veroorzaakt worden door het niet goed inlopen van de veren op de cylinderwand,lijkt mij raar dat het vele ijzerslijpsel daar vandaan komt ,is het blok wel goed schoongeweest na revisie.
Is er niet een te goede kwalietijd olie gebruikt zodat er geen goede basis om de zuigerveren in te laten lopen.
Heb je diegene die de revisie heeft gedaan het probleem al voorgelegd!
Dag Koos, naar ik begreep zijn expanderveren vooral bedoeld voor al enigszins uitgesleten cilinders. Bij mij veroorzaakten de expanderveren in de nieuw opgeboorde cilinders misschien teveel frictie.
Waarom zou een 'goede' olie geen goede basis zijn voor het inrijden? Die zal toch beter smeren dan een goedkope gamma- of praxisolie?
Mijn zuigers hebben overigens geen blokkering in de groeven. Het zijn wel 'aftermarket' zuigers.
Groet, Hein.
Waarom zou een 'goede' olie geen goede basis zijn voor het inrijden? Die zal toch beter smeren dan een goedkope gamma- of praxisolie?
Mijn zuigers hebben overigens geen blokkering in de groeven. Het zijn wel 'aftermarket' zuigers.
Groet, Hein.
hoi het zal wel niet zo zijn,maar een collega van mij presteerde het toch om de olieschraapveren verkeerd te monteren.
met als gevolg veel ijzerslijpsel in de olie na 300km en en stevig olie verbruik.
hij had eerst de beide ringen gemonteerd in de groef en vervolgens er overheen de expanderring.
dit resulteerde in groeven van boven naar beneden in de cilinder en dat rondom in de cilinder.....
wat betreft de olie;de olie moet niet van een te goede kwaliteit zijn,omdat er dan een te goede oliefilm aanwezig is op de cilinderwand,en dan is er van inlopen geen sprake.
er zijn nog steeds autofabrikanten die er een inloopolie in hebben zitten tijdens aflevering.
het is toch wel vreemd om slijpsel in de olie te hebben,je zou dan toch denken dat er ergens smering te kort komt,danwel er iets door de oliefilm heen kan drukken.
ken je iemand die een endoscoop heeft om in de cilinder te kijken?
dan kun je de cilinderwand inspecteren.
een beetje revisiebedrijf heeft dit gereedschap wel.
hopelijk kun je er iets mee.
bert
met als gevolg veel ijzerslijpsel in de olie na 300km en en stevig olie verbruik.
hij had eerst de beide ringen gemonteerd in de groef en vervolgens er overheen de expanderring.
dit resulteerde in groeven van boven naar beneden in de cilinder en dat rondom in de cilinder.....
wat betreft de olie;de olie moet niet van een te goede kwaliteit zijn,omdat er dan een te goede oliefilm aanwezig is op de cilinderwand,en dan is er van inlopen geen sprake.
er zijn nog steeds autofabrikanten die er een inloopolie in hebben zitten tijdens aflevering.
het is toch wel vreemd om slijpsel in de olie te hebben,je zou dan toch denken dat er ergens smering te kort komt,danwel er iets door de oliefilm heen kan drukken.
ken je iemand die een endoscoop heeft om in de cilinder te kijken?
dan kun je de cilinderwand inspecteren.
een beetje revisiebedrijf heeft dit gereedschap wel.
hopelijk kun je er iets mee.
bert
Dag Bert,
De veren had ik door het revisiebedrijf op de zuigers laten zetten, want ik was bang er een te breken, gezien de grote spanning, en bij gebrek aan zuigerverentang. Die veren zaten neem ik aan dus wel goed.
Het bovenste deksel heb ik inmiddels al van de motor gehad, en bij inspectie langs die weg, en bij met een vinger voelen bemerk ik geen groeven. De cilinderwanden zijn (gelukkig) nog mooi glad.
Ik heb inmiddels normale zuigerveren besteld.
Groet, Hein.
De veren had ik door het revisiebedrijf op de zuigers laten zetten, want ik was bang er een te breken, gezien de grote spanning, en bij gebrek aan zuigerverentang. Die veren zaten neem ik aan dus wel goed.
Het bovenste deksel heb ik inmiddels al van de motor gehad, en bij inspectie langs die weg, en bij met een vinger voelen bemerk ik geen groeven. De cilinderwanden zijn (gelukkig) nog mooi glad.
Ik heb inmiddels normale zuigerveren besteld.
Groet, Hein.