velgen Fulvia verbreden

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Re: velgen Fulvia verbreden

Unread post by Huib Geurink »

Dank je. Ik spaar oude Fulvia's en moderne buurvrouwen.
Pieter Singelenberg

Unread post by Pieter Singelenberg »

zorg er (in dit kader) wel voor dat je buurvrouwen de juiste spanning hebben, uitgebalanceerd zijn en goed sporen...............
cuno

Unread post by cuno »

Mooi verhaal Huib, heb er van genoten.
Ik zou je cromodora's best willen hebben, was 't niet dat ik op 't moment effe geen
uitgave van € 600,-- kan permiteren.
Verder wil ik iedereen bedanken voor de reaktie's op 't item "verbreden van de velgen"
had niet gedacht dat 't zoveel emotie teweeg zou brengen.
Mannen zijn net kleine kinderen als 't om auto's (Fulvia) gaat.
Denk dat ik maar ééns een donatie stort op de rekening van Viva Lancia, heb al veel aan
de site gehad en al verschillende zaken gekocht via de site die ik anders nooit gevonden had
en voor wat hoort wat vind ik. De site moet tenslotte ook draaiende gehouden worden.

Cuno
Huib Geurink

Cuno,

Ik zit ook heel toepasselijk met m'n loods naast de kinderboerderij.
Kinderen zijn ook mensen. Niks mis mee. Als je er naderhand nog al wat (ballast???) bij leert, betekent niet dat je hoeft de vergeten zoals je eerst was. Is net als met fietsen. Kun je er altijd bij blijven doen.

Alvast dank voor de donatie. Site kost nog steeds aan uren en kosten een veelvoud van wat het opbrengt. Het is zoals je zegt. Er zijn er heel veel wereldwijd die onderdelen en vrienden vinden die ze anders absoluut never en nooit hadden gevonden.

Huib
Olivier

Unread post by Olivier »

Op het gevaar af opnieuw een religieuze discussie aan te wakkeren (hoeveel engelen passen er op de punt van een naald, wel of geen loodvrij, welke banden?): wat is de *minimum* maat van banden die op 6jx14 cromodora velgen past? Mijn reserveband heeft 165, toen ik mijn auto kocht zaten er 175 fulda's op, en ik heb nu sinds alweer een tijd 185 vredestein erop, en dat stuurt flink zwaarder en bij wat hogere snelheid spoort het minder vast. ik ben er dus niet helemaal tevreden mee, dus ook als newbie niet vertrouwen op de bandenboer (zeker niet als ze OZ velgen verkopen). Is 165 veel te smal, en 175 de minimum maat voor de 6J cromodoras?

Dank, Olivier
Huib Geurink

Theoretisch is 165 de minimum maat voor 6J en 205 het maximum. Maar zo simpel is het kennelijk niet.

Op Tina gaat 165/80R13 Michelin Classic T prima op 6Jx13 velgen.
Ik hoor van meerdere dat 165R14 of 165/80R14 op de 6Jx14 Cromodora's niet werkt bij snelheden boven de 160 a 170 km/h. Of het bij snelheden daaronder wel werkt weet ik niet want die jongens rijden nooit langzaam.

Die 6Jx14 velgen komen van de Flavia. Ik zit niet zo in de Flavia's, maar ik heb wel wat ervaring met de eerste serie Flavia. Die stonden op 165R15. Ik schat dat de Flavia coupe waar die wielen vandaan komen op 185R14 stonden. Die 6Jx14 velgen en 185R14 banden zijn een ideale combinatie maar veel te veel diameter voor een Fulvia. Je zou het moeten zoeken in de 175/70 serie en dan een met een zo bol mogelijk loopvlak en slappe wangen.

Alternatievelijk proberen 5,5Jx14 velgen te krijgen en daarop 165R14 monteren of 6Jx13 velgen met 185R13. Je hebt dan die 185 die je zwaar vond sturen weer terug lijkt het. Maar toch niet. Er is een groot verschil in de 185 van 185R13 en de 185 van 185/70R14. De eerste heeft een bol loopvlak. De laatste een hardstikke plat loopvlak.
Pieter Singelenberg

Unread post by Pieter Singelenberg »

fijn, we kunnen weer even wat orakelen over bandenmaten:
op een 6x14 velg voelen de 175 en 185 banden uit de 82-serie zich 't best, ga je naar 70-serie banden, dan is de range wat breder: 165 tot 205.
Wat onder een auto 't beste is, is nooit te voorspellen. Persoonlijk zoek ik een band die "in het midden zit", d.w.z. niet te breed of te smal voor de velg, dat zie je aan de hielen van de band die naar binnen geknepen worden. Een band die te smal is voor een velg: daar staan de hielen te ver naar buiten. Overigens zal een te brede band eerder gaan "rollen" over de velg; is dus niet erg stabiel in bochtenwerk. Als een 165-14 bv op een 4 tot 5,5 inch velg mag, zou ik de 5 inch velg nemen. Wat Huib zegt over "bolle" danwel "platte" banden (loopvlak) is m.i. hoogstens een optische ervaring: alle radiaalbanden hebben een staalgordel onder het loopvlak die er voor zorgt dat het loopvlak altijd vlak over de weg wordt afgerold bij de juiste spanning. Bij te hoge spanning kan er een slijtage accent op het midden van het loopvlak ontstaan, bij te lage spanning een accent op de schouders van de band (loopvlak). Alleen bij de diagonaalbanden kan je nog een echt bol loopvlak vinden.
Marco

Unread post by Marco »

Cuno,

Is dat bakkie van je nu eens klaar (Giallo Olandese) of hoe zit dat?

Velgen verbreden? Kijk op www.velgen.nl ! Ik gan volgende week wel even kijken daar en zal je verslag er van doen.

Groeten,

Marco
koos

Unread post by koos »

Dit is een fabeltje mits je het netjes laat doen;)
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”