De goedkoopste kilometer …

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
bert

Re: De goedkoopste kilometer …is misschien niet de slimste

Unread post by bert »

hoi,ik denk dat je een fijne ervaring hebt gehad met de auto van huib,omdat die ongetwijfeld op de juiste rijhoogte staat en dat de wielgeometrie ook conform de fabrieksspecifiecatie is.
ik wil hiermee niet zeggen dat andermans auto niet goed zou zijn,maar het stuurgedrag is gerelateerd aan verschillende factoren.
er is al eerder gesproken over de schuurstraal,en die is bepalend voor het stuurgedrag.
bij een te ver onder het wegdek liggend snijpunt is er een te groot gedeelte van de band dat "wringt".
bij een snijvlak op het wegdek heb je centersturing,en dat geeft een onrustig stuurgedrag en een auto die zeer gevoelig is op bijv. onbelans.
met spacers tussen de wielen veranderd dat behoorlijk,en door vervolgens de draagarmen daar qua lengte op aan te passen kun je de schuurstraal weer op de specificatie krijgen.
ook heeft de rij hoogte te maken met de stuureigenschappen.
bij de juiste rijhoogte staan ook de stuurstangen onder een bepaalde hoek ,dat bij inveren de sporing binnen de perken blijft.
vervolgens het banden verhaal: ze zijn allemaal zwart en rond (om te zien).
er zijn automerken bij die een band laten veranden bij de banden fabrikant om hun auto specifieke rijeigenschappen te geven (vaak staat er dan een letter achter de type aanduiding in een rondje).
vaak is er dan een verstevigde wang(extra koordlagen)
heb zelf diverse malen het verschil bemerkt waarbij het type band het zelfde is (merk,maat ,type band).
persoonlijk vind ik een band met een stugge wang prettig,waarbij je uiteraard iets comfort inlevert.
hiermee wil ik duidelijk maken dat het rijgedrag (bij een mechanisch goed onderstel) van vele factoren afhankelijk is.
een fabrieksafstelling is een mix van grip ,comfort,stabiliteit en redelijke bandenslijtage.
wie een van deze factoren wil verbeteren,levert aan de andere kant weer in.
hoe langer je er bij nadenkt hoe meer er mee doet in het "stuurgedrag spel".

bert
Peter Coolsma

Bridgestones

Unread post by Peter Coolsma »

Qua goede bandenmerken mogen we in ons handjes knijpen dat Bridgestone de 145/14's maakt en niet Kumho of Wanli o.i.d.... Hiervoor had ik er Firestone (echt een heel ander merk kwalitatief) onder in 145/14 en daarmee had ik veel ellende met hoogteslag. Worden nu (ook) niet meer gemaakt gelukkig. Vorig jaar dus 5 Bridgestones eronder, eentje had nog een ietsje hoogteslag en is dus in de kofferbak gelegd. De vier onder de auto zijn nog 98% rond en die 2% voel je niet.
Huib

Re: De goedkoopste kilometer …

Unread post by Huib »

De velg moet de band in bedwang houden. Naarmate de velg breder is dan de band kan hij dat beter en stuur je strakker. Er zijn echter grenzen. Voor mee comfort wil je de velg wat smaller (of de band wat breder). Alle Fulvia's vanaf de eerste tot de laatste (Fanalone niet megerekend) hebben of althans hadden 4,5J velgen. Bij de 1ste serie (allen uit de tijd dat de ingenieurs het nog voor het zeggen hadden bij Lancia) was het precies goed. Voor de coupe een 145 brede band op die velg en bij de berlina waar je iets meer comfort wilt en waar ook het gewicht wat hoger is een 155 brede band. Dat is bij de eerste Fulvia niet uit de lucht komen vallen of op een revolutionair nieuwe wijze berekend. Het is zo gegroeid in de loop van een aantal decennia. Bij Flavia, Flaminia, Appia, Aurelia tot en met de Augusta zie je die lijn. Misschien ook al wel voor de Augusta, maar die types ken ik niet

Maar het is de vraag in hoeverre het aan de velg ligt. Tussen de diverse banden is ook al een wereld van verschil.

Als je sportiever wilt rijden (lees strakker sturen dus) kun je beter je velg dan je band verbreden als het niet je zienswijze is dat je de auto beter origineel kunt houden. Bij een Fulvia heb je dan een probleem. Naar binnen toe kun je de velg niet verbreden want dan loopt hij tegen de stuurkogel. Misschien loopt hij ook op andere plaatsen aan. Daar heb ik niet meer naar gekeken toen ik een keer had vastgesteld dat ik een stuurkogel probleem had. Een bredere velg is voor de Fulvia dus altijd naar buiten toe. Helaas pindakaas. Dat betekent een andere ET waarde, een andere schuurstraal en aanlopen tegen de wielkast randen achter. Het is alsof je spoorverbreders monteert met alle kwalijke gevolgen van dien voor het stuurkarakter en de mechanische belasting van kogels en lagers. Bij de Fulvia zit je dus gebakken aan de 4,5J velgen.
Iemand heeft toendertijd bedacht dat de S2/3 coupes bredere banden moesten hebben. Wat exact de motivering was weet ik niet. Maar die 165 brede banden moesten dus wel op de 4,5J velgen en dat is voor een sport auto eigenlijk niet optimaal.
Huib

Re: De goedkoopste kilometer …

Unread post by Huib »

Keertje uitproberen zou ik zeggen.

De omtrek is kleiner. De wanghoogte is 65% van de breedte terwijl bij de originele 145R14 band de wanghoogte 80% is van de breedte.

Omdat de band minder lucht bevat is ook de gewicht rating lager. Daar heb je dan een probleem want je mag niet minder dan de gewicht rating van de 145R14.

Je hebt minder comfort omdat de band lager is.
Voor een goede comfort is de regel dat je afgeveerd gewicht (carosserie en alles wat aan die kant van de veren zit) zo hoog mogelijk is en het onafgeveerd gewicht (wielen, fusees, naven, remmen, uiteinden steekas) zo laag mogelijk. Zo gaat dat tegenwoordig.
Echter, om een complete voorwielophanging van een Fulvia op te tillen, moet je niet alleen sterk ruiken, je moet het ook zijn. Het lijkt of er zwaar gezondigd is tegen het principe van "zo laag mogelijk onafgeveerd gewicht"
Maar "Ieder nadeel heb z'n voordeel". Je moet het bekijken als een tweetrapsvering die heel goed werkt bij grote smalle banden met hoge slappe wangen (dus 80 serie):

1ste trap voor de korte hobbels:
onafgeveerd gewicht = het stuk rubber met gordel dat de grond raakt
afgeveerd gewicht = wielen, naven, remmen en alles wat daar direct aan vast zit
met daar tussen lucht als veerelement

2e trap voor de lange hobbels:
onafgeveerd gewicht = wielen, naven, remmen etc
afgeveerd gewicht = carosserie en alles wat er in een aan zit zoals motor, bak etc
met daartussen progressieve bladveren als veerelement

Werkt perfect, helemaal met de oude X banden. Dat kun je uit proberen met de Flavia en Flaminia waarvoor de X banden nog gemaakt worden. Ik zou er goud voor geven om die in 145R14 te kunnen krijgen. Helaas pindakaas.

Dat systeem van tweetrapsvering met X banden (die een stevig loopvlak en slappe wangen hebben, gordel geheel uit staal) is niet uit de lucht komen vallen voor de Fulvia. Er zit een halve eeuw evolutie voor. Ik noem de Fulvia wel eens het gesublimeerde eindpunt van de eerste generatie autoos.

Voor de super gladde asfaltwegen van nu is dat dubbele systeem niet direct meer nodig. Het is ook duur. Al dat ijzer kost geld en je moet ook nog eens de benzine betalen om het mee te sjouwen. En om dat geld voor de benzine mee te nemen, moet je ook weer bretels kopen anders zakt je broek af. Het kan ook zijn dat je met je tijd mee bent gegaan en je bretels hebt ingeruild voor een credit card.
Huib

Re: De goedkoopste kilometer …is misschien niet de slimste

Unread post by Huib »

Toen reed Elena prima met die 5,5J13 velge en 165/80R13 Michelin banden, niks mis mee. "Als een moderne auto" zei je toen. Nu met de 4,5J14 velgen en 145R14 banden rijdt ze als een Lancia, als een echte auto dus.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”