Koolstof kern in plaats koperkern bougiekabels.

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Ron

Koolstof kern in plaats koperkern bougiekabels.

Unread post by Ron »

Ik gebruik momenteel koolstofkern bougiekabels in combinatie met de normale contactpunt ontsteking.
Nu rees bij mij de vraag is dit wel de juiste keuze. Dit gezien de formule I = U/R. Oftewel stroom = Spanning gedeelt door weerstand.
De koolstofkern heeft een grotere weerstand als de bougiekabel met koperen kern. Dus als ik daar de bovenstaande formule op los laat kom ik bij de bougiekabel met koperen kern op een veel grotere stroomsterkte uit, dus een veel betere vonk op de bougies en betere verbranding.

Maak ik nu een denkfout ? Ik zat erover te denken om de bougiekabels weer te vervangen door bougiekabels met koperen kern.

Groeten uit Limburg.
Huib

Re: Koolstof kern in plaats koperkern bougiekabels.

Unread post by Huib »

De stroom is niet zoveel. Zelfs al heb je enkele tientallen volts verlies dan maakt dat op die 10.000 tot 20.000 volt niet zoveel uit. Je moet uit proberen wat voor jouw auto het beste werkt. Je mengsel (luchtfilter, benzinedruk, vlotternivo, sproeierbezetting), nokkenastiming, ontstekingscurve, compressie, koeling, vochtigheid, temperatuur en druk van de lucht, bougies heeft allemaal invloed. Ongetwijfeld vergeet ik nog een aantal factoren. Geen twee autoos zijn dus hetzelfde en rijstijlen al zeker niet. Weerstand in kabel of bougie kan ook voordeel hebben. De vonk wordt uitgesmeerd.

De bobine vergeet ik nog. Dat is het echte werkpaard van de ontsteking. Door mij bijna vergeten en door bijna iedereen verwaarloosd.
Ron

Unread post by Ron »

Huib ik maak volgens mij ook een denkfout. In het stroomcicuit bevind zich natuurlijk ook de weerstand van de lucht welke door de vonk overbrugt dient te worden. Deze weerstand is behoorlijk hoog waardoor de weerstand van de kabel verwaarloosd kan worden.
Inderdaad kan er winst gezocht worden in een andere bobine door de secundaire spanning op te krikken.
Huib

Unread post by Huib »

De spanning hoeft niet opgekrikt zolang je niet gaat racen. Beter is de vijand van goed ofwel als iets beter is is het niet meer goed. Het hoeft alleen maar goed te zijn.
Ron

Unread post by Ron »

Dus m.a.w. de combinatie contactpuntjes (oud systeem) met koolstofkabels (nieuwer systeem) kan wel ?
Huib

Unread post by Huib »

Ik heb het op een aantal autoos. Op andere werken de koperkabels beter. Als het goed werkt, werkt het goed.
Ron

Unread post by Ron »

Ik heb een oude testkast thuis waarmee je de secundaire spanning op een beeldscherm kan zien. Ik ga eens een keer de proef op de som nemen door de sec spanning met koolsto- en met koperkern te meten.
Ik laat jullie wat weten.

Groetjes.
Anton deja

Unread post by Anton deja »

Hi ,

Toen ik mijn fulvia zagato kocht dacht ik direct aan het vervangen van de kabels .
Ook ik dacht dat nieuwe kabels een goede verbetering zouden zijn en plaatste splinternieuwe koolstofkabels .

Direct gevolg was een sputterende motor en een groot pk verlies .

Toen we de onsteking nakeken moesten we ondervinden dat we soms wel vonk hadden en soms niet !!!

Kabels vervangen door kabels met koperen kern en alles opgelost !!!
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”