Mede fulvia eigenaren.
Na 2000 km lekker gereden te hebben heb ik wederom een slechte stuurkogel, welke ervoor zorgt dat de auto bij gas lossen of gasgeven begint te zwaaien.
Nu heb ik hier twee vragen over. Ten eerste, ik heb begrepen dat de stuurkogels die aftermarket gekocht worden bij de standaard leveranciers qua kwaliteit (beargumenteerbaar) niet heel goed zijn. Zijn er alternatieven (op korte termijn, omdat ik maandag met de auto naar Frankrijk vertrek)
Ten tweede heeft mijn Fulvia links en rechts een ander type stuurkogels. Rechts 14mm grof draad, links 16mm fijn draad. Ook de stuurstangetjes zelf zijn dus anders. Aangezien de 14mm al een nieuwe kogel heeft, wil ik links eigenlijk ook over op 14mm (1e serie), en niet op 16mm 2e serie, omdat ik dan weer een nieuwe kogel in de prullenbak kan gooien. 2 verschillende maten vindt ik een beetje slordig, zeker als ik wel alle kogels vervangen heb.
Deze 14mm grof draad is naar mijn weten 1e serie, waarbij de stang een moer heeft welke een ring op zijn plaats houdt, en zo de stuurstangeinden als het ware borgt.
Heeft iemand hier nog een dergelijk stuurstangetje liggen voor 1e serie (14mm grof draad) stuurkogels?
Bij voorbaat dank,
David
stuurkogels
Re: stuurkogels
Die kogels hebben een conische passing. Ik ben er niet zeker van dat de conus voor S1 en S2 hetzelfde is. Vroege serie 2 had trouwens S1 kogels. Het lijkt me verstandig wat verder te spitten en te kijken of je pitman armen en fusees vroege of late S2 zijn en dan de boel weer origineel maken. Op de langere duur is dat altijd het goedkoopste en ook het veiligst.
Zo'n 10 jaar geleden waren de FRAP kogels heel slecht. Als je geluk had kon je er een tulpenrally mee uitrijden maar vaak gingen ze al na 200 km kapot. De huidige productie is beter.
Ik laat niettemin stuurkogels maken die vrijwel bullit proof zijn en met smeernippel (voor S1).
Zo'n 10 jaar geleden waren de FRAP kogels heel slecht. Als je geluk had kon je er een tulpenrally mee uitrijden maar vaak gingen ze al na 200 km kapot. De huidige productie is beter.
Ik laat niettemin stuurkogels maken die vrijwel bullit proof zijn en met smeernippel (voor S1).
Ok, dat lijkt me zeer logisch. Nou heb ik natuurlijk een derde serie uit 75. Is nauwelijks een vroege 2e serie te noemen.
Dan wordt de vraag een beetje aangepast. waarin verschillen die ophangingen, zodat ik vlot kan zien of het gebeuren 1e serie is (vroege 2e) of late 2e serie.
Te meer omdat de auto links wel gewoon 2e serie stuurkogels heeft, lijkt het logisch te denken dat er dan rechts ooit de stuurstang vervangen is, waarbij er een 1e serie arm in de plaats is gekomen. Maar het is logisch dat te verifieren met de rest van de ophanging.
Het tweede deel van de vraag, even onder voorbehoud betreffende de uitkomst van het type ophanging, maar wordt dan waarschijnlijk de vraag of iemand een 2e serie stuurstangetje heeft liggen, dus met 16mm fijn draad.
Dank!
David
Dan wordt de vraag een beetje aangepast. waarin verschillen die ophangingen, zodat ik vlot kan zien of het gebeuren 1e serie is (vroege 2e) of late 2e serie.
Te meer omdat de auto links wel gewoon 2e serie stuurkogels heeft, lijkt het logisch te denken dat er dan rechts ooit de stuurstang vervangen is, waarbij er een 1e serie arm in de plaats is gekomen. Maar het is logisch dat te verifieren met de rest van de ophanging.
Het tweede deel van de vraag, even onder voorbehoud betreffende de uitkomst van het type ophanging, maar wordt dan waarschijnlijk de vraag of iemand een 2e serie stuurstangetje heeft liggen, dus met 16mm fijn draad.
Dank!
David
Je weet maar nooit wat er in die ruim 30 jaar aan veranderd is. Het bewijs lever je zelf.
Kennelijk is er iemand bezig geweest die of een S1 of vroege S2 donor auto bij de hand had. Als het rechter stangetje S1 is kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat iemand het hulpstuurhuis met gare plastic bussen heeft vervangen door een solide S1 hulpstuurhuis met bronzen bussen en smeernippel. Als hij het gereedschap niet had om de pitman arm om te zetten heb je rechts mischien een S1 pitman arm en moet je bijgevolg ook s1 kogels monteren. Je centrale stuurstang zou dan ook S1 moeten zijn. Bij S1 is de moer 19mm. Bij S2 is ie 22mm.
Zijn de bovenste draagarmen van ronde buis of van gestanste plaat?
Kennelijk is er iemand bezig geweest die of een S1 of vroege S2 donor auto bij de hand had. Als het rechter stangetje S1 is kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat iemand het hulpstuurhuis met gare plastic bussen heeft vervangen door een solide S1 hulpstuurhuis met bronzen bussen en smeernippel. Als hij het gereedschap niet had om de pitman arm om te zetten heb je rechts mischien een S1 pitman arm en moet je bijgevolg ook s1 kogels monteren. Je centrale stuurstang zou dan ook S1 moeten zijn. Bij S1 is de moer 19mm. Bij S2 is ie 22mm.
Zijn de bovenste draagarmen van ronde buis of van gestanste plaat?
De middelste stuurstang heeft links een 22mm moer zitten, en rechts een 19mm. Heel vreemd natuurlijk, maar is echt zo. Zal wel aan geklooit zijn. De bovenste draagarmen zijn van gestanste plaat, de onderste van ronde buis. Wat zou de beste handelswijze zijn? (Na mijn trip naar Frankrijk dan, daarvoor gaat er gewoon een 1e serie kogel in, zodat het apparaat het in elk geval doet)
David
David
Dat is inderdaad vreemd. Het meest voor de hand ligt dat iemand de 22 mm moer heeft afgeslepen naar 19 mm. Waarschijnlijk dus omdat de pitman arm van het hulpstuurhuis S1 is. Bij de S1 pitman armen zitten de armpjes voor de kogels dichter bij elkaar. Je krijgt er dan geen 22 mm moeren op.
Heb je al gekeken of er een smeernippel op je hulpstuurhuis zit? Die zit aan de zijkant onder de accu.
Als je bovenste draagarmen van plaat zijn is het een late S2 cq S3
Om het weer origineel te maken moet je naast een stuurstangetje dus ook een S2 pitman arm voor het hulpstuurhuis te pakken zien te krijgen.
Let op bij het monteren van de stuurstangetjes. Als je het niet uitermate correct doen mollen de kogels elkaar. In de meeste gevallen is dat denk ik de oorzaak van vroegtijdig overlijden van de kogels.
De zijwaartse beweging van de kogel is zeer beperkt. De kogels dienen beide in de middenstand te worden gemonteerd. Gezien de montage gaten niet parallel staan, staan de koppen van de kogels dus ook niet parallel. Na vervanging dien je uit te lijnen (1 mm uitspoor totaal als je niet te dikke banden hebt).
Blijf er bij en let op dat de uitlijner de goede stand van de kogels handhaaft.
Heb je al gekeken of er een smeernippel op je hulpstuurhuis zit? Die zit aan de zijkant onder de accu.
Als je bovenste draagarmen van plaat zijn is het een late S2 cq S3
Om het weer origineel te maken moet je naast een stuurstangetje dus ook een S2 pitman arm voor het hulpstuurhuis te pakken zien te krijgen.
Let op bij het monteren van de stuurstangetjes. Als je het niet uitermate correct doen mollen de kogels elkaar. In de meeste gevallen is dat denk ik de oorzaak van vroegtijdig overlijden van de kogels.
De zijwaartse beweging van de kogel is zeer beperkt. De kogels dienen beide in de middenstand te worden gemonteerd. Gezien de montage gaten niet parallel staan, staan de koppen van de kogels dus ook niet parallel. Na vervanging dien je uit te lijnen (1 mm uitspoor totaal als je niet te dikke banden hebt).
Blijf er bij en let op dat de uitlijner de goede stand van de kogels handhaaft.
Het stuurhuis heeft inderdaad een smeernippel, maar niet aan de zijkant, maar midden bovenop het stuurhuis.
Overigens is de moer van de centrale stuurstang aan de kant van het hulpstuurhuis toch ook geen 19mm formaat, maar iets in de trant van 21mm. Ik weet ook niet hoe ze dat er dan tussen hebben gekregen, maar goed.
Met de nieuwe stuurkogel is het zwaaien van de auto in elk geval over. Toch wil ik hem op termijn enigszins origineel maken. Uit een vorige posting heb ik begrepen dat het S1 hulpstuurhuis beter is dan het S2 hulpstuurhuis (Als ik me niet vergis)
Als dit een S1 hulpstuurhuis is, laat ik dat dan ook graag zitten, als het in elk geval mogelijk is om er wel een S2 pitmanarm op te zetten.
Dan ben ik dus op zoek naar zowel een S2/S3 pitman arm, alsmede een S2 stuurstangetje (rechts, maar dat zal niet echt uitmaken)
Wie mij daaraan kan helpen, laat maar weten.
David
Overigens is de moer van de centrale stuurstang aan de kant van het hulpstuurhuis toch ook geen 19mm formaat, maar iets in de trant van 21mm. Ik weet ook niet hoe ze dat er dan tussen hebben gekregen, maar goed.
Met de nieuwe stuurkogel is het zwaaien van de auto in elk geval over. Toch wil ik hem op termijn enigszins origineel maken. Uit een vorige posting heb ik begrepen dat het S1 hulpstuurhuis beter is dan het S2 hulpstuurhuis (Als ik me niet vergis)
Als dit een S1 hulpstuurhuis is, laat ik dat dan ook graag zitten, als het in elk geval mogelijk is om er wel een S2 pitmanarm op te zetten.
Dan ben ik dus op zoek naar zowel een S2/S3 pitman arm, alsmede een S2 stuurstangetje (rechts, maar dat zal niet echt uitmaken)
Wie mij daaraan kan helpen, laat maar weten.
David