3e Vlaams Nederlandse Fulvia rit

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib

3e Vlaams Nederlandse Fulvia rit

Unread post by Huib »

Carissimi amici Fulvisti

Jullie hebben hem toch allemaal in de agenda staan?

8 en 9 september 2007: de enige echte 3e Vlaams Nederlandse Fulvia rit.

Het met algemene stemmen unaniem aanvaarde idee is om dat in de Bels – Frans Ardennen te houden. Da’s mooi. Het betekent dan ook dat het een meer internationaal gebeuren kan gaan worden. Franse Fulvisti zijn evenals andere nationaliteiten van harte welkom. In Italië werd ik ook al gepolst of een aantal Italiaanse equipes welkom zouden zijn. Tuurlijk. Tenslotte hebben de Vlamingen en de Nederlanders ooit de Benelux opgericht waaruit uiteindelijk een Europa zonder grenzen uit is ontstaan zullen we maar zeggen. Wij zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid.

Maar waar precies???? Bels Franse Ardennen is nog al een gebied. De laatste week is bij mij het idee gegroeid om iets te doe met de Maas. Ik kan het idee niet meer uitbannen. 15 jaar geleden ben ik de Maas opgevaren van Geertruidenberg tot Verdun in Frankrijk met m’n zoon Freek, twee van z’n vrienden en een tent in de Zodiac met een 50pk motortje. Een Zodiac is zo’n rubberen opblaasboot. Een geweldige tocht. Een van de mooiste tochten van m’n leven. Maar dat is ene heel ander verhaal.

De Maas stroomt dan wel niet echt door Vlaanderen maar je kunt toch wel zeggen dat de Maas gemeenschappelijk is tussen België en Nederland en ook Frankrijk komt in beeld.

Nou is het leuk om een soort van doel te hebben. Wat dacht je van Domrémy-la-Pucelle, de geboorteplaats van Jeanne d’Arc? Het slaat verder nergens op maar dat moet juist anders lijkt het te veel op werken en we gaan voor de lol. Of moet het dan juist andersom? Een nuttig doel voor de vrij tijd en niet weten waar we nou helemaal mee bezig zijn voor het werken? Ik zal een terrasje of twee in plannen en dan hebben we het daar over.

We zouden dan ergens bij Namen of Dinant kunnen starten en in een of twee etappes naar Domrémy rijden. Van Namen naar Domrémy is 300 km. Als we dat over kleine tot zeer kleine weggetjes doen is dat best een stuk. Ik vind het geen probleem. Als het aan mij lag reed ik dat iedere dag met een Fulvia over binnenweggetjes.

Graag hoor ik van deelnemende Fulvisti wat hun mening is. Zaterdag van Namen naar Domrémy in een stuk. Dat is veel rijden. Bij Domrémy overnachten en zondag eer een stuk terug.

Of zaterdag een deel, zondag de rest en over de snelweg terug.

Of in een heel ander gebied

Ik hoor het wel.

Wat de dames er van vinden is eigenlijk wel het belangrijkste. Zet dat er dan ook bij alstublieft dank u wel zeer beleefd.
Bart Verbeek

Re: 3e Vlaams Nederlandse Fulvia rit

Unread post by Bart Verbeek »

Mooie voorzet Huib,

wist je trouwens dat Jeanne D'Arc ook wel la pucelle d'Orleans (de maagd van Orleans) werd genoemd? En dat het dorpje vroeger gewoon Domrémy noemde, en later de 'la Pucelle' erbij kreeg wegens beroemde inwoonster. Of hoe vroeger aan marketing werd gedaan. Veel heeft het niet geholpen, want het dorpje telt nog steeds maar een kleine 200 inwoners. Zouden ze met de 'vermaagdelijking' van hun dorpsnaam toch de bal hebben misgeslagen dan?

Effe terzake terug:
Er zijn geen mooiere weggetjes dan diegene die in een heuvelachtig natuur landschap liggen. Als de natuur dan nog bestaat uit mooie wijnranken, is het hek helemaal van de dam.
In september - de oogstmaand – staat alles in het teken van de vendage. Tradioneel worden de druiven voor mousserende wijnen het eerst geplukt, en dit al van begin september. Daar het département Ardennes tegen de Champagnestreek aanleunt, zullen we quasi zeker tijdens de rit de edele arbeid van de druivenoogst kunnen gade slagen.

Ook dit jaar willen we budgetvriendelijk zijn, maar met een overnachting en aantal maaltijden hadden we een bedrag van 260€ (per koppel) voor ogen (zaterdag: middagmaal – avondmaal – overnachting. Zondag: ontbijt – middagmaal). Reken op een kleine 1000km aan benzine voor je stalen ros, een 100€ aan drankjes/kleine snacks. Dat maakt een kleine 500€ per koppel. We gaan op zoek naar een fijne hostellerie die ons en de mooie Italiaanse koetsjes veilig kan herbergen.

Momenteel zijn we nog aan het aftasten wat de mogelijkheden zijn, we willen natuurlijk ook weer een meerwaarde aan de rit geven.

Omdat velen telkens dagtripjes maken met zijn/haar Fulvia is het misschien wel nuttig enkele belangrijke details van te voren duidelijk te controleren/vervangen. Dit is misschien wel in eerste instantie een bericht aan mezelf, want buiten de jaarlijkse oliewissels (met filter) en de regelmatige niveauchecks, verzaak ik nogal in het preventief onderhoud. Misschien voelt iemand zich geroepen om er apart topic over open te gooien. Ik kijk dan in eerste plaats naar de full-time-Fulvia-rijders. Zij weten immers veel uit ‘ervaring’.

Om al dat geregel wat makkelijker te maken, zouden we het leuk vinden dat we weten wie er allemaal mee gaat. Dus diegene die zeker mee gaan: steek je vinger maar in de lucht! (of makkelijker: stuur een mailtje naar Huib of mij)

We staan steeds open voor suggesties, ideeën of tips allerhande!

Saluti

Bart
Bob Rockland

Unread post by Bob Rockland »

huib en bart!

ben nu al stikzenuwachtig voor dit mooie evenement!

count me in please!

groet
Bob
Huib

Unread post by Huib »

Niet zenuwachtig worden, Bob.

Image
Bart Verbeek

BHAHAHAHAHAHAHahahhahahahahaaaaaaa!!!!!
Thomas

Unread post by Thomas »

Tja, over feodale marketing gesproken, het meisje was er zelf ook goed in: toen ze in Orleans aankwam om te zeggen dat ze na haar tocht door Frankrijk nog een `Pucelle` was geloofde iedereen gelijk in een mirakel.

Nadeel van Domremy is dat je door de Moesel moet, wat mij betreft een van de meest belabberde streken van Frankrijk (Thionville, oei), om maar niet te spreken over de wijn die je daar als toerist ingeschonken krijgt.
Zoals Bart schrijft zal je op 1000km moeten rekenen, best veel voor 2 dagen over kleine weggetjes. Over de snelweg OK, maar dat is dus niet de doelstelling. Het `beperken` tot zuid-Belgie maakt meer slingerweggtjes mogelijk, evenals meer tijd voor gastronomie. Dinant is een goed uitgangspunt. Genoeg abdijen in de buurt, pittoreske dorpjes, goede restaurants (is het wildseizoen in september al geopend?). Voor diegene die dan absoluut voet in Frankrijk willen zetten kan men uitwijken naar Givet of Charleville-Mezieres (geboorteplaats van een ander Frans ikoon, Arthur Rimbaud). Voor diegenen met interesse in oude stenen ligt ietsje verder Laon met haar prachtige cathedraal.

Slechts mijn mening, ik hoor graag wat het wordt.
Huib

Unread post by Huib »

Mensen, wacht even.
Het is de bedoeling dat we ongeveer de Maas volgen. We rijden natuurlijk niet de hele weg langs de oever maar maken wat lusjes als dat zo uitkomt.
Als ik op www.viamichelin.nl de kortste route plan van Namen naar Domremy la Pucelle dan komt er 276 km uit. Als we dat wat oprekken met lusjes wordt dat 400 a 500 km, zeg 450 km

Als we 's morgens om 10 uur vertrekken dan hebben we de keuze:
die 450 km geheel of grotendeels op zaterdag en dan op zondag een gezamelijke route terug of op zaterdag ca de helft en op zondag de andere helft.

Daarbij komt dan wel de route van huis naar de start en van de finish naar huis. Ik kan me voorstellen dat de meesten (ik in ieder geval) de aanloop naar de start al vrijdag doen en in de buurt overnachten. Als daarvoor genoeg belangstelling is, kunnen we als optie een overnachting voor vrijdag er bij doen.
Bart Verbeek

Het wordt een mooi historisch epos, doch met een twijfelachtige maagd in de hoofdrol.

Dat de moesel niet moeders mooiste streek is in La Douce France zal niemand ontkennen (buiten de liefhebbers van wijnazijn en Liebfraumilch natuurlijk), maar Metz is toch een indrukwekkende stad. Toch zullen we uit de buurt van la Moselle moeten blijven willen we vanuit Vresse de Meuse stroomopwaarts willen volgen! ;-)

Die 1000km is gerekend van Utrecht heen en terug. Ik wou gewoon een beeld schetsen wat de wagens (en inzittenden) zullen moeten verwerken. We willen een ritje over 2 dagen van een 300km rijden.

En ja wat Rimbaud en zijn drinkebroer Verlaine betreft, ze hebben de buurt er ferm onveilig gemaakt met hun onzedig gedrag! ;-) Absint is geen goede raadgever blijkt later.

Trouwens Thomas, we mogen toch rekenen op je komst hé?

Alle anderen: zijn jullie er paraat voor?
Lancia

Unread post by Lancia »

Ik hoop dat de Fulvia tegen die tijd rijdt. Hopen dat alles meezit!

P.S: Wie is er van plan om zondag 29 April richting Emmercompascum te gaan wegens de Lancia treffen?
Thomas

Unread post by Thomas »

Bart: ik was ervan uitgegaan dat de maagdelijke eindbestemming slechts een optie was en hier gepost als aanzet tot democratisch overleg, maar dat blijkt nu toch erg ferm te zijn.

Mijn Fulvia rijd ik binnenkort terug vanuit de Jura (weer door die suffe Moesel...) en zal dan graag een stukje meerijden; tot Bouillon of zo (waar Huib´s trace voorbijkomt) echter niet tot de Moesel want die heb ik al genoeg gezien, en ik hoef ook geen motor in te rijden.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”