Goedenavond,
In het verleden heb ik al een aantal vragen gesteld hier op het forum over de Fulvia. Helaas hebben we nu pas tijd om ook daarwerkelijk aan de Fulvia te beginnen.
Ik zal eerst maar even wat vertellen hoe ze er nu bijstaat:
-Motorruimte leeg
-Interieur helemaal eruit, behalve klokkenwinkel en die verwarmings radiateur (die er nog uit moet)
-Motor uit elkaar, krukas en zuigers zitten er nog gewoon in. Kop en carterpan eraf
-Bak ligt eronderuit
Voorderest rolt de Fulvia nog, en de remmen zijn inmiddels gereviceerd.
Ik ben erachter gekomen dat we alles nieuw hebben klaarliggen, koppelings set, pakkingen, radiateur is een nieuw deel in gezet. Dus we monteren meteen alles met zoveel mogelijk nieuw spul. Ook de dinamo startmotor enz zijn gereviseerd.
Oja en geen puntje roest, wel is een deel van de bodem 9 jaar geleden vervangen. Dat was in de tijd dat mn vader er nog mee bezig was...
Nu de hamvraag: waar moeten we beginnen?? En graag een motivatie waarom, we kunnen best stomweg beginnen maar misschien zijn er dingen die we eerst moeten doen.
Bedankt alvast heren!
Giancarlo Stanco
Fulvia opbouwen
Re: Fulvia opbouwen
Om dat je de motorruimte leeg hebt moet je beginnen met het verstevigen van de kokers bij de bovenste
voorpoot dit kan zowel aan de binnenzijde als aan de zijde in het spatboard.
voor evt fotos mail mij .
maak eerst de carosserie klaar daarna de motor enz.
voorpoot dit kan zowel aan de binnenzijde als aan de zijde in het spatboard.
voor evt fotos mail mij .
maak eerst de carosserie klaar daarna de motor enz.
Het eeste wat je moet doen is de vier hoeken tussen wielkast en deuren opensnijden om de koppen van de dorpels en de verticale schotten te inspecteren.
Verder moet die krukas er uit, want die moet je van binnen reinigen.
Verder moet die krukas er uit, want die moet je van binnen reinigen.
Hoi Giancarlo!
Ik zou idd beginnen met de krukas schoon te maken, je boort die inbus tappen er uit, en maakt de as van binnen helemaal schoon.. nieuwe tappen met een beetje loc-tite erin en klaar. Dan zou ik alle lagers nameten of na laten meten, want je hebt nu alles toch open liggen. Zuigers nameten evenzo de zuigerveren, kleppen, klepzetels, etc. nokkenassen, (nokken-as kan krom trekken bij montage op 3 punten, mag uiteraard niet).
Goed plan om eens de staat van de sub-frame ophanging te checken wat deze rotten bij alle Fulvia's weg. Nieuwe delen inlassen.
Check alle spelingen op de stuurinrichting: vervang alle kogels die nodig zijn. Als je twijfelt: doe je allemaal ben je in een keer van het gedonder af. Meestal slijten ze achter elkaar en ben je steeds bezig met uitlijnen en weer vervangen etc. Check ook de speling op stuur- en hulpstuurhuis.
Mijn Fulviaatje snort weer als een zonnetje na motor-revisie, APK zit er weer op, en ik ben nu bezig met de stuur-inrichting. Daarna komt het cosmetisch werk / bekleding etc.
groeten,
Yvo van der Meulen.
Ik zou idd beginnen met de krukas schoon te maken, je boort die inbus tappen er uit, en maakt de as van binnen helemaal schoon.. nieuwe tappen met een beetje loc-tite erin en klaar. Dan zou ik alle lagers nameten of na laten meten, want je hebt nu alles toch open liggen. Zuigers nameten evenzo de zuigerveren, kleppen, klepzetels, etc. nokkenassen, (nokken-as kan krom trekken bij montage op 3 punten, mag uiteraard niet).
Goed plan om eens de staat van de sub-frame ophanging te checken wat deze rotten bij alle Fulvia's weg. Nieuwe delen inlassen.
Check alle spelingen op de stuurinrichting: vervang alle kogels die nodig zijn. Als je twijfelt: doe je allemaal ben je in een keer van het gedonder af. Meestal slijten ze achter elkaar en ben je steeds bezig met uitlijnen en weer vervangen etc. Check ook de speling op stuur- en hulpstuurhuis.
Mijn Fulviaatje snort weer als een zonnetje na motor-revisie, APK zit er weer op, en ik ben nu bezig met de stuur-inrichting. Daarna komt het cosmetisch werk / bekleding etc.
groeten,
Yvo van der Meulen.
En oliepomp, tuimelaars, tuimelaarassen, small ends, lijnboring hoofdlagers, kettingspanner, overdukventiel, asje waterpompwiel + lagers, ketting, ontsteking, toplagertje, drukgroep, frictieplaat, kopbouten