Koken

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
bart

Koken

Unread post by bart »

Heerlijk was het op Zandvoort! Leuk buiten spelen. En het autootje had er zin in. Hij liep heerlijk en ging lekker hard. Tot na een minuut of tien opeens de temperatuur opliep en hij als een idioot begon te koken. Bijvullen met water mocht niet baten, in de tweede stint kookte ie nog sneller. Nou heb ik sindsdien weer zo'n 1500 km gereden, zonder enig probleem. Maar het zat me niet lekker.

Een van de theorien was de lekke koppakking. Het vreemde is dat ie al ruim een jaar water verliest, via het overloopslangetje, zonder dat ie kookt. Maar in een tempo van om de paar duizend km een scheutje erbij. Ook het feit dat ik na Zandvoort vrolijk doorreed duidt niet op een koppakking. Maar goed, KeesJan heeft een snuffelaar en die mat inderdaad sporen van CO in het koelsysteem. Gisteravond dus maar de kop verwisseld en wat bleek: 3 van de 4 cilinders waren een klein beetje lek. De felsrandjes zagen er op plaatsen uit alsof de muizen ervan gegeten hadden. Via die lekke felsrandjes zweette het door, blijkbaar alleen bij vollast. Ik had nog een gereviseerde kop klaarliggen dus erg veel werk was het niet. Hoewel het timen van de nokkenassen, ontsteking, klepspeling, etc. toch altijd wel wat tijd kost. Vanochtend reed ie dus ook nog niet. Nu wel, als vanouds. Wanneer mogen we weer naar Zandvoort?

Bart
Arno Elert

Re: Koken

Unread post by Arno Elert »

Bart mag ik vragen?? hoe zagen jouw boegies eruit van 3&4 qua kleur en de mantel.
Bart

Re: Koken

Unread post by Bart »

Bougies 1, 3 en 4 zagen er altijd prima uit. Die van 2 was altijd wat zwarter. Maar wat ik ook met carburateurs deed, het bleef altijd hetzelfde. Heb me er dus maar bij neergelegd.
Vreemd genoeg was 2 de enige cilinder die niet gelekt heeft langs de pakking. Ook de kleppen van 2, die ik altijd verdacht heb, bleken nog prima. En dat na 200.000 km in 32 jaar. De pakking zit er minstens sinds 1986 in, en ik betwijfel of ie uberhaubt wel eens verwisseld is.
Maar goed, ik heb nu hagelnieuwe kleppen, zittings, geleiders en seals dus ik kan er weer een tijdje tegen.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”