nieuwe stabis te koop!

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
lucas Geheniau

Re: nieuwe stabis te koop!

Unread post by lucas Geheniau »

911 ? Dat is toch een omgekatte Volkswagen?

Dan kun je beter een bakfiets nemen!

;-)

Lucas
Lucas

Unread post by Lucas »

Het blijft opmerkelijk dat er wat wrijving ontstaat wanneer op dit forum discussies ontstaan over aanpassingen voor sportief gebruik van een Fulvia Coupe.

Wanneer ik zou voorstellen om van mijn Fulvia het dak te verwijderen, een grote bult op de motorkap zou willen bakken als luchtinlaat en daarnaast de totale body nog wat zou willen inkorten, zou een groot deel van de lezers mij royeren van deze site! En toch is dat precies wat de sportafdeling van Lancia in 1970 voor Sandro Munari deed met maar een doel, zo hard mogelijk de berg op!

Lancia is een merk met een immense autosporthistorie waar elke engineer van destijds maximale inspanning zou doen om alles aan de standaard auto te veranderen wanneer die daardoor ook maar een fractie beter zou presteren. Ik denk niet dat men destijds twijfelde of de 145R14 bandjes vervangen zouden moeten worden met als overweging dat het origineel dan verkracht zou worden.

Het is ongelofelijk jammer dat Lancia deze invloeden de afgelopen 15 jaar moet missen. Rijd eens met een Kappa 2.4 met op papier een behoorlijk hoeveelheid vermogen en je wordt spontaan overvallen door een forse hoeveelheid slaap. Met andere woorden; het feit dat Lancia een sportafdeling had maakte de standaardauto juist zo goed.

Gr,
Lucas P
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

..... dat ik er niet meer op in ga wil niet zeggen dat je nu gelijk hebt. Lees de argumenten van de verschillende kanten nog maar eens goed door.
Giancarlo

Unread post by Giancarlo »

Beste Lucas,

wij hebben een Kappa 2.4 met automaat nog wel, en ik kan je verzekeren dat deze auto ook sportief te berijden is. Ik ben wel eens over een aantal rotondes gereden, en een vriend van mij met een ford focus (geroemd om zijn rijgedrag) kon mij niet bijhouden in alle bochten. Er zijn maar weinig auto's die maximaal comfort geven en toch zo ongelofelijk hard en strak door de bochten gaan. Bij de eerste serie kappa's is zelfs een deel van de achterophanging bijna hetzelfde als de beta uit de rally tijd. En 240 km/h over de snelweg is ook niet misselijk dacht ik zo (oja handen loslaten levert zelfs dán nog geen problemen op).
Neem ook de mooie uitlaat roffel die je hoort onder het rijden, dat zul je in een mercedes niet aantreffen.
Het enige dat mijn vader aan zijn auto heeft veranderd bij aankoop zijn de schokdempers, hij heeft er toen der tijd Koni's onder laten plaatsen. Bij 180 km/h over een hobbelige snelweg konden ze het namelijk niet meer bijhouden. Dat is gebeurt toen de auto nog 300 km had en nu staat de teller op bijna 2 ton, en de Kappa gaat nooit meer weg...
Thomas

Unread post by Thomas »

QUOTE:
"Rijd eens met een Kappa 2.4 met op papier een behoorlijk hoeveelheid vermogen en je wordt spontaan overvallen door een forse hoeveelheid slaap".
UNQUOTE

Even voor de duidelijkheid, indien je bril niet helemaal meer zijn rol vervult: de kappa is geen sportauto, het is een hele grote berline, een mastodont die tegen de 1600 kg weegt, die dus gewoon comfortabel moet zijn. Is ie ook, maar in tegenstelling tot bv. Mercedes heeft Lancia dat weten te combineren met een heel strak rijgedrag met goede feedback/respons voor de bestuurder. Dat jij daarbij in slaap valt zegt meer over jou dan over de auto.
Lucas

Unread post by Lucas »

He Thomas,

Buiten het feit dat ik je reactie vrij persoonlijk vind, denk ik dat de kappa een plezierige reisauto voor lange rechte stukken is.

Mijn opmerking ging over Lancia modellen van de laatste jaren in zijn algemeenheid met toevallig een gebruikservaring met de Kappa.

PS Ik wist niet dat er zoveel Kappa rijders op het Fulvia forum zitten!!

Gr,

Lucas
Thomas

Unread post by Thomas »

Lucas,

"Mijn opmerking ging over Lancia modellen van de laatste jaren in zijn algemeenheid met toevallig een gebruikservaring met de Kappa."

Zover had ik het inderdaad begrepen; ik deel echter die mening niet. Voor zover het over "Fiat" modellen gaat die ik ken (Beta, Delta HF4wd, Thema, kappa) althans. Met een kleine kanttekening voor de Beta, vind ik dat ze allen ruim beantwoorden aan het oorspronkelijke eisenpakket dat aan de bron lag van hun ontwerp. De kappa springt hier ook nog eens uit.

Maar het miskennen van de kappa ligt wellicht aan de Nederlandse wegen: recht, overal kamera's. Ik rijd 99% over Oost-Franse wegen: heerlijke "Departementales" door de wijngaarden en snelwegen waarvan ik met mijn zwitserse kentekenplaten de bekeuringen niet ontvang. Dan kun je volop genieten van deze auto.

William: sorry voor het verknallen van je post met allerlei kappa-verhalen, ik moest het even kwijt :-)
Gertjan

Unread post by Gertjan »

Inmiddels de nieuwe stabies gemonteerd,
eerst alleen 18 mm voor en daarna ook 16 mm achter.
Als leek op het gebied van auto's en rijeigenschappen kan ik alleen maar zeggen;
het verschil is je direct duidelijk en het rijdt wel mooi voor weinig.
Alleen voor vervangen scheelt al een heleboel, maar je hebt dan wel het gevoel dat de voorkant de achterkant in bedwang houdt. Inmiddels ook achter gemonteerd en nu hoor ik mijn banden eigenlijk nooit meer als ik een beetje hard door de bocht rijd.
Op het circuit was ik eigenlijk al hardstikke tevreden, dus ben benieuwd wat het in september gaat worden. Ik hoop dat er weer een aantal van jullie mee rijden, want dat is toch wel erg leuk. Dus William zorg dat je je auto heel houd tot september.
Naar Frankrijk heeft natuurlijk ook wel iets, maar dan neem ik toch liever mijn id19 uit '66, want in deze break worden de kuilen van huib pas echt goed afgeveerd. In de zagato zeuren ze wel eens dat het te hard gaat, daar heb ik dan met deze auto wat minder last van.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”