...gisteren verspreidde Emmy een heftige benzinelucht tijdens het rijden. Zeker met het raam op een kier was het echt moeite doen om bij bewustzijn te blijven. Omdat alle brandstofleidingen rond de motor kakelvers zijn en grondig met slangenklemmen gezekerd, begon ik al aan lekkende carburateurs te denken. Hoe dan ook, toch maar doorgereden en thuis de kofferbak 's opengemaakt. Als ik op dat moment een sigaret in m'n handen had gehad (ik rook trouwens niet) had ik dit stukje niet kunnen typen.
Ik zag meteen een deuk in de rubber mat, en dacht "shit. Vacuum getrokken tank. Kassa." Ik de mat optillen, en de tapijttegel daaronder. Geen deuk, maar, de niveau-vlotter-unit bleek te lekken! Een flinke plas benzine grijnsde me tegemoet. Ik had de laatste keer erg vol getankt, en meteen daarna naar huis gereden. De tank was toen nog zo vol dat de bovenkant van de vlotter-unit permanent in de benzine hing. Blijkbaar was dat letterlijk de druppel voor de 36 jaar oude situatie. Ik aan de slag, unit losgeschroefd, alles schoongemaakt, rubber seal aan weerszijden met vloeibare pakking ingesmeerd, teruggezet. Proefrit met flink bochtenwerk, onderweg gecheckt, en thuis nog 's: Kurkdroog.
Moraal: Als je toch niks te doen hebt, check dit blijkbaar gevoelige punt even voor de zekerheid!
Pluspunt was dat ik nu weet dat mijn tank - althans de bodem - brandschoon is, want dat heb ik zelf kunnen zien. Minpunt is dat er nu een flinke vervorming in de rubber kofferbak-mat zit. Ik houd me aanbevolen voor een redelijk sloopexemplaar!
Wat stinkt die auto toch...
Re: Wat stinkt die auto toch...
Nou Peter, das niet zo lekker.
Als ik pas getankt heb, zowel de zagato als de berlina (beide S2), heb ik de eerste km's een echte benzinegeur in de wagen, terwijl alles kurkdroog is (op en rond de tank).
Na een km of 10 is alles opgelost. Heeft het te maken met dat tijdens het tanken ze beide het laatste kwart-litertje terug ophoesten om te melden dat ie vol zit?
Voor de rest stoort het me niet.
Bart
Als ik pas getankt heb, zowel de zagato als de berlina (beide S2), heb ik de eerste km's een echte benzinegeur in de wagen, terwijl alles kurkdroog is (op en rond de tank).
Na een km of 10 is alles opgelost. Heeft het te maken met dat tijdens het tanken ze beide het laatste kwart-litertje terug ophoesten om te melden dat ie vol zit?
Voor de rest stoort het me niet.
Bart
Ik heb zoiets ook eens gehad, bleek dat de stenen bij mijn tankstation meestal nat waren van de benzine. Kwam aan mijn schoenen, en zo stonk de auto.... Voor niks in paniek.
Die tapijttegels hadden flink wat benzine geabsorbeerd. Dat was wel weer gunstig. Heb inmiddels al keurig vier verse tegels op maat gesneden, en het stuk pal boven de vlotter-zender nog wat verder beschermd met een extra lapje tegel. Is ook wat beter vlak nu.
Ben ook eigenlijk wel blij dat het nu gebeurde - en niet tijdens een vakantie, als je die vloeibare pakking en die 4 tapijttegels wat minder makkelijk bij de hand hebt.., of je een uitgebrandde auto aantreft op het parkeerterrein in de blakende zon tijdens een hittegolf... ...dit hoofdstuk is nu voltooid. Jammer van die rubbermat, maar er wordt gewerkt aan vervanging.
Ben ook eigenlijk wel blij dat het nu gebeurde - en niet tijdens een vakantie, als je die vloeibare pakking en die 4 tapijttegels wat minder makkelijk bij de hand hebt.., of je een uitgebrandde auto aantreft op het parkeerterrein in de blakende zon tijdens een hittegolf... ...dit hoofdstuk is nu voltooid. Jammer van die rubbermat, maar er wordt gewerkt aan vervanging.