Kleppen stellen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Cuno

Kleppen stellen

Unread post by Cuno »

Hoi,

Na 't zo'n 6 jaar aanschouwd te hebben in de garage dacht ik dat 't nu wel ééns tijd werd om 't zelf te proberen, KLEPPEN stellen. Voelers en sleutel 24 gekocht en aan de slag.
Heb een 303 motor dus 0,15 inlaat en 0,25 uitlaat. Alles ging prima, test ritje gemaakt en auto liep weer
als een zonnetje.Vandaag veel gereden auto reed prima tot vanmiddag, auto maakte niet meer dat typische Fulvia geluid, hield in etc..etc...
Nu denk ik dat de kleppen niet meer goed staan, verlopen zeg maar.
Waarschijnlijk heb ik ze niet goed aangedraaid en zaten ze te los.
Ik heb de moertjes met sleutel 10 losgedraaid zodat ik de kleppen met de hand kon stellen vervolgens heb ik de moertjes weer aangedraaid en gecontroleerd of de maat nog klopte.
Is dit de goede manier of moet je de moertjes vast laten zitten en met een speciaal sleuteltje de "pinnetjes" verdraaien tot de juiste afstand. Wie weet raad

Groeten,

Cuno
Bob Rockland

Re: Kleppen stellen

Unread post by Bob Rockland »

volgens mij heb je het goed gedaan

althans zo doe ik het ook altijd, moertjes los, stellen, voorzichtig moertjes vast en nameten
(en dan altijd weer 1 of 2 opnieuw omdat ze verschoven zijn bij het aandraaien)

je hebt toch wel de nokkenas steeds goed gezet? per klep dat is

doe dit nu door auto in zijn vier (eerste serie) te zetten en een beetje tegen de auto leunen en trekken

dat gaat prima

groet
Bob
Cuno

Unread post by Cuno »

Mmm nokkenas goed zetten ????
Ik heb met sleutel 24 aan de krukaspoelie gedraaid totdat bijv. de inlaatkleppen open stonden
en ze vervolgens gesteld. Wat bedoel je precies met de nokkenas goed zetten, heb ik iets over 't hoofd gezien.

Cuno
Huib

Unread post by Huib »

Kleppen stellen gebeurt back of cam zoals dat heet. Dwz de nok moet precies 180 graden de andere kant op staan. Dat is heel simpel te controleren. Als 4 helemaal open is, kun je 1 stellen. De volgorde wordt dan:

4 open, 1 stellen
2 open, 3 stellen
1 open, 4 stellen
3 open, 2 stellen

Voor de inlaat en de uitlaat is dat hetzelfde.

De nokkenas verdraaien kun je bij een coupe doen met sleutel 24 op de bout van de krukaspoelie. Bij een berlina lukt dat niet en moet je de 'm in de hoogste versnelling doen en de auto wat verduwen. Eventueel kun je een voorwiel opkrikken en daaraan draaien.
Cuno

Unread post by Cuno »

Bedankt Huib.
Op deze manier heb ik 't dus niet gedaan.
Heb zojuist een flink stuk gereden en als ie goed warm is rijdt ie prima
niks aan de hand, snap er niks meer van.
Maar goed, morgen de deksel er maar weer af en dan ga ik 't op jouw manier doen.
Thanx

Cuno
Ed.Cousin

Unread post by Ed.Cousin »

Huib,

zojuist mijn distributieketting vervangen. Nu de kleppen opnieuw stellen.
Ik begrijp jouw "back of cam"methode niet. Wat bedoel je met 4 helemaal open? is dat 4 in odp?
Kan het ook door 1 op tuimelen-4 stellen etc?
groet, Ed.Cousin
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Met back of cam bedoel ik dat je met het voelermaatje onder het stelschroefje meet terwijl de nok 180 graden van het schoentje van de tuimelaar staat.
Dan moet je steeds er tussen gluren terwijl je de krukas aan het draaien bent. Makkelijker te zien is wanneer de "antagonist" open is dwz het tuimelaartje heeft de klep naar beneden gedrukt.

Dus als je 1 wilt stellen kijk je naar tuimelaar 4. Is die naar beneden dan kun je 1 stellen.

De base circle van de nokkenas is meer dan 180 (nokkenas)graden. Dus je hoeft niet echt dat ding op maximaal open te zetten. Gewoon open is prima.
Ed.Cousin

Unread post by Ed.Cousin »

Huib,
dank!
Zo ga ik het doen.
de nieuwe distributieketting zit overigens behoorlijk strak. Ik kreeg hem er niet op zonder het inlaattandwiel te verwijderen.
groet, Ed.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”