Hi ,
Aangezien iemand die zich verveelt een vervelend iemand kan worden wil ik enkele vraagjes stellen zodat ik mij niet meer verveel en niet vervelend zou kunnen overkomen .
Ik krijg binnenkort de kans op de aankoop van een Lancia Flaminia GTL uit 1964 .
Ik vind dit type gewoonweg prachtig , maar heb wat bedenkingen .
Ten eerste blijkt de voorziening van onderdelen een ramp ? Is dat ook zo ?
Het is niet zo dat ik direct aan de wagen moet sleutelen , maar wie weet in de toekomst .
Wie weet er effectief of het juist is dat er maar 300 GTL's gemaakt werden en dat deze wagens een langere wielbassis hebben dan de GT ? en dat er maar een tiental meer resten wereldwijd ( uitleg van de verkoper ). ???
De prijs voor de wagen die ik wil aankopen bedraagd 24500 € en natuurlijk is de staat van het voertuig in deze een belangrijke parameter , maar als ik U zeg dat deze in een werkelijke concoursconditie verkeerd , wat denken jullie dan ?
Als U denkt dat de prijs te hoog ligt ( of hopelijk te laag ) , of de wagens slecht en / of fragiel zijn enz... , hou U niet in met de reactie's !!!
Ik wil welgeinformeerd tot een aankoop overgaan , dus alle hulp is welkom .
Op dit moment rij ik dagelijks met mijn Fulvia 1600 Sport Zagato en ik moet zeggen dat het enorm bevalt maar als ik de GTL aankoop moet de Zagato wijken ( jammer genoeg ) . Zal ik daarvan geen spijt krijgen ?? Mijn nachten worden met de tijd slapelozer want ik moet binnenkort beslissen . ( wat een lastig luxeprobleem ) !!!
Is de GTL waardevast ?
Is de GTL leuk in de dagelijkse omgang ( want dat is de bedoeling ) ?
Is de GTL duur in onderhoud ?
Is de GTL moeilijk zelf te onderhouden ?
enz... enz... enz...
U ziet dat ik met vele vragen worstel en dus zijn alle reactie's uiterst welkom .
Mocht ik genoeg positieve respons krijgen dan ga ik over tot de aankoop zodat ik mij minder ga vervelen en op die manier minder vervelend zal overkomen naar jullie toe .
Er is een oud Chinees spreekwoord dat zegt : Er is niets dat beter spant dan je eigen hand ( nu niet dubbelzinnig worden AUB ) , wat wil zeggen dat ik uiteindelijk zelf de knoop zal moeten doorhakken , maar toch is alle hulp welkom .
Hopende op massa's reactie's ( positief of negatief ) Groet ik met ongeduld .
Anton Deja .
Waregem - Belgié
Verveling ????
Re: Verveling ????
Ik heb geen ervaring met Flaminia-achtigen (wel ooit een Coupe PF willen kopen), maar wel via iemand die meerdere klassieke Lancia´s heeft (gehad). Deze zegt dat het een prachtig maar vrij lompe auto is, niet te vergelijken met een Fulvia. Ik meen me te herinneren dat ons aller Webmaster ooit een mooi exemplaar van de Coupe PF had en dat deze erg veel zoop (weegt dan ook iets van 1500kg, GTL zal misschien ietsje lichter zijn). Technisch gezien is het een interessante wagen, maar voor sportief rijden zal het geen surrogaat zijn voor je ZagS2. Met andere woorden, het zijn auto´s die aan geheel verschillend verwachtingspatronen antwoorden. De vraag is dan ook: wat wil je ermee?
24.500 EUR lijkt me een vrij normaal bedrag voor een GTL in goede staat. Wel een moeilijk verhandelbare auto: geen Cabrio, wel een coupe, waar je echter niet zo makkelijk als in een Coupe PF 4 mensen in kwijt kan. Carrosserie: je zal wel bekend zijn met de Touring Superleggera techniek: oppassen met inparkeren want deuken koemen erg duur te staan. Je weet al van je Zagato dat plaatwerk onvindbaar is, hier komt ook nog eens de ingewikkelde reparatietechniek kijken om buizenframe en aluminium plaatwerk recht te krijgen. En de corrosieverschijnselen. Er schijnt een of andere truc te zijn om de red/ox reacties tussen alu en staal te verhinderen, ik zou zeker nagaan of die hier is gebruikt.
24.500 EUR lijkt me een vrij normaal bedrag voor een GTL in goede staat. Wel een moeilijk verhandelbare auto: geen Cabrio, wel een coupe, waar je echter niet zo makkelijk als in een Coupe PF 4 mensen in kwijt kan. Carrosserie: je zal wel bekend zijn met de Touring Superleggera techniek: oppassen met inparkeren want deuken koemen erg duur te staan. Je weet al van je Zagato dat plaatwerk onvindbaar is, hier komt ook nog eens de ingewikkelde reparatietechniek kijken om buizenframe en aluminium plaatwerk recht te krijgen. En de corrosieverschijnselen. Er schijnt een of andere truc te zijn om de red/ox reacties tussen alu en staal te verhinderen, ik zou zeker nagaan of die hier is gebruikt.
Flaminia's zijn duur, heel duur zelfs in de restauratie, onderhoud en het rijden. 14 liter per 100 kilometer.
Restauratie en onderhoud kosten ca 3x zoveel als een Fulvia. Hij is groter, veel complexer en het ontwerp is een generatie ouder.
Als geld geen rol zou spelen zou ik zelf misschien wel een Flaminia dagelijks rijden maar dan een PF coupe. Dat is waarschijnlijk de best rijdende auto die ooit door Lancia is gemaakt. En je staat er van te kijken hoe je kunt gooien en smijten met zo'n bak van 1500 kg. Maar voor het gooi en smijtwerk moet je hem natuurlijk niet kopen.
De GTL wordt door de meesten als de minst aantrekkelijke beschouwd. Dat is een kwestie van smaak maar toch bepalend voor de waardevastheid.
Nu zegt "concoursstaat" mij niet veel. Bij concoursen wordt er naar de auto gekeken. Ik geef er de voorkeur aan om er mee te rijden. Als je denkt voor 24500 een Flaminia in prima staat te kunnen kopen staat dat gelijk aan het geloven in Sinterklaas en dat doet iedereen in feite. Da's mooi. Dat houdt de wereld draaiende.
Restauratie en onderhoud kosten ca 3x zoveel als een Fulvia. Hij is groter, veel complexer en het ontwerp is een generatie ouder.
Als geld geen rol zou spelen zou ik zelf misschien wel een Flaminia dagelijks rijden maar dan een PF coupe. Dat is waarschijnlijk de best rijdende auto die ooit door Lancia is gemaakt. En je staat er van te kijken hoe je kunt gooien en smijten met zo'n bak van 1500 kg. Maar voor het gooi en smijtwerk moet je hem natuurlijk niet kopen.
De GTL wordt door de meesten als de minst aantrekkelijke beschouwd. Dat is een kwestie van smaak maar toch bepalend voor de waardevastheid.
Nu zegt "concoursstaat" mij niet veel. Bij concoursen wordt er naar de auto gekeken. Ik geef er de voorkeur aan om er mee te rijden. Als je denkt voor 24500 een Flaminia in prima staat te kunnen kopen staat dat gelijk aan het geloven in Sinterklaas en dat doet iedereen in feite. Da's mooi. Dat houdt de wereld draaiende.
Hi ,
Reeds bedankt voor de reactie's .
Voor de mensen die de wagen in kwestie willen zien , hij staat nu geadverteerd op Anamera .
Deze wagen werd gerestaureerd door een zeer befaamde kerel IVM lancia , namelijk Marreyt Belgium- twin cam .
Dat de wagen mooi is en perfect rijd staat buiten kijf , en de man is een kennis van me die ooit mijn " concours " Alfa montreal kocht .
Woont Sinterklaas in Belgié ? zou kunnen .
Maar laat ons AUB bij de les blijven
14 liter per 100 , das nog te doen vergeleken met mijn Jag MK 9 en mijn Chevy classic Caprice .
De PF coupé is volgens mijn smaak toch net iets minder ,,,,,???? dan zo'n GTL ,
Waarschijnlijk is er ook kwa techniek niet zoveel verschil tussen de beide wagens ( zelfde motor , zelfde bouwjaar ) ?
In het verleden heb ik toch veel mogen ondervinden dat concourstaat toch ietsje beter verkoopt dan een zeg maar mindere staat .
Dat het rijden zeer belangrijk is !! dat spreekt voor zich , maar is dit niet het aller belangrijkste van concourstaat ?
Daarbij vind ik dat ook de zeldzaamheid van een wagen een grote rol speelt als je een oldtimerliefhebber bent .
Bij mij gaat het vooral over het kippevel die zo'n wagen U kan geven als je relax aan het rijden bent .
Om Rally te rijden zijn er andere en veel betere en minder dure bolides .
In ieder geval reeds bedankt voor de assistentie .
Antondeja
Reeds bedankt voor de reactie's .
Voor de mensen die de wagen in kwestie willen zien , hij staat nu geadverteerd op Anamera .
Deze wagen werd gerestaureerd door een zeer befaamde kerel IVM lancia , namelijk Marreyt Belgium- twin cam .
Dat de wagen mooi is en perfect rijd staat buiten kijf , en de man is een kennis van me die ooit mijn " concours " Alfa montreal kocht .
Woont Sinterklaas in Belgié ? zou kunnen .
Maar laat ons AUB bij de les blijven
14 liter per 100 , das nog te doen vergeleken met mijn Jag MK 9 en mijn Chevy classic Caprice .
De PF coupé is volgens mijn smaak toch net iets minder ,,,,,???? dan zo'n GTL ,
Waarschijnlijk is er ook kwa techniek niet zoveel verschil tussen de beide wagens ( zelfde motor , zelfde bouwjaar ) ?
In het verleden heb ik toch veel mogen ondervinden dat concourstaat toch ietsje beter verkoopt dan een zeg maar mindere staat .
Dat het rijden zeer belangrijk is !! dat spreekt voor zich , maar is dit niet het aller belangrijkste van concourstaat ?
Daarbij vind ik dat ook de zeldzaamheid van een wagen een grote rol speelt als je een oldtimerliefhebber bent .
Bij mij gaat het vooral over het kippevel die zo'n wagen U kan geven als je relax aan het rijden bent .
Om Rally te rijden zijn er andere en veel betere en minder dure bolides .
In ieder geval reeds bedankt voor de assistentie .
Antondeja
Hallo,
Hier mijn vijf cent, ik heb sinds 1999 een Flaminia convertible
Huib heeft op een aantal van de genoemde punten domweg gelijk
-Bij een rustige rijstijl haal ik met mijn 2.8 3C ongeveer 1 op 7.5, gaat het ietsje harder, wordt het 1 op 6.5
-De Touring Flaminia's zijn in mijn ogen absoluut onbruikbaar als dagelijks vervoer, de carroserie is veel te kwetsbaar (aluminium) en als hij regelmatig nat wordt rot het ding letterlijk onder je gat vandaan. Ik rijd hem alleen op vakanties en terwijl hij 7 jaar geleden perfect was is hij nu eigenlijk best wel aan een cosmetische beurt toe, roest en allerlei kleine deukjes
-Onderhoud is inderdaad complex maar tot nog toe heb ik alles zelf kunnen doen ,
-De meeste onderdelen zijn tegenwoordig wel te krijgen, zij het tegen een prijs, wat dacht je van 250 Euro voor een fuseekogel?
-Slijtage onderdelen zijn geen probleem (bougies, filters, V snaren) met een beetje creativiteit hal je die gewoon bij de onderdelen boer, bougies NGK, snaar Gates, filters Fram, als luchtfilter voor de 3C gebruik ik het filter van de Ford Sierra 2.3 D.
-De GTL is na de sedan het minst populaire type en is uiterst moeilijk te verkopen.
-Wat betreft de prijs, zoek eens door de koerslijsten in diverse publicaties, dan heb je die twijfels uit de wereld.
-Type eens Lancia Flamina in op Google , dan vind je de website van Jean de Barsy met een hoop Flaminia info
Bert
Hier mijn vijf cent, ik heb sinds 1999 een Flaminia convertible
Huib heeft op een aantal van de genoemde punten domweg gelijk
-Bij een rustige rijstijl haal ik met mijn 2.8 3C ongeveer 1 op 7.5, gaat het ietsje harder, wordt het 1 op 6.5
-De Touring Flaminia's zijn in mijn ogen absoluut onbruikbaar als dagelijks vervoer, de carroserie is veel te kwetsbaar (aluminium) en als hij regelmatig nat wordt rot het ding letterlijk onder je gat vandaan. Ik rijd hem alleen op vakanties en terwijl hij 7 jaar geleden perfect was is hij nu eigenlijk best wel aan een cosmetische beurt toe, roest en allerlei kleine deukjes
-Onderhoud is inderdaad complex maar tot nog toe heb ik alles zelf kunnen doen ,
-De meeste onderdelen zijn tegenwoordig wel te krijgen, zij het tegen een prijs, wat dacht je van 250 Euro voor een fuseekogel?
-Slijtage onderdelen zijn geen probleem (bougies, filters, V snaren) met een beetje creativiteit hal je die gewoon bij de onderdelen boer, bougies NGK, snaar Gates, filters Fram, als luchtfilter voor de 3C gebruik ik het filter van de Ford Sierra 2.3 D.
-De GTL is na de sedan het minst populaire type en is uiterst moeilijk te verkopen.
-Wat betreft de prijs, zoek eens door de koerslijsten in diverse publicaties, dan heb je die twijfels uit de wereld.
-Type eens Lancia Flamina in op Google , dan vind je de website van Jean de Barsy met een hoop Flaminia info
Bert