Huib,
Ja een van die kinderen was ik. Een volledige kampeeruitrusting was er overigens niet bij. Dat zou veel te zwaar zijn voor een 1200 (ik heb trouwens geen idee wat de werkelijke inhoud was). Volgens mij hield de hele opvoeractie indertijd ook een modificatie van de remmen in. Er hebben wat delen van een Flavia onder die auto gezeten maar welke dat precies waren zal ik vanavond eens aan mijn vader vragen. Uit je verhaal begrijp ik dat dat waarschijnlijk de hoofdremcilinder met bekrachtiger moet zijn geweest.....
Maar goed. In mijn geval heeft moeders ook al geworpen en na een tijdje in lease auto's te hebben gereden heb ik tegen mijn baas gezegd dat deze constructie alleen leuk was voor de lease maatschappij en de belastingdienst. Moeders rijdt nu met zo'n bus en dan ben je iedere discussie dat een Fulvia te klein zou zijn direkt kwijt. De coupe wordt dus mijn dagelijkse auto en moet dus wel in het moderne verkeer mee. Vandaar dat de remmen belangrijk zijn. Dus als de cilinders terugkomen ook maar meteen nieuwe slangen. Om ook de leidingen tot halverwege de veerpoten te verlengen lijkt me iets te veel van het goede. 32 kg trappen lukt me nog wel en het is ook een kwestie van motivatie. Dit gebruik je natuurlijk alleen in geval van een noodstop.
Je verhaal met een nog kleiner cilinder en bijbehorende spelingverkleining lijkt me iets te theoretisch voor een auto die dagelijks op de weg is en redelijk veel kilometers maakt. Je moet dat de vlakheid wel erg vaak gaan controleren om warm- en aanlopende remmen te voorkomen.
Walter
Remslangen en Dunlop remmen
Re: Suggestie
Lijkt me toch wel een goed plan om eens te kijken hoeveel er te verdienen is door het volume vloeistof wat je uitspaart doordat de slangen niet meer of althans veel minder oppompen om te zetten in een kleinere diameter voor de hoofdremcilinder. Dat zou veilig moeten kunnen.
Het mes snijdt dan langs twee kanten. In de regel is de gemonteerde hoofdremcilinder gaar. Een nieuwe kost aardig wat. Een alternatief is de oude verbussen maar daar heb je te weinig vlees voor. Veilig verbussen kan enkel als je schroefdraad snijdt. Als nu de hoofdremcilinder kleiner kan, is er misschien wel ineens vlees om te verbussen.
Overigens is controle op vlakheid etc niet zo ingewikkeld. Je voelt het iedere keer als je op de rem trapt. Het is allemaal best wel redelijk simpel. Zo vul ik ook nooit m'n rempotje tussentijds bij. Als de vloeistof dan net tot boven de onderrand is gezakt is het tijd om nieuwe blokken te plaatsen. Allemaal heel simpel. Zelfs geen valse lampjes op het dashboard. Je moet wel zeker zijn dat de remcilinders in orde zijn en niet (kunnen) lekken.
Het mes snijdt dan langs twee kanten. In de regel is de gemonteerde hoofdremcilinder gaar. Een nieuwe kost aardig wat. Een alternatief is de oude verbussen maar daar heb je te weinig vlees voor. Veilig verbussen kan enkel als je schroefdraad snijdt. Als nu de hoofdremcilinder kleiner kan, is er misschien wel ineens vlees om te verbussen.
Overigens is controle op vlakheid etc niet zo ingewikkeld. Je voelt het iedere keer als je op de rem trapt. Het is allemaal best wel redelijk simpel. Zo vul ik ook nooit m'n rempotje tussentijds bij. Als de vloeistof dan net tot boven de onderrand is gezakt is het tijd om nieuwe blokken te plaatsen. Allemaal heel simpel. Zelfs geen valse lampjes op het dashboard. Je moet wel zeker zijn dat de remcilinders in orde zijn en niet (kunnen) lekken.
Huib,
In mijn 1200 coupe heb ik destijds de rembekrachtiger van een flavia 1500 gemonteerd.
Het resultaat was ongelooflijk. Met je wijsvinger op het rempedaal kon je een noodstop
maken. Het was wel wennen maar na een paar dagen kon ik er goed mee overweg.
Terzake van de verkleining van de diameter van de hoofdrempomp moet je er wel rekening
mee houden dat de storingsgevoeligheid sterk toeneemt.
In mijn 1200 coupe heb ik destijds de rembekrachtiger van een flavia 1500 gemonteerd.
Het resultaat was ongelooflijk. Met je wijsvinger op het rempedaal kon je een noodstop
maken. Het was wel wennen maar na een paar dagen kon ik er goed mee overweg.
Terzake van de verkleining van de diameter van de hoofdrempomp moet je er wel rekening
mee houden dat de storingsgevoeligheid sterk toeneemt.
Je moet uiteraard een marge incalculeren voor storing. Ik vraag me af wat voor marge. Hoe komen we daar achter?