inrijd schema gereviseerde motor

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Henri

inrijd schema gereviseerde motor

Unread post by Henri »

Onlangs heb ik de motor van mijn Fulvia laten reviseren en moet ik de motor nog inrijden.

Wat ik heb begrepen is dat je de 1e 500 km niet boven de 3500 toeren mag komen. Klopt dit? De vorige keer heb ik het volgende schema aangehouden:
1e 500 km niet boven de 80 -> olie en filter vervangen
2e 500 km niet boven de 80 -> olie en filter vervangen
3e 500 km niet boven de 100 -> olie en filter vervangen en natrekken van de bouten, daarna toeren verder opbouwen waarbij je tot 2000km niet voluit doortrekt. Daarna weer olie en filter vervangen en controleren van 'metaalgruis' op de aftapplug.
Bovendien werd me toen geadviseerd om tijdens het inrijden vooral géén constante snelheid aan te houden maar juist wisselend in toeren te rijden.

Heeft iemand een inrijdschema voor een gereviseerde motor?
groet,
Henri
Huib Geurink

Re: inrijd schema gereviseerde motor

Unread post by Huib Geurink »

Inrijd schema hangt af van de speling op de boring. Bij een S1 moet je meer beducht zijn voor een vastloper met name op #2 dan bij een S2/3.
Maar als je gewoon het inrijdschema aan houdt uit het instructieboekje zit je altijd goed. Enkel als er niet voldoende is gecompenseerd voor aanslag in de waterkanalen blijft er een vergroot risico op een vastloper langer bestaan.

Tegenwoordig voorzie ik de cilinderwanden en lagers e.d. van een extra grafietlaag wat aan de ene kant het inrijden wat korter maakt en langs de andere kant de slijtage en interne verliezen zeer sterk vermindert .

Ik neem aan dat je 12.9 kopbouten hebt gebruikt. Dan is het natrekken als volgt:

1e keer na 2 uur (zonder dat de motor heeft gelopen)
2e keer motor warm rijden en voordat ie koud is na trekken
3e keer na 500km
en dan nog een paar keer wanneer het uitkomt.

Geen synthetische olie gebruiken maar 20W50 mineraal.
Henri

Unread post by Henri »

Huib,
dank voor je kopbouten aantrek schema. Dat van de 2e keer natrekken wist ik niet.
Helaas heb ik geen instructieboekje. Kun je ook de max toerentallen danwel max snelheid geven voor het inrijden?

groet,
Henri
Huib Geurink

Heel belangrijk voor het goed aanhalen van de kopbouten is dat de schroefdraden uiterst zuiver zijn (gaten in het blok opsnijden!) en dat er geen vuil en olie in de gaten zit. Ook de bouten moeten haarzuiver zijn (recht en perfecte draad). Je voelt de eerste keren wel wat ze doen en aan de hand daarvan kun je een verder schema bepalen. Ik bepaal het schema liever aan de hand van de realiteit dan aan de hand van een papiertje met vlekjes inkt.

Instructie boekje: zie http://www.viva-lancia.com/fulvia/qanda ... via-cd.php
koos

Unread post by koos »

Is het niet wat overdreven om zovaak de olie en filter te vervangen daar het filter een grote inhoud heeft en niet gauw verstopt zal raken zeker niet bij een motor die inwendig geheel schoon is.
Gr Koos
Arno Elert

olieFilter

Unread post by Arno Elert »

Wat is vandaag de dag, de juist te kiezen olie en Oliefilter..!!!
Huib Geurink

Re: olieFilter

Zelfde als gister
Arno Elert

Unread post by Arno Elert »

nou, Huib, dat is toch niet helemaal waar... inzichten blijken vaak te veranderen...
Huib Geurink

Klopt. Maar van gisteren op vandaag niet. Althans niet hier. Misschien wel elders maar ik zou niet weten waar. Kan wel eens navraag doen als je er op staat.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”