Bandenslijtage door positieve wielvlucht

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma

Bandenslijtage door positieve wielvlucht

Unread post by Peter Coolsma »

Ik ben Emeralda al een paar dagen met de ogen van de ANWB-keurmeester aan het bekijken en hier en daar aanpassen, en mat met de schuifmaat op een paar plekken nog maar een millimeter profiel op de buitenkant van de linkervoorband. Daar kom je zelfs bij een Kwik-Fit-APK niet meer mee weg. Rondom 145/14 Firestone F560's trouwens. Gek genoeg is die slijtage rechts veel minder. Ik vraag me af of mijn wielvlucht wellicht te sterk is, en qua neiging tot grotere slijtage links had ik verzonnen dat aan die kant het blok zit en dus op dat wiel een grotere druk staat dan rechts. Am I making any sense...? Voor de APK gaat in elk geval even het reservewiel erop - en er daarna ook weer af want dat is een %#@*^! -band (heb er al 's een tijd mee gereden, linksachter) met een lelijke hoogteslag. Wel prima profiel nog. Ik heb het ook een beetje gehad met die hoogteslagen (al mijn banden hebben wel iets) en overweeg om mijn geheime wapen in te zetten, nl. de allerlaatste 5 Bridgestones (klasse duurder en ook beter hoop ik) in 145/14 die een hobby-bandenboer nog uit de krochten van een Duitse groothandel voor me wist te slepen.

Concrete vraag nu: Wie herkent die neiging van de band linksvoor om harder te slijten, en wie heeft ook ervaring met (te) scheve slijtage?
jojo

Re: Bandenslijtage door positieve wielvlucht

Unread post by jojo »

Is het niet je rijstijl?
Doorgaans worden bochten naar rechts harder genomen dan bochten naar links (afhankelijk of je een rechts of links gestuurde auto hebt ,maar ga er van uit dat die bij jou links zit ;-)

nog even over "mat met de schuifmaat op een paar plekken nog maar een millimeter profiel op de buitenkant van de linkervoorband. Daar kom je zelfs bij een Kwik-Fit-APK niet meer mee weg"
Bij de kwikfit kom je onderhand met 3 mm profiel al niet meer weg ,ze willen verkopen..

APK eis is dacht ik dat 70% van het totale oppervlak van de band 1.6mm profiel heeft ,dan zou je dus best een slickrandje mogen hebben mits de rest van't profiel nog goed is (althans dat is wat ik hoorde toen ik mijn spitfire die de voorbanden ook op die manier wegslijt voor de keuring bracht) Daar heb ik aan de binnen zijde nog bijna 4mm en buiten iets van 0.5mm......
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

Volgens mij moet je reservewiel ook in orde zijn voor de apk...
Pieter Singelenberg

Unread post by Pieter Singelenberg »

banden en apk:
in de hoofdgroeven (daar waar de twi -tread wear indicator- zit, is een ophoginkje van ca.1,6 mm) moet nog 1,6 mm profiel aanwezig zijn; verder mag er geen beschadiging zijn waardoor het karkas van de band zichtbaar is; er mag geen uitstulping zichtbaar zijn; band mag niet opgesneden zijn; band mag geen spikes bevatten en op één as mogen geen banden van verschillende karkasstructuur gemonteerd zijn, dus geen diagonaal combineren met radiaal; dit laatste geldt niet voor een zg. spacesaver reserveband.

(scheve) slijtage:
elke slijtage is een resultaat van wrijving (hitte), als één kant van het loopvlak extra slijt dan staat de band niet goed recht op de weg, maar wordt met de slijtkant extra op de weg "geduwd", wielstand moet dan gecorrigeerd worden. Kan ook liggen aan onjuiste uitlijning; als elk wiel afzonderlijk gesteld kan worden kan een verkeerde uitlijnig bij één wiel optreden, als de stuurinrichting alleen een totaalafstelling toelaat van beide wielen dan zullen ook beide banden uit- of toespoorslijtage vertonen; slijtage op de buitenste schouder van het loopvlak wijst op toespoor, op binnenste schouder op uitspoor; kan ook gepaard gaan met scheeftrekken; oplossing: op een goede uitlijnbrug nameten en corrigeren, kost minder dan een paar millimeter onnodig afgesleten rubber!
Huib

Unread post by Huib »

Sommige autoos hebben veel last van scheef afgesleten banden wat ook niet goed te krijgen is. Fulvia's hebben er normaal geen last van. Al zou het toespoor fout zijn dan nog verdeel je het toespoor (of uitspoor) over beide wielen om rechtuit te kunnen rijden. Links en rechts treedt dan dezelfde slijtage op.

Als er toch alleen links slijtage is, dan is er wat meer aan de hand. Ik ben het volledig eens met Pieter. Goed nameten en de oorzaak opsporen.
koos

Unread post by koos »

Het reservewiel is niet aan de orde bij de apk ,hoeft ook niet aanwezig te zijn.
Gr koos
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Reservewiel wordt inderdaad nergens met naam en toenaam genoemd in het Voertuigreglement...
Joop

Unread post by Joop »

Als je hem bij je hebt wel anders niet......
Joop

Unread post by Joop »

Op een en de zelfde as mogen wel verschillende merken gemonteerd zijn
Pieter Singelenberg

Unread post by Pieter Singelenberg »

nog even t.a.v. de opmerking door Joop:
er mogen inderdaad verschillende merken op één as gemonteerd worden, erger nog, er mogen zelfs verschillende maten op één as gemonteerd worden!
Nog even over de reserveband: er is geen enkele wetsdienaar, handhaver of keurmeester geïnteresseerd in uw reserveband zolang die niet gemonteerd is; zorg er echter wel voor dat de reserveband >1,6 mm is, anders riskeer je een bon bij onverhoopt gebruik......
Ook zie ik wel eens een oude, diagonale, reserveband in een kofferbak, terwijl de auto verder rondom op radiaalbanden staat. Als je die monteert na een lekke band , dan ben je WEL in overtreding omdat beide banden op een zelfde as een gelijke karkasstruktuur moeten hebben.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”