additieven bij benzine voor Fulvia 1,6 ltr serie 2 motor? zo ja, welke?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jorn

additieven bij benzine voor Fulvia 1,6 ltr serie 2 motor? zo ja, welke?

Unread post by Jorn »

Ik heb begrepen dat Fulvia motoren vanaf de 2e serie (vrijwel) probleemloos op loodvrij 95 kunnen lopen. Zover ik na heb kunnen gaan, wordt daarbij echter steeds alleen aan de 1,3 ltr motoren gerefereerd.

Graag hoor ik de ervaringen van mensen met een 1,6 ltr motor van de tweede serie. Ik zou denken dat het sowieso gewenst is om 98 te gebruiken maar Is het ook noodzakelijk/wenselijk om er een loodvervanger bij te doen? Zo ja wie doet dat en met welk middel?

Alvast dank voor de reacties!

Beste groet,
Jorn
Huib

Re: additieven bij benzine voor Fulvia 1,6 ltr serie 2 motor? zo ja, welke?

Unread post by Huib »

De 1600 motor loopt prima op loodvrij. Zelfs beter dan op loodhoudend.
Voor de andere Fulvia motoren maakt het niet uit voor zover mij bekend. Ik heb ze natuurlijk niet alle 170.000 of zo uitgeprobeerd.
Wat ook kan is dat er niet originele onderdelen van slechte kwaliteit zijn ingegaan. Zo zijn er bijv nog al wat slechte kleppen in de handel.
Joop

Unread post by Joop »

Hoi Jorn,

Ik heb mijn 1600 nou sinds '97 en gebruik de laatse jaren loodvrij 95.en
rijdt er zo'n 2000 / 3000 km per jaar mee.
Nou moet er bij zegen dat mijn Fulviatje niet echt maat gevend is.:-)
Gr, Joop
Peter de Wit

Unread post by Peter de Wit »

Jorn, je compressie is laag genoeg voor 95. Je kunt wel je ontsteking iets vroeger zetten als je altijd 98 tankt. Shell dus overslaan....
william

Unread post by william »

Ik heb natuurlijk geen 1600 maar wel een 1200 met hoge compressie (16bar op de meter). Tijdens mijn vakantie in Italie afgelopen maand heb ik 1 keer 95 gekregen wat bij sommige Italiaanse pompen ook super genoemd wordt. Hij pingelde tot wel 5000 toeren! De rest van de vakantie heeft hij Shell V-power 100 oktaan gekregen wat in Italie en duitsland geleverd wordt. Hierop loopt hij ontzettend goed. Voelbaar scherper. Het schijnt dat je in nederland Total exellium moet hebben, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Zowieso heb ik het idee dat je deze italiaanse exootjes het beste moet geven dat er te koop is. Dat geldt voor brandstof maar zeker ook voor motorolie. Op de KMs die wij maken wordt je niet rijk van besparing op benzine en olie kwaliteit.
koos

Unread post by koos »

Shell V-power , William.
heeft in nederland een oktaangehalte van 98 maar is van een betere kwaliteit dan de gewone 98,heb je een van deze al geprobeerd,de mijne loopt nog steeds goed op 95 maar ik heb maar ik heb geen ervaring met de duurdere soorten .
Gr Koos
William

Unread post by William »

Ik dacht dat V-power in NL 97oktaan had maar kan dit vermoeden op de Shell website niet terugvinden...
Ik moet met mijn CR van 11,5:1 altijd boven de 95 gaan zitten. Waarschijnlijk is de verbrandingskamer door de gesmede bolkopzuigers niet meer optimaal. Pingelen doet hij enorm op 95 maar helemaal niet op 98 of meer. Ik kan me niet herinneren of ik ooit V-power in nederland heb getankt.
William

Unread post by William »

Ik dacht dat V-power in NL 97oktaan had maar kan dit vermoeden op de Shell website niet terugvinden...
Ik moet met mijn CR van 11,5:1 altijd boven de 95 gaan zitten. Waarschijnlijk is de verbrandingskamer door de gesmede bolkopzuigers niet meer optimaal. Pingelen doet hij enorm op 95 maar helemaal niet op 98 of meer. Ik kan me niet herinneren of ik ooit V-power in nederland heb getankt.
Huib

Unread post by Huib »

Ik hoor wel meer dat me last heeft van pingelen op de italiaanse euro 95. Zelfs met standaard Fulvia 1.3S motoren en Flavia motoren. Zelf heb ik er nooit last van gehad.

In de Flavia boekjes staat nog dat je de ontsteking wat later moet zetten. Die onstekingen zijn ook zo uitgevoerd dat het redelijk makkelijk gaat.

De originele vraag was of een 1600 motor op euro 95 loopt en of je er loodvervanger bij moet doen. De loodvervanger is niet nodig om VSR te voorkomen. De zetels zijn hard genoeg. Het materiaal van de kleppen is zelfs zo, dat ze beter tegen loodvrij kunnen dan tegen loodhoudend. Zoals Peter zegt is de compressie zo'n beetje aan de grens. Er spelen dan wel secundaire zaken als timing van de nokkenassen / ontsteking, mengsel, warmtegraad en vorm van de bougie, temperatuur van de motor.

In 1971 stond ik in de Picos de Europa in Spanje voor de keus: 80 octaan benzine tanken of lopen. Ik heb toen voor het eerste gekozen. Je kunt je motor dan niet eens meer uit zetten met het contact. Als je de sleutel omdraaide bleef ie gewoon doorlopen. Ik moest de auto tegen een boom zetten en de koppeling op laten komen om hem uit te zetten. Een paar jaar daarna stond ik voor dezelfde keuze in Sharm El Sheik. Daar waren dan geen bomen, maar met een voet op de rem en met de andere de koppeling op laten komen ging ie ook uit. Ontsteking later zetten had dan ook niet geholpen want zonder ontsteking liep de motor nog

Ik geloof dat de pingelsensor op moderne motoren ook niet meer doet dan de ontsteking verlaten.
koos

Unread post by koos »

Dat klopt ,er zijn moderne motoren die zelfs voor elke cylinder een pingelsensor hebben,kun je per cylinder het tijdstip verlaten.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”