Stilstand

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
jasparon

Stilstand

Unread post by jasparon »

Weet iemand waar ik rekening mee moet houden met de opstart van een Fulvia (1300cc v4-motor) die lange tijd stilgestaan (> ca. 10 jaar).

Is de waterpomp en de koppakking gevoelig bij deze motor? Zeker na lange stilstand? Welke zaken zijn ook belangrijk om te weten?

Alvast bedankt!!
Huib

Re: Stilstand

Unread post by Huib »

Waterpomp en koppakking zijn normaal geen gevoelige onderdelen. Het kan altijd zijn dat ze bij jou net op de grens zijn. Je zou dan kunnen argumenteren dat het dan een goede zaak is als je het meteen weet.

Je kunt de kopbouten even natrekken. Ik doe dat tegenwoordig altijd bij een auto die ik voor het eerst onder handen krijg ook al komt hij rijdend binnen.
Je zou dan nog olie en filter kunnen vervangen en de motor even laten draaien zonder bougies op de startmotor.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Jasparon,

je bent (hopelijk) bezig met een nobele zaak: het nieuw leven inblazen van een Fulvia.

Giancarlo heeft 21/11/2006 dezelfde vraag gesteld in het tekoop/gevraagd topic van de Fulvias.
Je zal er bergen info vinden; moest je daarna nog vragen hebben: hou je vooral niet in.

Ook het FULVIA Q&A topic te bereiken via de hoofdpagina (staat in de linkerkolom) heeft veel info!

Succes

Bart
gerard

Unread post by gerard »

Gewoon gangbaar maken en remmen nakijken, Ik heb er zelf ook 1 die al vele jaren stilstaat en op een lekke uitlaat en een intern lekke hoofdremcilinder doet hij het prima.
En ja oldtimer rijden is leuk en ja alle slangetjes zijn meer dan 35 jaar oud dus soms moet je sleutelen maar dat is juist de lol van een oldtimer.
gerard

Unread post by gerard »

Leuk filmpje van een fulvia na 12 jaar stilstand gewoon lopen ze zijn ijzersterk:
http://www.youtube.com/watch?v=iNcJpCBB4F8
Jasparon

Unread post by Jasparon »

@Gerard
Idd alle slangetjes zijn al 35 jaar oud. Is toch raadzaam om ze allemaal langs te lopen en de klemmen te checken voordat je gaat rijden, of stap jij gewoon in de auto na lange stilstand en wacht maar af waar het schip strand?
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”