kan iemand mij vertellen waar ik een perspex of polycarbonate achterruit voor een fulvia coupe kan laten vervaardigen?
weet bovendien iemand hoeveel gewicht dit scheelt? ik zit er ook aan te denken om de achterruitjes van kunststof te maken.
Perspex of polycarbonate achterruit?
Re: Perspex of polycarbonate achterruit?
Ik denk dat iedere plexiglas boer die in de gouden gids staat dit voor je kan maken als je ze je glazen ruit geeft. De gewichts besparing blijft hangen op zo'n 2,5kg.
Ik zou die 'ruit' dan wel van polycarbonaat met uv-filter laten maken. Dit is vrijwel onbreekbaar, hier zij bv de petflessen van gemaakt. Ook hoeft dit niet zo gek dik te zijn.
Perspex kan wel breken en is gevoelig voor zonlicht.
Het soortelijke gewicht van glas is 2500 kg/m3 en van polycarbonaat is dit 1200 kg/m3, dus reken maar uit je winst.
flip
Perspex kan wel breken en is gevoelig voor zonlicht.
Het soortelijke gewicht van glas is 2500 kg/m3 en van polycarbonaat is dit 1200 kg/m3, dus reken maar uit je winst.
flip
Hij kan meer verdienen door:
- de koppen van de bouten en de moeren af te slijpen naar kleinere maat
- revetten verwijderen waar niet strikt nodig
- uiteinden van bouten die uit moeren steken afslijpen
- composite bladveren
- gaten in tandwielen van versnellingsbak
- alle lak en plamuur er af
- aluminium vliegwiel
en ga zo maar door
- de koppen van de bouten en de moeren af te slijpen naar kleinere maat
- revetten verwijderen waar niet strikt nodig
- uiteinden van bouten die uit moeren steken afslijpen
- composite bladveren
- gaten in tandwielen van versnellingsbak
- alle lak en plamuur er af
- aluminium vliegwiel
en ga zo maar door
ben ook wel benieuwd wat je er allemaal af kunt laten om de maximale gewichtbesparing kan zijn en nog een auto te behouden die ook door de rdw erkent wordt.
Ja, en als je net als ik te zwaar bent, kan er heel wat verdiend worden als je het bier achter slot en grendel zet. 
10 liter in de tank i.p.v. volgooien. 25 kg!!!!!!
Olie in de bak en de motor op minimum peil.
ruitensproeiervloeistof eruit mikken op droge dagen.

10 liter in de tank i.p.v. volgooien. 25 kg!!!!!!
Olie in de bak en de motor op minimum peil.
ruitensproeiervloeistof eruit mikken op droge dagen.
Misschien is er wel een driewieler van te maken. Scheelt toch weer het gewicht van naaf, wiel, klauw etc.
Maarru, ik heb het te druk om er van te genieten zoals ie is. Het is nu 4 maanden geleden dat ik Tina na restauratie weer in bedrijf heb genomen. Intussen heb ik al weer 17.000 km op de teller gezet. Every mile with a smile.
Maarru, ik heb het te druk om er van te genieten zoals ie is. Het is nu 4 maanden geleden dat ik Tina na restauratie weer in bedrijf heb genomen. Intussen heb ik al weer 17.000 km op de teller gezet. Every mile with a smile.
Heb ooit ergens gelezen:
"A sportscar is a car with nothing on it, that doesn't make it go faster."
Misschien komt het hier wel van pas?
Helaas ging het artikel wel over een Morgan, zoéén op 3 wielen, met een Jawa-motor (V2 luchtgekoeld?) en niet over een sjieke Lancia.
Maar Alex wil misschien zijn Fulvia inzetten in de racerij?! Dan is elke gram een belangrijke. Overbodige lampjes moeten er dan ook uit. Het groene Fulvia Sport Competizione boek laat zien hoe de Fulvia Sport Daytona racers werden ontdaan van hun overgewicht. Emmental heeft minder gaten in hun kaas hoor. Overal is er wel wat te winnen. Tot in de gootjes van het motorkompartiment. Natuurlijk zijn de eerste kilo's de makkelijkste en de laatste grammetjes de moeilijkste en de duurste. Waar stopt het. Op marktplaats staan 2 billen voor een zagato te koop: spiksplinternieuw, in alu, besparing ook al weer enkele grammen. De F&M specials waren ook geschoeid op de gewichtsleest: dak er af, kont er af. Maar wel gevuld met kilometers buis om terug wat stijfheid te creëren. Heb er een leuke film over; een interview met Maglioli in zijn F&M. Maar we wijken af.
Als je in de racerij wil verder gaan, denk ik dat je meer kan verdienen door je onafgeveerde gewicht te verlagen. Je moet trouwens eens een doos met remklauwen voor 1 auto tillen, je broek zakt er van af. Doe er nog eens de remschijven bij.... Maar je kan niet zonder ze hé. Misschien alles uitvoeren in carbon: draagarmen, remmen,.... scheelt em -tig kilos. Maar als dat klaar is, zijn ook de centjes voor het echte werk (het racen natuurlijk) op op op.
Dus inderdaad beginnen met plastic ruiten, achterbankje er uit. Kuipjes erin. Alu deurschelpen en koffer en motorkap. Reservewiel verliezen, een tankje van 10L er in. Alle overbodige meuk er uit. Batterij in de wagen op de grond brengen. Hemeltje eruit. binnenste koplampen eraf. Matten: eruit. Magnesium velgjes. Piloot: op dieet van sla komkommers en tomaatjes. Voor de halve bakken pils weet ik nog een goed adresje!
Alvast succes met je projectje.
"A sportscar is a car with nothing on it, that doesn't make it go faster."
Misschien komt het hier wel van pas?
Helaas ging het artikel wel over een Morgan, zoéén op 3 wielen, met een Jawa-motor (V2 luchtgekoeld?) en niet over een sjieke Lancia.
Maar Alex wil misschien zijn Fulvia inzetten in de racerij?! Dan is elke gram een belangrijke. Overbodige lampjes moeten er dan ook uit. Het groene Fulvia Sport Competizione boek laat zien hoe de Fulvia Sport Daytona racers werden ontdaan van hun overgewicht. Emmental heeft minder gaten in hun kaas hoor. Overal is er wel wat te winnen. Tot in de gootjes van het motorkompartiment. Natuurlijk zijn de eerste kilo's de makkelijkste en de laatste grammetjes de moeilijkste en de duurste. Waar stopt het. Op marktplaats staan 2 billen voor een zagato te koop: spiksplinternieuw, in alu, besparing ook al weer enkele grammen. De F&M specials waren ook geschoeid op de gewichtsleest: dak er af, kont er af. Maar wel gevuld met kilometers buis om terug wat stijfheid te creëren. Heb er een leuke film over; een interview met Maglioli in zijn F&M. Maar we wijken af.
Als je in de racerij wil verder gaan, denk ik dat je meer kan verdienen door je onafgeveerde gewicht te verlagen. Je moet trouwens eens een doos met remklauwen voor 1 auto tillen, je broek zakt er van af. Doe er nog eens de remschijven bij.... Maar je kan niet zonder ze hé. Misschien alles uitvoeren in carbon: draagarmen, remmen,.... scheelt em -tig kilos. Maar als dat klaar is, zijn ook de centjes voor het echte werk (het racen natuurlijk) op op op.
Dus inderdaad beginnen met plastic ruiten, achterbankje er uit. Kuipjes erin. Alu deurschelpen en koffer en motorkap. Reservewiel verliezen, een tankje van 10L er in. Alle overbodige meuk er uit. Batterij in de wagen op de grond brengen. Hemeltje eruit. binnenste koplampen eraf. Matten: eruit. Magnesium velgjes. Piloot: op dieet van sla komkommers en tomaatjes. Voor de halve bakken pils weet ik nog een goed adresje!

Alvast succes met je projectje.
Je kunt ook gewoon een rallycursus volgen. Dan maken die 25-40 kg die je bespaart minder uit. Bovendien worden rally's voor klassiekers (regelmatigheid rally's) niet boven een gemiddelde van 50km/uur verreden. Dus gewicht zal niet de crusiale factor zijn lijkt me zo. Wel een goede navigator en wat stuurmans kunst 
Veel plezier!
Henri

Veel plezier!
Henri