APK en remdrukverschil 2

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jeroen

APK en remdrukverschil 2

Unread post by Jeroen »

Net als de posting hiervoor, werd ik gisteren geconfornteerd met een APK afkeuring van mijn Fulvia GT op grond van teveel remdrukverschil op de voor remmen. Mag maximaal 20% zijn (en achter 30%). Mijn GTtje is technisch zo goed als nieuw en heeft nieuwe remschijven en de nieuwe blokken van Huib (Kevlar?). Hij remt beter dan ooit te voren. Beter dan menig nieuwe auto, durf ik te beweren. Het piept niet en alleen wanneer ze echt warm zijn (wanneer dat ook moge zijn) trekt de auto iets opzij volgens de garage, bij vol in de ankers. Vorig jaar met oude blokken en schijven is hij zonder problemen door de APK gekomen bij dezelfde garage. Ik zit nu dus met een auto die vele malen beter (en in mijn beleving veilig) remt dan volgens de regeltjes voor auto's uit 1968 hoeft, en toch zonder wettelijke APK. Volgens de garage ligt het waarschijnlijk aan nieuwigheid. Zij adviseerde veel te remmen. Dat is leuk en aardig maar het is niet mijn dagelijkse auto dus kilometers maken doe ik niet zo snel en daar komt bij dat ik nu geen APK heb en ik dus in overtreding ben (80 euro ?).

Huib, jij bent bekend met mijn GTtje. Heb jij nog ideeen om het verschil te verminderen? Ander (oude) blokken misschien.

Ik kan overigens iedereen die supersonische blokken van Huib aanraden. Ik weet niet meer welk spul het was maar het remt als een tierelier. En voor de Ollanders: het kost wat maar dan heb je ook wat.

Gegroet
Jeroen
Huib

Re: APK en remdrukverschil 2

Unread post by Huib »

Veel remmen vertaalt zich niet noodzakelijkerwijs in veel kilometers. Je kunt op een kilometer toch wel een keer of tien flink op de rem staan. Te weinig remmen is inderdaad de meest voorkomende oorzaak van vastzittende en scheeftrekkende remmen..

Kan ook zijn dat er nog wat lucht in zit.

Eventueel verschil in bandenspanning.

Ik zou me even flink uitleven op het rempedaal. Helpt dat niet dan even ontluchten aan de kant die het minst remt.

Oude blokken monteren is zinloos want het zit zeker niet in de blokken tenzij je er heel weinig mee gereden hebt. Maar ook voor oude (zowel gebruikte als nieuwe) geldt dat ze in moeten lopen.

De standaard kwaliteit blokken die ik gebruik zijn nog steeds de Mintex blokken. Die zijn qua prestatie en eigenschappen vrijwel gelijk aan de betere asbesthoudende blokken van vroeger.

De betere kwaliteit blokken die ik heb zijn inderdaad Kevlar blokken. Kevlar wordt o.a. gebruikt om kogelvrije vesten van te maken. De belangrijkste voordelen zijn dat de schijven minder snel slijten, de wrijvingscoefficient is hoger en er zit een stalen backplate aan.
Ron

Unread post by Ron »

Hoi Jeroen,

ik had hetzelfde probleem. Technisch alles in orde en toch remdrukverschil op de achterzijde. Heb vervolgens alles bekeken en gemeten. Niets kunnen ontdekken en toch remdrukverschil gemeten. Het enifge wat ik me kan indenken is dat er een vuiltje in de leiding zit en dat daardoor de druk minder snel opgebouwd wordt. De auto remt ontzettend goed.
Wat ik gedaan heb is een ander APK-keurinsstation opgezocht waar ze geem remdrukmeet installatie hebben.
De auto kwam probleemloos door de keuring met als opmerking dat mijn auto er technisch beter voor stond dan meing jongere auto.

Succes,

Ron.
Joop

Unread post by Joop »

Apk bekeuring kost je 75,00 euro Jeroen......
Heb ervaring .......:-)

Gr, Joop
jojo

Unread post by jojo »

Enne.. ze sturen ze tegenwoordig automatisch als je niet schorst (of laat keuren ;-)
Huib

Unread post by Huib »

En ze zijn uitgebreid in de leer geweest in Palermo. Immers, ze brengen het wel onder bij het strafrecht maar doen of het ne bis in idem principe niet bestaat.

Je krijgt dus om de paar weken een bekeuring. Als je naar de rechter wilt moet je een borg storten ter grootte van het bedrag van de bekeuring. Dat is op zich al je reinste mafia.
Maar het is nog erger. Een procedure duurt ruim een jaar, dan duurt het nog en half jaar voordat je je geld terug krijgt als je wint. Gezien ze het ne bis in idem principe niet hanteren en iedere paar weken een bekeuring sturen kan de totale borg oplopen tot vele duizenden euro's.
jeroen

Unread post by jeroen »

Het is me duidelijk. Ik ga maar eens beginnen met goed remmen. Wellicht is Zandvoort komende zondag een goede plek ;-) Ontluchten zal stap twee zijn, en daarna zien we het wel.

Huib, hij is verder goed droog. Geen rondslingerend olie/vet mengsel meer.

Gegroet
Jeroen
Joop

Unread post by Joop »

Klopt.....2 weken geleden politie aan de deur gehad ivm met een schade Alfa 33SW (is van mij)
waarom en van wie die auto was......
Ding staat gewoon recht bij mij voor de deur....dus als ze kenteken bewijs lichten weten ze dat......
maar ondank dat auto links voor lichte schade had/heeft mocht hij niet blijven staan (auto is verzekerd)
en plakte de politie er een etiket op met de mededeling dat het "wrak" binnen 5 dagen weg moest zijn
want anders gebeurd het op de eigenaar zijn kosten...... nou vraag ik je hij is van staat gewoon bij mij
voor de deur en niemand maar dan ook niemand klaagt erover......overigens is men bij de politie niet
zo begaan met "klassieke of semi klassiek auto's" maar dat is een ander verhaal over een Fulvia Coupe
1.2 welke ik ooit in mijn bezit had (papieren heb ik nog wel)

Gr, Joop
oh en voor ik het vergeet afgelopen week kreeg ik via de rdw een bekeuring....je raadt het al voor de Alfa.....
ide de politie net had bekeurd......
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”