hoofdremcylinder

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Henri

hoofdremcylinder

Unread post by Henri »

Bij mijn fulvia coupe 1e serie is het volgende aan de hand:
Wanneer ik mijn rem hard in druk dan remt ie uitstekend; rempedaal is dan zelfs hard. Wanneer ik het rempedaal rustig en zacht in druk dan moet ik 2 - 3 keer pompen voordat ie goed remt. Alleen onderin voel ik de remdruk dan. Ik heb gekeken bij de remcylinders voor en achter of er remvloestof lekt, maar dat is niet het geval. Ook bij de hoofdremcylinder, leidingen etc is geen lekkage waar te nemen. Ook het remvloeistofniveau blijft het zelfde. Ontluchten heeft niet geholpen.
Bij het testen zie ik wel bubbeltjes in het remvloeistofreservoir.
Waar duidt dit op? Zelf denk ik dat de rubbertjes niet goed meer zijn, maar dan zou je lekkage verwachten dacht ik zo.
Ik ben voornemens om de hoofdremcylinder er af tenemen en een revisiesetje te kopen. Wellicht is het beter om gelijk maar een nieuwe hoofdremcylinder te monteren.
Wie heeft hier ervaring mee en wat kan ik het beste doen?

Nog een andere tegenvaller vlak voor de SLS aanstaande vrijdag : uit mijn andere 1e serie ligt de koppakking er uit nadat 2500 km geleden er nieuwe zuigers in gekomen zijn, maar daar wordt momenteel naar gekeken door het revisie bedrijf. Hopelijk is ie klaar voor de keuring van donderdag as.

groet,
Henri
Huib Geurink

Re: hoofdremcylinder

Unread post by Huib Geurink »

Ik heb in ieder geval nog een hele berg hagelnieuwe koppakkingen liggen van zeer recente productie (Spesso). Eventueel zelfs Kevlar uitvoering

Ook nog wel nieuwe 18mm remcilinders
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Ik heb een soortgelijk probleem gehad bij mijn Flavia (1e serie 815) ik denk dat de constructie van de hoofdremcilinder en het remsysteem redelijk overeenkomt.
Ik had een nieuwe cilinder van notabene originele makkelij en een nieuw revisiesetje gebruikt
Wat bleek ? ik verloor druk tussen de kamers omdat er corrosie zat op de metalen zuigertjes waar de cups opzitten, dus niet langs de buitenzijde (contact remcup cilinderwand) maar langs de boring van de cup (contact zuiger- cup)
Je zult hem hoe dan ook uit elkaar moeten prutsen, maar denk er dan dus aan dat je alle plaatsen waar de cupjes op de zuigertjes zitten ook terdege op corrosie controleert.
Na zorvuldig polijsten met autocleaner van alle zuigertjes (daarna wel goed spoelen in spiritus) rem ik nu al weer twee jaar keurig (afkloppen!)

Bert
Henri

Unread post by Henri »

Bert,
Je hebt gelijk wat betreft het uit elkaar prutsen. Dat laat ik dan maar aan Huib over. Die kijkt hem voor mij na en zorgt voor revisie dan wel een nieuwe. Ik heb hem woensdag nodig omdat van mijn andere Fulvia een gat in de zuiger zit. Dat is voor de SLS niet op tijd klaar, dus moet ik de andere voor de SLS klaar maken.Daar moet ik dan de hoofdremcylinder voor vervangen en nog wat andere kleinere (pruts) zaken aan doen. Dat moet op de woensdagmiddag en avond lukken hoop ik, zodat ie donderdagavond klaar is voor de keuring en vervolgens voor de rally zelf.

Het uitbouwen van de remcylinder was nog een hele klus. Alles zat moervast. Bovendien kun je slecht bij de bovenste moer komen. Die bleek ook nog eens 'rond' te zijn zodat ik die heb ingeslepen en vervolgens met een schroevendraaier heb open getikt. Eerst nog wel die bak van de kachel er van afgehaald. Ook daar kun je moeilijk bij komen.
Ook die dikke bout waar de draden van de remlichten aanbevestigd zitten zat moer en moer vast. Uiteindelijk met groot gereedschap, een soort baco die zich zelf vastklemt ( uit de vrachtwagen industrie) heb ik het los gekregen.
Al met al een klus van 3 uur (inclusief soep van de boerin waar ik mijn schuur heb) !!

Hopelijk gaat de nieuwe remcylinder er makkelijker en sneller op dan dat ik 'm er van af heb gehaald. Het wordt wel weer een klusje om het remsysteem te ontluchten. Enige stress om de Fulvia op tijd klaar te krijgen begint nu wel op te borrelen...

Henri
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Henri,

Als het helpt kan ik je wel de betreffende paginas uit het repair shop manual sturen (PDF)
moet je even je e- mail adres geven.
De link op de site werkt niet bij je

Bert
Henri

Unread post by Henri »

Bert,
Dat mag altijd! Je kunt et mailen naar henrifinkers@wandoo.nl. Al vast dank!

Ondertussen heb ik met Huib het probleem doorgenomen. Huib heeft de remcylinder uitelkaar geprutst en kwam al snel tot de conclusie dat een nieuwe hoofdremcylinder de beste optie is. Dit heb ik dan ook gedaan. 's avonds gebracht, de volgende middag opgehaald, 's avonds er op en de remmen ontlucht. Nu remt ie als de beste! Dus kan ik wat betreft de remmerij met een gerust hart de SLS rijden. Vanzelfsprekend met reserve remblokken in de gereedschapkist.

groet,
Henri
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Goed te horen, sorry lezen, dat de hoofdremcilinder weer prima werkt. Van de oude waren zowel het huis als de plunjers en de cups gaar.

Wijs om reserve blokken mee te nemen. Als de wielremcilinders mochten gaan lekken is het plaatsen van een nieuw remblok vaak een snelle oplossing. Onderweg kun je de Dunlop blokken niet kopen. Mogelijk kun je er zelfs nog anderen mee helpen.

Ik zou toch ook de voorste remblokken op dikte controleren. Nieuwe blokken zijn 17mm dik. Volgens de technische gegevens is de dikte waarbij ze moeten worden vervangen 8mm. Ik zou liever 9mm aanhouden vanwege mogelijke slijtage op de schijf en op de randen van de klauw. Als de schijven dunner zijn dan 9mm zou je eigenlijk de helft van het verschil op moeten tellen bij de minimale dikte van de blokken mits de klauwen goed gecentreerd zijn op de schijf anders moet je daarvoor ook nog weer eens corrigeren.
Er zit best wat ruimte tussen de klauw en de schijf, die ook moet worden overbrugd door de dikte van het blok. Die 8 a 9 mm is dus wel een absoluut minimum.

De wagen remt niet als de blokken door de zuigers tegen de schijf worden gedrukt maar pas als de zijkanten van de blokken tegen de klauw lopen. Dat is een minimale fractie van een microseconde later maar ik zeg het maar even zo voor het begrip. De blokken moeten dan nog wel ruim voorzien zijn van een zijkant. Nogmaals, die 8 a 9mm minimale dikte van de blokken dien je dus zeker nog te verhogen als de dikte van de schijf onder de maat is of als de klauw niet goed gecentreerd is.

Verder is de filosofie van de Dunlop remmen zo, dat de hitte wordt geisoleerd van de vloeistof. Hoe dikker de blokken hoe beter. Als je van plan bent flink te keer te gaan in de Ardennen, dan is het plaatsen van nieuwe blokken een goede zaak.
Henk

Unread post by Henk »

Ik wil af en toe wel eens op Marktplaats kijken, snuffelen of er iets van mijn gading bijstaat.
Bij de rubriek oldtimers, kwam ik een opmerkelijke advertentie tegen, iets voor u misschien.
MET NIEUWE HOOFDREMCYLINDER

maandag 8 augustus 2005
Te koop een zier mooie nete mazda e1600 fabrieks camper
4 perzoons campertje orchieneel met ales er op en er aan koelkas waater tank 12v 220 aan boord heel veel berg ruimte rond om
1 start acu en 1 huis hout acu
wat is er ale maal aan vervange zit een nieuwe hooft rem cilinder op voor en achter nieuwe remmen lichen zo goed als nieuwe bande onder woord af geleefert met nieuwe apk
deze camper gaat op benzine en op lpg de lpg tank is tergelyker tyt voor de kachel en voor de koelkast en voor mee te kooken een zier zuinige camper om mee te ryden
bj 81 nog een paarmaande en hy is een olteimer dus dat is wel heel mooi voor 3000 euro bent u de gelukige eigenaar van een bizondere mazda e1600 of doe een net bod fotos op aan vraag via mail ps een trek haak zit er ok op met vriendelyke groed arie van dijk.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”