Van de week weer eens een carter met flink gat en bijbehorende drijfstang mogen aanschouwen. Een motorrevisiebedrijf belde voor wat onderdelen. Bij de aflevering mocht ik de ravage aanschouwen. Een van de drijfstang lagers was uitgelopen waardoor de drijfstang dwars door het carter naar buiten was komen zetten. De eigenaar had de kaduke motor met nog twee reserve motoren binnen gegooid. Men was al weer bijna op een kwart van het opbouwen. Ik zag toch al twee grove fouten en dat was zelfs zonder de boel gedetailleerd van alle kanten te bekijken.
Ook zijn de gegevens in de algmene boeken die revisiebedrijven hanteren fout.
Kennelijk is het gewoonte om die fouten te maken. Het uitgelopen drijfstanglager van Christel was het gevolg van eenzelfde fout en zonder de boel gezien te hebben vermoed ik dat hetzelfde Ron ook parten heeft gespeeld.
Als je trouwens hoort dat het lager er uit aan het lopen is, moet je meteen handelen. Dwz motor af zetten en de ANWB bellen. Als dat echt beneden je waardigheid is, is je optie om in het olievulpotje te pissen. De nitraten uit de urine zorgen er voor dat de lagerschalen zichzelf niet vast lassen. Wel alle passagiers, om- en bijstanders ook laten plassen. Dit vereist een vaardigheid die de meeste mannen en vrouwen niet hebben.
Voor dit soort gevallen heb ik zelf altijd in de kofferbak:
1. gereedschap om de motorkap te demonteren
2. keukentrapje
3. loopplank
Ik zou trouwens van de altijd galante Italianen wel verwacht hebben dat dit beter was opgelost. Fessia heeft dit dan toch over het hoofd gezien. Als ik indertijd technisch directeur van Lancia was geweest, had ik ik er op toegezien dat het olievulpotje wat vriendelijker zou zijn gemonteerd. Ik had zelfs twee potjes gemonteerd, een voor dames en een voor heren.
Gat in het carter
Re: Gat in het carter
Dag Huib,
In het vulpotje piesen mag niet zo'n probleem zijn, maar ik doe het toch liever niet. Ik wil mensen niet aan het schrikken maken langs de kant van de weg.
Even een beginners-vraag: je zegt dat als je hoort dat het lager er uit loopt, dat je dan moet stoppen. Maar tussen al het andere dat ik hoor, welk geluid is dan het drijfstanglager? Of is het als met Bianca Castafiore: als je het hoort, weet je het wel...?
In het vulpotje piesen mag niet zo'n probleem zijn, maar ik doe het toch liever niet. Ik wil mensen niet aan het schrikken maken langs de kant van de weg.
Even een beginners-vraag: je zegt dat als je hoort dat het lager er uit loopt, dat je dan moet stoppen. Maar tussen al het andere dat ik hoor, welk geluid is dan het drijfstanglager? Of is het als met Bianca Castafiore: als je het hoort, weet je het wel...?
Sjoerd, je moet denken aan het geluid van een koude jaren '70-diesel. Dus niet zo'n moderne die je bijna niet meer hoort... Het geluid is er aanvankelijk alleen bij stevig accelereren; na een tijdje al bij een klein beetje extra gas, en daarna gewoon voortdurend. Ik was er nog net op tijd bij om de Fulvia bij Huib af te leveren; er reden in die periode toevallig net een paar andere forumbezoekers rond met dezelfde ellende. Die hadden nog grotere pech, met uiteindelijk geheel vastgelopen motoren. Dat was mij binnen een paar honderd kilometer ook overkomen als ik was blijven doorrijden...!
Goed om te weten. Ik denk niet dat het bij mij nu een probleem is, al hoor ik wel een zangerig geluid wanneer ik laag in het bereik van de 4 of de 5 zit. Maar ik denk dat dit een normaal aandrijfgeluid is, aangevend dat ik eventueel aan terugschakelen moet gaan denken. Is dit ook de aandrijfas?
Verder klinkt ze gewoon lekker als ze eenmaal warm is. Ik heb zelfs het idee dat ze onder mijn regime weer een beetje los is gekomen, dat ze beter trekt rond 4000 toeren (gok ik, want de teller is kaduuk). Ze had in ruim een jaar maar een paar honderd kilometer gelopen en nu met mij al dik 2000, in een paar maanden. Kan het zijn dat ik verschil merk met toen ik haar net had?
Verder klinkt ze gewoon lekker als ze eenmaal warm is. Ik heb zelfs het idee dat ze onder mijn regime weer een beetje los is gekomen, dat ze beter trekt rond 4000 toeren (gok ik, want de teller is kaduuk). Ze had in ruim een jaar maar een paar honderd kilometer gelopen en nu met mij al dik 2000, in een paar maanden. Kan het zijn dat ik verschil merk met toen ik haar net had?
Leuke vergelijking en eigenlijk ook wel de beste manier om het te beschrijven. Waarschijnlijk heb je dan al wel schade aan de krukas en mogelijk de drijfstang.
Peter heeft een goed gehoor en reageerde ook adequaat. Als ik me goed herinner zat er een drijfstanglager toch al op het koper. Dan heeft de krukastap ook zoveel schade opgelopen dat je de krukastappen moet slijpen. Theoretisch zou je er een kunnen slijpen maar dat wordt in de praktijk niet gedaan. Krukas slijpen kost geld. Tarief ligt rond de 30 euro per tap. Maar dat niet alleen. De krukas moet er uit. Dus de motor moet geheel uit elkaar.
De Fulvia krukassen zijn juweeltjes. Niet alleen vanwege de vorm en de goede balancering (niet makkelijk voor een narrow V4 krukas) maar ook vanwege de perfecte loopeigenschappen van het gebruikte staal. Ik zie er zat met heel veel kilometers die toch nog op de standaard maat lagers zitten. Kwestie van tijdig olie en filter wisselen, niet te hard rijden als ie koud is en niet te langzaam als ie warm is en regelmatig (bijv iedere 50.000km) de lagerschalen controleren en in ieder geval onmiddelijk lagerschalen controleren als de oliedruk aan de lage kant raakt.
Voor het terugschakelen kijk ik meer op de oliedrukmeter dan op de toerenteller.
Het interpreteren van de indicatie van je oliedrukmeter heeft alleen waarde als je dat doet in samenhang met de temperatuur en de toerenteller. Die dienen dus alle drie prima te fungeren. Ik zou eigenlijk moeten overwegen om garantie op motorrevisie's te laten vervallen als die meters niet goed werken.
Slimmerikken laten hun lagerschalen controleren en zonodig vervangen als ze een Fulvia kopen. Het controleren is een werkje van niks.
Peter heeft een goed gehoor en reageerde ook adequaat. Als ik me goed herinner zat er een drijfstanglager toch al op het koper. Dan heeft de krukastap ook zoveel schade opgelopen dat je de krukastappen moet slijpen. Theoretisch zou je er een kunnen slijpen maar dat wordt in de praktijk niet gedaan. Krukas slijpen kost geld. Tarief ligt rond de 30 euro per tap. Maar dat niet alleen. De krukas moet er uit. Dus de motor moet geheel uit elkaar.
De Fulvia krukassen zijn juweeltjes. Niet alleen vanwege de vorm en de goede balancering (niet makkelijk voor een narrow V4 krukas) maar ook vanwege de perfecte loopeigenschappen van het gebruikte staal. Ik zie er zat met heel veel kilometers die toch nog op de standaard maat lagers zitten. Kwestie van tijdig olie en filter wisselen, niet te hard rijden als ie koud is en niet te langzaam als ie warm is en regelmatig (bijv iedere 50.000km) de lagerschalen controleren en in ieder geval onmiddelijk lagerschalen controleren als de oliedruk aan de lage kant raakt.
Voor het terugschakelen kijk ik meer op de oliedrukmeter dan op de toerenteller.
Het interpreteren van de indicatie van je oliedrukmeter heeft alleen waarde als je dat doet in samenhang met de temperatuur en de toerenteller. Die dienen dus alle drie prima te fungeren. Ik zou eigenlijk moeten overwegen om garantie op motorrevisie's te laten vervallen als die meters niet goed werken.
Slimmerikken laten hun lagerschalen controleren en zonodig vervangen als ze een Fulvia kopen. Het controleren is een werkje van niks.
Mijn fulvia is nu twee keer uitgelaten op het circuit ,de eerste demorit tot 5500tpm doorgetrokken,later op Assen iets meer nu tot 6000tpm,ik moet zeggen dat het motortje nu loopt als een tiet ,is merkbaar mooier gaan lopen en is ook feller bij het optrekken.
Ga er nu lekker weer mee naar Italie,drie weekjes toeren.
Gr Koos uit Tuk
Ga er nu lekker weer mee naar Italie,drie weekjes toeren.
Gr Koos uit Tuk
Koos, dat een motor beter gaat lopen na wat doortrappen heb ik dit weekend ook ervaren: mijn S2 hf rijdt veel te weinig en heb ik dan maar te koop gezet. Af en toe een proefritje en dat is het. Het weekend uitgeleend aan iemand voor een rallye. Geen idee hoe en of ie flink doorgereden heeft, maar vanochtend stapte ik erin om mee naar mijn werk te rijden en ik was zeer blij verrast hoe soepel ie weer reed in vergelijking met vrijdag. Gebruiken dus!!
Ook ik ben altijd beschikbaar om fulviaatjes weer wat losser te rijden (zoals gisteren op zandvoort), dus mochten er verzoekjes zijn....
Ook ik ben altijd beschikbaar om fulviaatjes weer wat losser te rijden (zoals gisteren op zandvoort), dus mochten er verzoekjes zijn....
fijner rijden
ik kom net een paar weken geleden uit italie, weer 3000 plus km erbij
inderdaad is ze dan na zo'n trip behoorlijk eager en rijdt heel erg lekker, trekt soepel op en start bij eerste contact
nu, een week of wat later, merk ik (rij nu weer niet elke dag) ze weer minder eager wordt
ligt denk ik aan de vele kilometers en dat je dan enkele dagen veel km op hoge toeren rijdt
anyway, zo was het exact vorig jaar ook na een trip kroatie
gr
bob
inderdaad is ze dan na zo'n trip behoorlijk eager en rijdt heel erg lekker, trekt soepel op en start bij eerste contact
nu, een week of wat later, merk ik (rij nu weer niet elke dag) ze weer minder eager wordt
ligt denk ik aan de vele kilometers en dat je dan enkele dagen veel km op hoge toeren rijdt
anyway, zo was het exact vorig jaar ook na een trip kroatie
gr
bob