123-ignition

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Ron Linssen

123-ignition

Unread post by Ron Linssen »

Ik hoorde onlangs van een electronische ontsteking van het merk 123 ignition. Blijkt te werken zonder vervroeger, waarbij er onder alle toerentallen een goede vonk geproduceerd wordt. Technisch gezien lijkt me dit realizeerbaar. Hetzelfde principe bevindt zich ook op moderne auto's.
Op internet vind ik helaas geen leverancier voor Lancia voor deze ontsteking.
Of is bij iemand bekend waar deze ontsteking te krijgen is voor de Fulvia of een alternatief van een Fiat of Alfa ?

Groetjes.
koos

Re: 123-ignition

Unread post by koos »

Toevallig vorige week de ze site doorgelezen omdat ik ook iets wil met electronische vervroeging. Als je verder de site doorleest dan blijkt dat.
er voor de italiaanse auto`s niets aangeboden wordt.
Er wordt wel degelijk met een vervroeging gewerkt deze wordt voorgeprogrameerd en er is ook nog keuze uit een aantal vervroegingskrommens,in te stellen met een draaiknopje, goed te zien bij de 2cv module.
Huib

Unread post by Huib »

Ik heb nu een paar duizend km gereden met een prototype met de Fulvia curves. Ding is heel gebleven. Zelfs met hoge buitentemp op de helling van de Gottard.
Er is geen verschil met een originele ontsteking die IN ORDE is.
De voordelen komen pas later omdat je geen punten hoeft te stellen cq vervangen en er zijn geen veertjes die slapper worden. Ook de verdeelkap is een standaard ding die je in iedere onderdelen zaak kunt kopen voor een paar euro.

Voor rally toepassingen zou ik de originele ontsteking gebruiken maar wel servicen en controleren voor iedere grote rally.
Ron Linssen

Voor rally doeleinden ?
Je zou zeggen dat er dan meer verwacht wordt van de ontsteking omdat de auto dan beter moet presteren. Gaandeweg de rit krijg je toch een beetje verloop doordat de contactpunten inbranden, waardoor ook mede door mechanische slijtage de contacthoek veranderd en dientengevolge een minder goede vonk ?
Huib

Unread post by Huib »

Het is een misverstand dat de auto beter zou moeten presteren bij rallies. De auto moet heel blijven. Als er niks kapot gaat heb je de beker al half beet.

Er zitten aardig wat electronische onderdelen in zo'n ontsteking. Als er een kapot gaat staat de auto stil. Als je contactpunten inbranden of iets verlopen rijdt ie nog steeds prima. En als je voor de start punten vernieuwd hebt blijven het toch wel 10.000 km goed gaan. Lang genoeg voor de meeste rallies.

In de 123 ontsteking zit de karakteristiek uit het Fulvia boek. Dat is een redelijk primitieve lijn met twee kantelpunten. Dat kon vroeger niet anders gezien het systeem met de gewichtjes en de twee veertjes. Het is onwaarschijnlijk dat dat de beste karakteristiek zou zijn voor de motor. En dan is nog de vraag wat je "het beste" vindt. Voor de een is dat een levensduur van 200.000 km voor de ander is dat maximaal vermogen en een race heel blijven.

De 123 bootst de originele ontsteking na en zal dus hetzelfde presteren.

De meesten van ons inclusief ikzelf zijn met een standaard Fulvia nog niet half zo snel als iemand die wel auto kan rijden. Het is naar mij idee beter om te leren autorijden als je je Fulvia te traag vindt. Als je er niet snel genoeg mee bent betekent het dat je energie misbruikt. Grof gezegd kun je de energie op twee manieren gebruiken: 1) om snel vooruit te komen 2) om de auto kapot te maken. Het is of het een of het ander. Als je niet snel vooruitkomt zit je dus de energie te gebruiken om de auto te mollen. Opvoeren betekent dan dat ie sneller kapot gaat.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Electronische ontsteking met hall-gever:

http://cgi.ebay.it/Accensione-Elettroni ... dZViewItem
Thomas

Unread post by Thomas »

In het Franse blad `Gazoline` van een paar jaar geleden hadden ze het over een `allumage AEPL` waar je een chip in kon gooien die je zelf kon voorprogrammeren. Ik heb dat zaakje toen aangeschaft, twee chips geprogrammeerd (een standaard Fulvia curve met knikken, en een ge-interpoleerde versie, vermoedelijk de lijn die gewenst was maar niet haalbaar met het gewichten-systeem). Nooit durven uitproberen, te meer omdat je daarvoor de verdeler moet aanpassen (gewichtjes wegnemen of afklemmen); ik zoek hiervoor nog een gare Ducellier verdeler want mijn Marelli´s wil ik er niet aan wagen.
Als iemand interesse heeft mag hij het zaakje van me lenen.
Ron Linssen

Ik heb eventueel interesse in een electronische ontsteking omwille van het feit dat je gedurende een constante periode dezelfde of een optimale vonk hebt, dientengevolge (mits alle andere randapp. goed is afgesteld) hetzelfde benzineverbruik.
Gedurende de tijd dat contactpunten erin zitten en tegen de tijd dat ze vervangen dienen te worden is de ontsteking verlopen.
Het is niet mijn bedoeling om de auto op te voeren.
Ron Linssen

Hoi Bart,

heb je ervaring met deze ontsteking ? Is dit een leverancier van deze ontstekingen en zo ja ook betrouwbaar ?

Ron.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Ron

Absoluut geen ervaring mee. Ik hou wel van dat geklooi met de vis platinekes (mooi vlaams hé). Ik liep er vanochtend toevallig tegen op ibeej. ---> dus effe posten dacht ik.
In't Italiaans staat er een tikkeltje uitleg bij, mijn Italiaans beperkt zich tot: Pizza, Lancia en bella ragazza, dus absoluut onverstaanbaar voor mij.

Ik ga wel eens opzoeken wat de pro's/con's zijn van een hall-gever vs tradionele onsteking; heb er ergens een mooi boek over. Ergens...........

Bart
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”