oliepomp Casa Fulvia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Thomas

oliepomp Casa Fulvia

Unread post by Thomas »

Gisteren 700 km gereden met mijn S1 Fulvia Sport van Lons-le-Saunier naar Brussel (jaja, langs Domremy-la-Pucelle).
Voor de statistiekliefhebbers onder ons:
Constant 130 km/u (af en toe 150 om een vervelende tjoener af te schudden), verbruik tegen 1 op 14.
Oliedruk: Met 3800 rpm constant tegen de 60 psi met 10W40.

Regelmatig komt op dit forum de discussie terug over oliedruk; vaak worden er allerhande argumenten bij gehaald om een verklaring voor een lage oliedruk te vinden. Men vergeet bijna dat er wel eens een causaal verband zou kunnen bestaan tussen de speling in de pomp en de oliedruk.

Ik heb lang geklooid met verschillende oliepompen, steeds op dezelfde (oudere) motor, waar ik verder niks aan veranderd heb zodat alleen de kwaliteit van de pomp de volgende observaties kan uitleggen:

pomp 1: koud 30 psi stationair, warm 3000 rpm 20 psi met 20W50 mineraal.
pomp 2: koud 50 psi stationair, warm 3000 rpm 30 psi met 15W50 mineraal.
pomp 3: koud 60 psi stationair, warm tegen 60 psi bij 4000 rpm met 10W40 half synthetisch.

Pomp 1 had 0,27mm speling. Pomp 2 had 0,20mm speling. Pomp 3 komt van Casa Fulvia zoals ze alhier 'refurbished' worden verkocht. Met ander woorden: bij lage oliedruk kun je er vergif op innemen dat het aan de pomp ligt.
Huib

Re: oliepomp Casa Fulvia

Unread post by Huib »

Leuk te horen dat je tevreden bent met m'n oliepomp. Maar toch is er iets niet goed. Met mijn pomp moet je al tegen de 60 (decibar, geen psi!) zitten bij 2000 rpm met warme motor. Als het geen typo is dan zit er toch sleet op je lagers.

Je constateert een speling van 0,27 resp. 0,20 tussen de rotors bij twee gebruikte pompen. Dat is helemaal het gemiddelde beeld. Het boek geeft een maximale speling van 0,12. Ik heb er nooit een onder de 0,20 gemeten. Mijn pompen hebben een speling van 0,05. Die speling tussen de tanden is maar het halve verhaal. Er zitten altijd meerdere kamers tussen de pers- en de zuigkant. Je hebt dus nooit het volle drukverschil tussen twee naast elkaar liggende kamers.

Wel heb je boven- en onderlangs een directe en zelfs zeer korte weg van pers naar zuig. Daar verlies je veel aan opbrengst. Het boek geeft een speling op van 0,05 tussen rotors en dekseltje. Dat doet Lancia middels een pakking met een dikte van 0,05. (Let op in de pakkingsets zitten pakkingen die veel te dik zijn). Als je echter van een gebruikte pomp de bodem opmeet met een stift zit daar en flink verloop in van meerdere honderden van mm's. Als je er van boven in kijkt zie je dat niet. Je moet het echt opmeten.

Die bodem vlak ik dan ook. Dat vereist speciaal gereedschap om de pomp die scheef is op te spannen en je moet een speciale binnenslijpsteen maken om die bodem te vlakken. Een dekseltje vlakken of een asje slijpen kunnen de meeste wel. Binnenslijpen is een heel stuk moeilijker.

Dan worden de bovenkanten van de huisjes en de dekseltjes gevlakt. Vervolgens worden de rotors individueel per huisje op maat geslepen voor dat huisje tot een hoogte die 0,03 mm minder is dan de binnenhoogte van het huisje. Het huisje en het dekseltje zijn dermate perfect gevlakt dat het dekseltje zonder pakking kan worden gemonteerd. Dat garandeert een speling van 0,03mm (versus de speling van Lancia van 0,05).

De lagers in het huisje en in het dekseltje worden opgemeten en vervolgens wordt er per pomp een asje op maat geslepen met een speling van 0,01mm. Dat asje wordt op de binnenrotor gemonteerd. Vervolgens ben ik dan enige tijd, soms een halve dag, met schuurpapier, minuscule vijltjes, scotch bright, siliconen polijstschijfjes en slijppasta in de weer om het ding zo te laten draaien als ik vind dat ie draaien moet dwz zonder "harde" plekken

Ik vertel het hele verhaal maar even omdat men bij het woord "refurbished" misschien een iets simpeler beeld heeft alhoewel de benaming op zich juist is.

Bij Lancia moest men natuurlijk die pompen in grote series maken. Desondanks waren ze best goed. Als je een oliepomp handmatig opnieuw bouwt loont het de moeite de lat iets hoger te leggen. Dat geldt trouwens voor meerdere onderdelen in de motor. Ik ben van de week nog een have dag bezig geweest tuimelaartjes voor een 818.130 motor exact op maat te honen en te polijsten. Ook de zijkanten waar ze tegen elkaar lopen heb ik gepolijst. Van de originele motor waren de tuimelaarasjes kaai versleten. Ik heb nieuwe asjes gemaakt op overmaat, dwz 16,000 mm ipv 15,875 mm met een hardheid van 60hrc. De asjes ontbraam ik dan ook weer met microvijltjes en scotch bright. Vervolgens gaan ze langs het polijstmachien. De tuimelaartjes hoon ik dan op precies 16,020. Die loopt straks als een zwitsers horloge.
Thomas

Unread post by Thomas »

Ik vermoedde al dat het in elkaar zetten van de pomp met zorg was gedaan, heb hem dus ook niet geopend om eea na te meten. Bij het draaien van de rotor (zo je zegt geleidelijk zonder harde plekken) was al een verschil van dag en nacht met de 0,27 pomp (de rotor daarvan kon je bij wijze van spreken doen tollen).
De 60 (decibar dus, vreemd, 60 psi geeft nl. 4 bar wat mij een normale waarde lijkt) haal ik al veel eerder dan 3800 rpm. Die waarde had ik echter 7 uur lang voor mijn neus en heb ik onthouden.
Koen

Unread post by Koen »

1 bar = 1 000 millibar (mbar)
1 bar = 10 decibar (nog nooit van gehoord)
Dus die 60 decibar is gewoon 6 bar ?

(en al de rest was chinees voor mij : honen, harde plekken, etc. Lijkt me bijna werken aan een horloge !)

Koen
Huib

Unread post by Huib »

Er is al eerder uitgebreide discussie geweest over de oliedruk, de schaal van de diverse meters en de zenders.

Komt er op neer dat voor wat betreft de Veglia instrumenten het electrische deel van het aanwijsinstrument hetzelfde is van de eerste t/m de laatste Fulvia. Volle schaal bij 0 ohm naar massa en de wijzer op 0 bij 300 ohm naar massa.

Wel zijn de cijfers op de schaal anders. De eerste S1's hebben een schaal van 0-25-50. De latere S1's een aanduiding van 0-30-60. De S2's hebben 0-35-70.

Het overdrukventiel gaat open bij ca. 6 bar. Dat is voor alle Fulvia's gelijk. Dwz als je motor zoveel toeren maakt dat de druk boven de 6 bar uit zo gaan komen, gaat het overdukventiel open. Door dat ventiel stroomt het teveel aan olie weer terug in het carter. De oliedruk gaat dus nooit boven die 6 bar uit komen. Het verschil tussen een slechte en een goede oliepomp is dat je bij een goede oliepomp die 6 bar al bij veel minder toeren bereikt dan bij een slechte pomp.

De zenders die ik heb gezien (we praten nog steeds over Veglia) zijn er in drie uitvoeringen: 0-6 bar, 0-7 bar en 0-8 bar. Al die zenders meten 300 ohm bij 0 bar en 0 ohm bij de maximale druk die is opgegeven voor die zender.

In de Lancia documentatie is er nergens wat te vinden over de zenders. Het is logisch te veronderstellen dat de 0-6 bar zender hoort bij de late S1 met een schaal van 0-30-60 en de 7 bar zender bij de S2 met een schaal van 0-35-70.
Dan blijft de vraag wat er origineel zit in de vroege S1 met een schaal van 0-25-50. Het is logisch te veronderstellen dat daar ook een 0-6 bar zender in hoort. Een 5 bar zender heb ik nooit gezien en bovendien die zou overstuurd worden omdat de overdrukventielen 6 bar zijn.

De 8 bar zender is mogelijk een gevolg van een vervanging door een fout type omdat het juiste type niet te vinden was of omdat men eenvoudig niet wist wat de juiste was.

Jouw meter gaat kennelijk tot 60. Dat betekent dat je ook een 6 bar zender hebt.
Huib

Unread post by Huib »

60 decibar is 6 bar. Daar is geen speld tussen te krijgen. Of echter 60 op de schaal van je oliedrukmeter 6 bar is, is een ander verhaal. Dat hangt af van de zender die is gemonteerd.
Als je een schaal hebt met 0-30-60 en je hebt een zender van 0-6 bar dan heb je inderdaad een oliedruk van 6 bar als de wijzer op de 60 staat. Als je een zender hebt van 7 bar of 8 bar dan gaat de wijzer nooit op de 60 komen.
Als je een schaal hebt van 0-35-70 en je hebt een zender van 0-7 bar dan komt 60 ook overeen met 6 bar. Althans zo ongeveer want de schaal is niet helemaal lineair.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”