Voorste bladveer vervangen
Voorste bladveer vervangen
Mijn voorste bladveer van mijn s1 rallye s is moe, en hij zit ook nog een klein beetje scheef.
Bij drempels komen de bladveer en het stootrubber tegen elkaar(Schokbrekers zijn nieuw).
Het is dus tijd voor een andere bladveer.
Is het mogelijk de voorste bladveer te vervangen zonder de motor te demonteren. Dus ook gewoon het subframe met motor in de auto te laten zitten?
Eruit is volgends mij nog wel mogelijk (met lijm klemmen onderspanning houden, draagarm losmaken), maar erin, en dan weer op spanning brengen?
Wie weet hoe je die bladveer eenvoudig zelf kan vervangen?
Jarka
Bij drempels komen de bladveer en het stootrubber tegen elkaar(Schokbrekers zijn nieuw).
Het is dus tijd voor een andere bladveer.
Is het mogelijk de voorste bladveer te vervangen zonder de motor te demonteren. Dus ook gewoon het subframe met motor in de auto te laten zitten?
Eruit is volgends mij nog wel mogelijk (met lijm klemmen onderspanning houden, draagarm losmaken), maar erin, en dan weer op spanning brengen?
Wie weet hoe je die bladveer eenvoudig zelf kan vervangen?
Jarka
Re: Voorste bladveer vervangen
Eenvoudig zelf kan vervangen,dit kun je wel vergeten,zit er zelf ook tegenaan te hikken en stel het steeds
weer uit.
De gereviseerde veer ligt al klaar.
Er bestaat een speciaal gereedschap maar ik weet niet wie dat nog heeft.
weer uit.
De gereviseerde veer ligt al klaar.
Er bestaat een speciaal gereedschap maar ik weet niet wie dat nog heeft.
De krachten van die veer zijn enorm. Het is gevaarlijk werk. Ik deed dat vroeger met de hydraulische krik, houten paaltjes en flinke stalen klemmen totdat ik een keer een auto bijna over me heen kreeg. Ik heb toen gereedschap gemaakt en nu is het een fluitje van een cent.
Dus Huib het lijkt mij verstandig om dan naar Breda af te reizen .
Da's sowieso verstandig. Ik ben wel over een dag of tien naar de Bels / Franse Ardennen en de Langhe e Roero.
Zie www.viva-lancia.com/lancia_fora/read.ph ... amp;t=7272
Zie www.viva-lancia.com/lancia_fora/read.ph ... amp;t=7272
Fusee aan de rechterkant volledig demonteren. Bovenste draagarm re verwijderen. Veer losmaken en langs die kant uitnemen. Nieuwe veer via die kant weer monteren. Het monteren gaat gemakkelijker met beide bovenste draagarmen verwijderd. Maar die aan de uitlaatzijde (links) kost redelijk wat moeite.
Totale klus is wel een dagje werk....
Demonteren van de rubberklossen op de draagarmen en de rechterdraagarm zelf door veer onder spanning omhoog te plaatsen. Dit door op maat gezaagd blok hout (2 bij 3-tje voor de bouwvakkers) van ong 25cm. Auto op de grond plaatsen. Liggend onder auto blokje plaatsen tussen subframe en onderzijde veer (tussen de twee staanders van de alu klos). Auto op krikken en veer rust op die houten blokjes. Beproefde methode: kon op deze manier in rallyes in 5min de rijhoogte veranderen.
Totale klus is wel een dagje werk....
Demonteren van de rubberklossen op de draagarmen en de rechterdraagarm zelf door veer onder spanning omhoog te plaatsen. Dit door op maat gezaagd blok hout (2 bij 3-tje voor de bouwvakkers) van ong 25cm. Auto op de grond plaatsen. Liggend onder auto blokje plaatsen tussen subframe en onderzijde veer (tussen de twee staanders van de alu klos). Auto op krikken en veer rust op die houten blokjes. Beproefde methode: kon op deze manier in rallyes in 5min de rijhoogte veranderen.
Dan heb je een veer op palen maar dan is ie er nog niet uit. En een nieuwe er nog lang niet in.
Klopt. Die staan al een paar eeuwen. Zolang gaan die palen onder die veer ook blijven staan. Niks mis mee als je dat leuk vindt maar de bedoeling was om de veer te wisselen.
Die draagarm bouten kom je inderdaad niet makkelijk bij.
Het loshalen gaat zeker wel lukken, alleen de montage met het op spanning brengen.
Kun je de montage doen zoals ik hieronder beschrijf?
Bij montage zet je de bladveer vast aan de draagarm en draai je dan de draagarm weer op zijn plaats door gebruik te maken van een hefboom (verlengen van draagarm buiten de auto door b.v. een stuk u-profiel)?
Heeft er iemand een tekening of foto ter illustratie?
Het loshalen gaat zeker wel lukken, alleen de montage met het op spanning brengen.
Kun je de montage doen zoals ik hieronder beschrijf?
Bij montage zet je de bladveer vast aan de draagarm en draai je dan de draagarm weer op zijn plaats door gebruik te maken van een hefboom (verlengen van draagarm buiten de auto door b.v. een stuk u-profiel)?
Heeft er iemand een tekening of foto ter illustratie?