ervaringen fulvia dagelijks woonwerkverkeer & lpg
Re: ervaringen fulvia dagelijks woonwerkverkeer & lpg
Tja, amazon is best leuke auto als er geen bochten in de weg zitten. Je zou ook eens een Lanz Bulldog kunnen proberen, ook belasting vrij.
Groets,
Lucas
Groets,
Lucas
Re: ervaringen fulvia dagelijks woonwerkverkeer & lpg
Als je een liter benzine verbrandt, krijg je een liter water. Zal met lpg niet veel anders zijn.
Als product van de verbranding is dat in gasvorm. Het verdwijnt uit de ruimte boven de zuigers via de weg van de minste weerstand. Dat kan een open uitlaatklep zijn of meer of minder gare zuigerveren. Als je ontsteking veel te vroeg staat, begint de verbranding niet alleen vroeger. Hij is ook vroeger afgelopen zodat de zuiger nog hoog staat. De ruimte boven de zuiger is dan kleiner waardoor de druk van de verbandingsgassen sterk toeneemt en het ook langer gaat duren voordat de uitlaatklep open gaat.
Als product van de verbranding is dat in gasvorm. Het verdwijnt uit de ruimte boven de zuigers via de weg van de minste weerstand. Dat kan een open uitlaatklep zijn of meer of minder gare zuigerveren. Als je ontsteking veel te vroeg staat, begint de verbranding niet alleen vroeger. Hij is ook vroeger afgelopen zodat de zuiger nog hoog staat. De ruimte boven de zuiger is dan kleiner waardoor de druk van de verbandingsgassen sterk toeneemt en het ook langer gaat duren voordat de uitlaatklep open gaat.
Re: ervaringen fulvia dagelijks woonwerkverkeer & lpg
Andre,
Mijn vader rijdt nu een half jaar met een S1 GTE. Hij heeft het verhaal over de LPG inbouw hier geplaatst en is nog steeds zeer tevreden met de prestaties. Mijn ouders gebruiken de auto dagelijks en zijn eerder meer dan minder gaan rijden. Ik rijd er ook regelmatig mee en het is een zeer vlotte auto die prima in het dagelijkse verkeer mee kan. Over een paar maanden hoop ik mijn 205 weg te kunnen doen ten voordele van een S1 coupe waar ook gas in komt.
Qua betrouwbaarheid hoeft een Fulvia niet onder te doen voor een moderne auto. Wanneer je goed alert blijft op storingssignalen zul je niet gauw onverwacht stilstaan. Wat dit betreft zijn de meest onbetrouwbare auto's die ik ooit gehad heb juist de nieuwere geweest (een Golf die 2 maal gestolen bleek en een ander groot merk met sluiting in een dynamo).
Wanneer je start voor dagelijks gebruik dan moet je zeker zijn van de volgende zaken:
Roest
Alle geniepigen plekjes moeten behandeld zijn en je moet zeker weten dat het proces stilstaat anders rijdt je hem zeer snel op. Je rijdt tenslotte in de natte Nederlandse zomers en zoute winters.
Remmen
Zonder ABS en Brake Assistance wil je wel eerder stilstaan dan de voorganger je oplegt. Dit betekent vrijwel altijd een complete rem revisie.
Koeling
Alle kanalen moeten volledig open zijn. Dus een nieuw radiateurblok moet. Een elektrische fan geeft ook meer file betrouwbaarheid.
Motor
Vaak zitten bij oudere motoren olie-kanaaltjes dicht. Dit is natuurlijk funest, maar hoef je niet direkt te merken. Keerringen en pakkingen moeten ook dicht zijn en blijven. Voor LPG heeft Huib een studie verricht naar het materiaal van de kleppen. Deze kleppen zijn gemonteerd.
LPG inbouw
Zie het verhaal van mijn vader.
Interieur
Ik zit nog te broeden op een acceptabele manier om een radio en carkit in te bouwen. Deze moderne dingen kunnen natuurlijk niet zomaar op het dashboard geschroefd worden.
Hoe het in de winter gaat met kachel, ruitenwissers, beslaan van ruiten etc. weet ik nog niet maar dit moet op te lossen zijn.
Succes met de aanschaf.
Walter
Mijn vader rijdt nu een half jaar met een S1 GTE. Hij heeft het verhaal over de LPG inbouw hier geplaatst en is nog steeds zeer tevreden met de prestaties. Mijn ouders gebruiken de auto dagelijks en zijn eerder meer dan minder gaan rijden. Ik rijd er ook regelmatig mee en het is een zeer vlotte auto die prima in het dagelijkse verkeer mee kan. Over een paar maanden hoop ik mijn 205 weg te kunnen doen ten voordele van een S1 coupe waar ook gas in komt.
Qua betrouwbaarheid hoeft een Fulvia niet onder te doen voor een moderne auto. Wanneer je goed alert blijft op storingssignalen zul je niet gauw onverwacht stilstaan. Wat dit betreft zijn de meest onbetrouwbare auto's die ik ooit gehad heb juist de nieuwere geweest (een Golf die 2 maal gestolen bleek en een ander groot merk met sluiting in een dynamo).
Wanneer je start voor dagelijks gebruik dan moet je zeker zijn van de volgende zaken:
Roest
Alle geniepigen plekjes moeten behandeld zijn en je moet zeker weten dat het proces stilstaat anders rijdt je hem zeer snel op. Je rijdt tenslotte in de natte Nederlandse zomers en zoute winters.
Remmen
Zonder ABS en Brake Assistance wil je wel eerder stilstaan dan de voorganger je oplegt. Dit betekent vrijwel altijd een complete rem revisie.
Koeling
Alle kanalen moeten volledig open zijn. Dus een nieuw radiateurblok moet. Een elektrische fan geeft ook meer file betrouwbaarheid.
Motor
Vaak zitten bij oudere motoren olie-kanaaltjes dicht. Dit is natuurlijk funest, maar hoef je niet direkt te merken. Keerringen en pakkingen moeten ook dicht zijn en blijven. Voor LPG heeft Huib een studie verricht naar het materiaal van de kleppen. Deze kleppen zijn gemonteerd.
LPG inbouw
Zie het verhaal van mijn vader.
Interieur
Ik zit nog te broeden op een acceptabele manier om een radio en carkit in te bouwen. Deze moderne dingen kunnen natuurlijk niet zomaar op het dashboard geschroefd worden.
Hoe het in de winter gaat met kachel, ruitenwissers, beslaan van ruiten etc. weet ik nog niet maar dit moet op te lossen zijn.
Succes met de aanschaf.
Walter
Re: ervaringen fulvia dagelijks woonwerkverkeer & lpg
Sludge komt voornamelijk door vocht in het motorblok dat niet verdampt als de motor niet op temperatuur komt,en dit kan gebeuren door een slecht werkende thermostaat of te korte ritten .
Een manier om er minder last van te hebben is het olieafscheidingpotje en de slang naar het luchtfilter met isolatie in te pakken.
Gr Koos uit Tuk
Een manier om er minder last van te hebben is het olieafscheidingpotje en de slang naar het luchtfilter met isolatie in te pakken.
Gr Koos uit Tuk
Re: ervaringen fulvia dagelijks woonwerkverkeer & lpg
Carkit lijkt me middels Bluetooth geen probleem.
Radio heb ik in S1 coupe onder het dashboard gehangen naast de kachel zo dat de zekeringenbak nog open kan en ook het handschoenenkastje. Je hoeft geen Pavlov reflex te vertonen bij het woordje "stereo" en de deurbekleding slopen. Je kunt gewoon de mono knop induwen en luidsprekers op de daarvoor bedoelde plaatsen monteren.
De JVC radio's die ik ken kun je ook op de voor de radio bestemde plaats monteren. Het frontje past net tussen de opening in het houten deel van het dashboard.
Kachel bij S2 is ruim voldoende. Bij S1 net voldoende mits alles perfect in orde. Eventueel in de winter een 89 graden thermostaat monteren.
In de jaren 60 reed iedereen nog met een zeemleertje in de auto om beslag van de ruiten te vegen. Valt desondanks mee bij de Fulvia zelfs bij de S1 coupe.
Kachelventilatortje en ruitenwissermotortje zijn net goed bemeten voor de enkel stand die ze hebben op S1. Waar je wel op moet letten is dat ze voldoende spanning krijgen. Als de snelheden net niet genoeg zijn, is dat eerder aanleiding om de bedrading goed te controleren op verlies dan sterkere motoren te monteren (waardoor verlies in de bedrading ook alleen maar groter wordt).
Ik ben het niet helemaal eens met de hogere filebetrouwbaarheid van een electrische fan. Mits radiator e.d. in orde zijn, is de mechanische fan voldoende. Ik heb er mee in de file gestaan en bergopwaarts gereden bij temperaturen van 40 graden C. Geen enkel probleem. Wel natuurlijk de kogellagers vernieuwen.
In de sector waar ik vroeger in zat eisten klanten altijd hoge MTBF (Mean Time Between Failure) waarden. Ik heb duizenden MTBF berekeningen uitgevoerd. De MTBF gaat dramatisch naar beneden als het aantal onderdelen stijgt. Als je een electrische fan plaatst komen er veel onderdelen bij (thermoswitch, relais, zekering, bedrading, electromotor met koolborstels, veel draad etc etc). De motor van de fan zit vrijwel altijd op de slechts mogelijke plaats n.l. in de hete lucht van de radiator. De levensduur van electromotoren gaat rap achteruit als de temperatuur stijgt. Temperatuur is ook de grote vijand van dynamo's. Die moet ook harder werken bij een electrische fan. Een hoge buitentemperatuur en als gevolg daarvan harder werkende fan spannen samen om de dynamo om zeep te helpen.
Een continu werkende mechanische fan houdt de temperatuur onder de motorkap lager en verhoogt daarmee de MTBF.
Radio heb ik in S1 coupe onder het dashboard gehangen naast de kachel zo dat de zekeringenbak nog open kan en ook het handschoenenkastje. Je hoeft geen Pavlov reflex te vertonen bij het woordje "stereo" en de deurbekleding slopen. Je kunt gewoon de mono knop induwen en luidsprekers op de daarvoor bedoelde plaatsen monteren.
De JVC radio's die ik ken kun je ook op de voor de radio bestemde plaats monteren. Het frontje past net tussen de opening in het houten deel van het dashboard.
Kachel bij S2 is ruim voldoende. Bij S1 net voldoende mits alles perfect in orde. Eventueel in de winter een 89 graden thermostaat monteren.
In de jaren 60 reed iedereen nog met een zeemleertje in de auto om beslag van de ruiten te vegen. Valt desondanks mee bij de Fulvia zelfs bij de S1 coupe.
Kachelventilatortje en ruitenwissermotortje zijn net goed bemeten voor de enkel stand die ze hebben op S1. Waar je wel op moet letten is dat ze voldoende spanning krijgen. Als de snelheden net niet genoeg zijn, is dat eerder aanleiding om de bedrading goed te controleren op verlies dan sterkere motoren te monteren (waardoor verlies in de bedrading ook alleen maar groter wordt).
Ik ben het niet helemaal eens met de hogere filebetrouwbaarheid van een electrische fan. Mits radiator e.d. in orde zijn, is de mechanische fan voldoende. Ik heb er mee in de file gestaan en bergopwaarts gereden bij temperaturen van 40 graden C. Geen enkel probleem. Wel natuurlijk de kogellagers vernieuwen.
In de sector waar ik vroeger in zat eisten klanten altijd hoge MTBF (Mean Time Between Failure) waarden. Ik heb duizenden MTBF berekeningen uitgevoerd. De MTBF gaat dramatisch naar beneden als het aantal onderdelen stijgt. Als je een electrische fan plaatst komen er veel onderdelen bij (thermoswitch, relais, zekering, bedrading, electromotor met koolborstels, veel draad etc etc). De motor van de fan zit vrijwel altijd op de slechts mogelijke plaats n.l. in de hete lucht van de radiator. De levensduur van electromotoren gaat rap achteruit als de temperatuur stijgt. Temperatuur is ook de grote vijand van dynamo's. Die moet ook harder werken bij een electrische fan. Een hoge buitentemperatuur en als gevolg daarvan harder werkende fan spannen samen om de dynamo om zeep te helpen.
Een continu werkende mechanische fan houdt de temperatuur onder de motorkap lager en verhoogt daarmee de MTBF.
Re: ervaringen fulvia dagelijks woonwerkverkeer & lpg
Mechanische fan, draait bij een langzaam draaiende motor ook langzamer en wanneer je harder gaat rijden staat ze een beetje zinloos in het luchtledige te slaan.
Ben het wel met Huib eens dat de M-Fan net aan afdoende is, maar toch zou mijn voorkeur ook uitgaan naar een Elektrische Fan (Je kan er zo een Kenlowe Fan, tegen aan plaatsen) scheelt ook vermogen.
Maar bij het plaatsen van een Elektrische Fan, zou je ook direct moeten overwegen om de gelijkstroom dynamo te vervangen voor een dynamo uit een S2 dynamo, anders moet je na de File een rondje extra gaan rijden om je accu weer bij te laden, en deze topic gaat over het gemak van dagelijks gebruik van een Fulvia….en dat lijkt me dan weer zo onhandig..(voltmeter erbij zetten..)
Ik rij ik al ruim tien jaar met verschillende auto’s op autogas, en ik heb er ook al een motor er volledig mee weten te slopen omdat de combinatie van een te lichte motor op autogas en een te zwaar chassis ervoor zorgde dat ik te veel vergde van deze motor, eerlijk een Fulvia op autogas lijkt mij om diezelfde reden ook niet zo aantrekkelijk.
Maar in mijn inziens ziet er een groot verschil tussen, scheuren en hard rijden en ook weet tussen hard rijden en zo nu en dan flink aanspreken. Maar juist dat Fulvia motortje klimt graag gretig in haar toeren, en bij hard rijden en hoge toerentallen is het huwelijk met autogas niet bijzonder goed, en je haalt de ziel uit het Motorblok.
Ik weet dat Eduard Tuinman, al jaren blij rond rijd met zijn Fulvia s1 op autogas en er uiterst tevreden over is, hoop eigenlijk nog dat hij hier iets slims over zou kwijt willen op dit forum
Fulvia op LPG te koop
Staat een Fulvia op LPG te koop for maar € 1500,- En dat is echt geen geld....voor een auto met een LPG installatie....!!!!!, als zou je hem enkel al maar kopen voor de installatie en wat reserve onderdelen.
http://www.speurders.nl/autos/lancia/11 ... entie.html
http://www.speurders.nl/autos/lancia/11 ... entie.html
Re: Fulvia op LPG te koop
Stuur zit wel rechts ipv links 
Met overbouwen van de installatie heb je wel het probleem dat de tank en slangen niet te oud mogen zijn (slangen max 1 jaar) tank dacht ik maximaal 2 jaar oud .Anders wil de RDW lastig doen.

Met overbouwen van de installatie heb je wel het probleem dat de tank en slangen niet te oud mogen zijn (slangen max 1 jaar) tank dacht ik maximaal 2 jaar oud .Anders wil de RDW lastig doen.
Re: Fulvia op LPG te koop
Gastanken, voor autogas vallen onder het stoomwezen en moeten om de tien jaar gekeurd worden, net zoals bijvoorbeeld de omhulsel van een Co2 brandblusser.
En slangen zou ik zeker vervangen, maar dat is ook het geld niet
En slangen zou ik zeker vervangen, maar dat is ook het geld niet
Re: ervaringen fulvia dagelijks woonwerkverkeer & lpg
Arno, ik heb jou altijd gekend als een goed geinformeerd persoon. Ga je nu ook al wartaal uitslaan? Het wordt tijd dat je daar weg gaat uit de randstad want ik geloof dat de lucht daar niet gezond is.
Die mechanische fan is niet net voldoende. Die is ruim voldoende. De temperatuur van m'n eerste series gaat zelden over de 80 graden. Of ik nu met 40 graden C in de file sta of door de Dolomieten speer, de temperatuur van m'n S1 koepekes is nooit te hoog. Bij m'n S3 koepeke gaat ie regelmatig over de 90 graden in zulke omstandigheden. Hoeft de buitentemperatuur nog niet eens 40 graden te zijn.
Wanneer gaat ie wel wat omhoog? Dat is als ik met temperaturen van over de 30 graden de autostrada afscheur met een gangetje van 150 en dan bij de tolhuisjes in de file kom. Dat werkt als volgt. Afhankelijk van de buitentemperatuur, de koelcapaciteit van het systeem en de door de motor afgegeven warmte wordt er een evenwicht ingesteld door de waterpomp en de thermostaat. Om de warmte af te voeren is een bepaalde doorstroming vereist die geregeld wordt door waterpomp en thermostaat. Maakt de motor dus de waterpomp veel toeren dan is de thermostaat bijna dicht. Maakt de motor dus ook de waterpomp weinig toeren dan is de thermostaat bijna of helemaal open. Als ik dus met 5000 toeren aan kom karren en ineens terug ga naar 800 toeren moet de thermostaat een heel stuk verder open. Om de wax verder van fase te laten veranderen (van vast naar vloeibaar) is er warmte en tijd nodig. De temperatuur schiet dus door om vervolgens te zakken. Als er nou iemand zou zeggen "Om de koeling te verbeteren monteer ik een electrische waterpomp" dan zeg ik "Die is goed bezig". Maar het monteren van een electrische fan heeft een hoog Olie B Bommel gehalte in de zin van "Tom Poes, verzin een list".
Er wordt wel meer beweerd dat het vermogen zou kosten. Maybe yes, maybe no, maar zolang dat niet met metingen en berekeningen wordt aangetoond geloof ik er niks van. Ik kan zo'n mechanische fan met de pink ronddraaien. Dus als ie vermogen neemt, dan is dat vanwege de aerodynamische belasting. Ik heb jaren op eenmotorige propellorvliegtuigen gevlogen en die hebben ook zo'n ding op de neus. Die gingen er aardig hard mee. Zo hard zelfs dat ik er mee los van de grond kwam.
Als je 120 rijdt in z'n IV drijft de rijwind de fan aan. Die drijft de dynamo aan en die weer de motor. De fan geeft dus meer vermogen. Dit is natuurlijk onzin, maar niet onzinniger dan de bewering uit het ongerijmde dat de mechanische fan vermogen zou kosten.
Steeds meer komt men er trouwens achter dat bij veel autoos een altijd meedraaiende fan juist meer vermogen geeft. Koeler onder de motorkap betekent betere vulling dus meer vermogen. Of dit bij de Fulvia al dan niet het geval is dient met metingen te worden vastgesteld en niet met borrelpraat.
In ieder geval helpt een lager temperatuur juist aan die kant van de motor in het voorkomen van vapour lock. Bij montage van een electrische fan zou ik dan ook een retourleiding voor de benzine aanbrengen zoals bij de S2/3 om vapour lock voor te zijn.
Volgens mijn dynamo-man is een gelijkstroomdynamo betrouwbaarder dan een wisselstroomdynamo. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. In een wisselstroomdynamo zitten diodes en die heb ik in de afgelopen jaren heel wat moeten vervangen. Christel is afgelopen zaterdag rond middernacht van de peage afgesleept moeten worden wegens een kaduke wisselstroomdynamo a raison van 129 euro sleepkosten plus hotelovernachting. Nu is ze er vandoor met mijn reserve dynamo, maar ik heb in ieder geval m'n kruiskopschroevedraaier terug. Ik heb trouwens ook zowel met m'n S3 coupe en S2 berlina ooit ook met lege accuus gestaan wegens kaduke dynamo. Met de S1 koepekes rijd ik dik tweemaal zoveel kilometers. Nog nooit een probleem gehad. In het ergste geval blijft een koolborstel hangen. Een lichte massage met het russisch gereedschap brengt het ding weer in het gareel.
De gelijkstroom dynamo van de 1ste serie is goed voor 30 ampere. De Bosch dynamo van de 2e serie voor 28 ampere. Die verschillen dus niet zo veel. Als je in file staat, heb je je groot licht niet aan. De dynamo kan de extra stroom van de electrische fan dus best wel aan. Ook in de bergen zal het wel meevallen. Immers als de buitentemperatuur hoger is, is het ook langer licht en heb je minder je koplampen nodig. Die gebruiken nog steeds het meest stroom. Als het koelsysteem niet in orde is, dus als de fan onnodig lang moet werken, of als je een te grote fan slordig hebt gemonteerd en je ook nog met veel licht aan rijdt, dan kun je een probleem verwachten.
Men is het er wel over eens dat moderne autoos juist vanwege de electronica lang niet zo betrouwbaar zijn als de meeste zouden willen. De eerste drie stappen op dat pad waren:
- electrische fan
- wisselstroomdynamo (vanwege de diodes)
- electronische ontsteking
Die mechanische fan is niet net voldoende. Die is ruim voldoende. De temperatuur van m'n eerste series gaat zelden over de 80 graden. Of ik nu met 40 graden C in de file sta of door de Dolomieten speer, de temperatuur van m'n S1 koepekes is nooit te hoog. Bij m'n S3 koepeke gaat ie regelmatig over de 90 graden in zulke omstandigheden. Hoeft de buitentemperatuur nog niet eens 40 graden te zijn.
Wanneer gaat ie wel wat omhoog? Dat is als ik met temperaturen van over de 30 graden de autostrada afscheur met een gangetje van 150 en dan bij de tolhuisjes in de file kom. Dat werkt als volgt. Afhankelijk van de buitentemperatuur, de koelcapaciteit van het systeem en de door de motor afgegeven warmte wordt er een evenwicht ingesteld door de waterpomp en de thermostaat. Om de warmte af te voeren is een bepaalde doorstroming vereist die geregeld wordt door waterpomp en thermostaat. Maakt de motor dus de waterpomp veel toeren dan is de thermostaat bijna dicht. Maakt de motor dus ook de waterpomp weinig toeren dan is de thermostaat bijna of helemaal open. Als ik dus met 5000 toeren aan kom karren en ineens terug ga naar 800 toeren moet de thermostaat een heel stuk verder open. Om de wax verder van fase te laten veranderen (van vast naar vloeibaar) is er warmte en tijd nodig. De temperatuur schiet dus door om vervolgens te zakken. Als er nou iemand zou zeggen "Om de koeling te verbeteren monteer ik een electrische waterpomp" dan zeg ik "Die is goed bezig". Maar het monteren van een electrische fan heeft een hoog Olie B Bommel gehalte in de zin van "Tom Poes, verzin een list".
Er wordt wel meer beweerd dat het vermogen zou kosten. Maybe yes, maybe no, maar zolang dat niet met metingen en berekeningen wordt aangetoond geloof ik er niks van. Ik kan zo'n mechanische fan met de pink ronddraaien. Dus als ie vermogen neemt, dan is dat vanwege de aerodynamische belasting. Ik heb jaren op eenmotorige propellorvliegtuigen gevlogen en die hebben ook zo'n ding op de neus. Die gingen er aardig hard mee. Zo hard zelfs dat ik er mee los van de grond kwam.
Als je 120 rijdt in z'n IV drijft de rijwind de fan aan. Die drijft de dynamo aan en die weer de motor. De fan geeft dus meer vermogen. Dit is natuurlijk onzin, maar niet onzinniger dan de bewering uit het ongerijmde dat de mechanische fan vermogen zou kosten.
Steeds meer komt men er trouwens achter dat bij veel autoos een altijd meedraaiende fan juist meer vermogen geeft. Koeler onder de motorkap betekent betere vulling dus meer vermogen. Of dit bij de Fulvia al dan niet het geval is dient met metingen te worden vastgesteld en niet met borrelpraat.
In ieder geval helpt een lager temperatuur juist aan die kant van de motor in het voorkomen van vapour lock. Bij montage van een electrische fan zou ik dan ook een retourleiding voor de benzine aanbrengen zoals bij de S2/3 om vapour lock voor te zijn.
Volgens mijn dynamo-man is een gelijkstroomdynamo betrouwbaarder dan een wisselstroomdynamo. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. In een wisselstroomdynamo zitten diodes en die heb ik in de afgelopen jaren heel wat moeten vervangen. Christel is afgelopen zaterdag rond middernacht van de peage afgesleept moeten worden wegens een kaduke wisselstroomdynamo a raison van 129 euro sleepkosten plus hotelovernachting. Nu is ze er vandoor met mijn reserve dynamo, maar ik heb in ieder geval m'n kruiskopschroevedraaier terug. Ik heb trouwens ook zowel met m'n S3 coupe en S2 berlina ooit ook met lege accuus gestaan wegens kaduke dynamo. Met de S1 koepekes rijd ik dik tweemaal zoveel kilometers. Nog nooit een probleem gehad. In het ergste geval blijft een koolborstel hangen. Een lichte massage met het russisch gereedschap brengt het ding weer in het gareel.
De gelijkstroom dynamo van de 1ste serie is goed voor 30 ampere. De Bosch dynamo van de 2e serie voor 28 ampere. Die verschillen dus niet zo veel. Als je in file staat, heb je je groot licht niet aan. De dynamo kan de extra stroom van de electrische fan dus best wel aan. Ook in de bergen zal het wel meevallen. Immers als de buitentemperatuur hoger is, is het ook langer licht en heb je minder je koplampen nodig. Die gebruiken nog steeds het meest stroom. Als het koelsysteem niet in orde is, dus als de fan onnodig lang moet werken, of als je een te grote fan slordig hebt gemonteerd en je ook nog met veel licht aan rijdt, dan kun je een probleem verwachten.
Men is het er wel over eens dat moderne autoos juist vanwege de electronica lang niet zo betrouwbaar zijn als de meeste zouden willen. De eerste drie stappen op dat pad waren:
- electrische fan
- wisselstroomdynamo (vanwege de diodes)
- electronische ontsteking