Benzinetank perikelen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Frans Weersing

Benzinetank perikelen

Unread post by Frans Weersing »

Beste lancisti,

Met het schoonmaken van de kofferruimte viel me iets vreemd op. De benzinetank is ingedeukt aan de bovenkant aan twee kanten en aan de onderkant aan een kant. Het lijkt wel of de tank vacuüm getrokken is of wordt. De tank was gaaf toen ik de auto kocht, dat weet ik zeker! Het is me een keer overkomen dat ik zonder benzine kwam te staan, omdat het metertje het niet meer deed. Ook hoor ik altijd een sissend geluid in meer of mindere mate, afhankelijk hoe leeg te tank, is als ik de vuldop losdraai, maar dat is ook altijd zo geweest.
Kan het zijn dat de tank door de motor zelf vacuüm getrokken wordt? En hoe dit euvel te verhelpen?
Vermoedelijk is de tank onderhand waardeloos geworden, dus als iemand nog een tank voor een 1e serie coupé heeft liggen tegen een schappelijke prijs dan hoor ik het graag.

Groet,

Frans Weersing, Rottrerdam
Huib

Re: Benzinetank perikelen

Unread post by Huib »

Het lijkt er op of de ontluchting niet werkt. Die slang loopt van de tank achter de rechter wielkast langs. Gaat dan met een bocht richting C stijl. Loopt dan langs de zijkant waar het kofferdeksel sluit alwaar de slang is vast gemaakt met die zwarte plastic bandjes. Dan gaat de slang naar buiten door een gat in de bodem onder het tankvulbakje. Een 2e slang is de afwatering van het tankvulbakje. Die loopt ook naar beneden door een gat in de bodem naast het gat voor de ontluchtslang.

Kan zijn dat ontluchtslang is verstopt of dat het reserve wiel er op ligt. Wat ik ook wel eens zie is dat de ontluchtslang van de tank naar het tankvulbakje loopt. Van die twee slangen hebben ze er dus een gemaakt. Zou voor ontluchting moeten werken maar eventueel water uit het bakje loopt dan in de tank.

De tank is niet waardeloos geworden door die twee deuken. Misschien kun je ze er wel uit trekken. Niet aan lassen of anderszins met vlammen iets proberen.
Flip

Unread post by Flip »

Frans, je kunt je tank ook even naar de radiateur- en benzinetankboer in Breda brengen. Daar zetten ze er gewoon even flink wet bars in. Mijn tank kwam nadat ze eraan gesoldeerd hadden als een bal terug. Ik ben daarna aardig lang bezig geweest om de bovenkant weer een beetje in vorm te krijgen. Ik had het ook zo kunnen laten(een echte originele 90 liter tank)

Flip
Huib

Unread post by Huib »

Ik vraag me toch af hoe die tank ingedeukt is geraakt. Ik kan me niet voorstellen dat de benzine pomp zoveel vacuum zuigt. Dus eerder door afkoelen maar dan moet de ontluchting echt dicht gezeten hebben en dan had de benzinepomp het ook heel moeilijk gehad.
Frans Weersing

Hallo Flip,

Bedankt voor de tip. Heb de de naam en adresgegevens voor me van dat bedrijf in Breda?

Alvast Bedankt,

Frans Weersing, Rotterdam
Frans Weersing

Hallo Huib,

Ik zal de ontluchting binnenkort controleren of ie verstopt zit. Dat afkoelen mag je me eens uitleggen wat je daarmee bedoeld.

Groet, Frans
Huib

Unread post by Huib »

Afkoelen riep ik als omgekeerde van wat je wel eens meer meemaakt. Als je op een warme dag voltankt en je zet je auto meteen weg dan loopt even later benzine uit de ontluchtingsslang. De benzine uit de grote tank onder de grond is koud. Bij het opwarmen zet die uit en loopt dan over.

Ik heb geen idee of je dat om kunt keren, maar blijf wel benieuwd naar wat nou zo'n groot vacuum kan zuigen.
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

Je kunt dat ook omkeren, maar of dat een zo groot vacuum veroorzaakt betwijfel ik. Op het moment is er ernstige discussie tussen oliemaatschappijen en pomphouders over dit fenomeen, dit veroorzaakt spookliters waardoor de boeken niet meer kloppen.
Flip

Unread post by Flip »

De naam kan ik je niet vertellen, deze is me ontschoten.

Huib, hoe het de radiateurboer in Breda?

Flip
Huib

Unread post by Huib »

De Oranjeboom in de Oranjeboomstraat.
Best wel en goed plan om te kijken of je het ding weer goed kan krijgen met oppompen, maar dan wel eerst iets bedenken dat je niet de goede delen bol maakt ipv de deuken recht en dat je ook de deuken niet ruilt voor bulten.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”