steek van de velgenmaat ??

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Arno Elert

steek van de velgenmaat ??

Unread post by Arno Elert »

Ben bang dat ik ooit paar lessen heb gemist, en tot een vijf jaar gelden interesseerde ik me nooit voor auto’s en zat meer met mijn hoofd alleen bij Jachtbouw en bootjes.
Maar misschien kan iemand me eenduidig uitleggen hoe de steek van een velg wordt gemeten, is dit nou de afstand van het gat hart tot hart, kruislings of tot het eerstvolgende gat?
En stel ik heb, nu de velg gemeten van mij s1 fulvia…meet 10 cm, tussen “hart”gat en eerstvolgende “hart” gat. ..oké steek ?? rare engelse maat of zo.
En dan heb ik een velg, meet ik van “hart”gat tot “hart”gat….7 cm….steek..??

Dit is voor veel waarschijnlijk duidelijk, maar zoals ik al zij, heb die les gemist en wil hem graag inhalen.

Groetjes, Arno
elentinos

Re: steek van de velgenmaat ??

Unread post by elentinos »

De steek is de diameter van de denkbeeldige cirkel over het hart van de gaten.
elentinos

Unread post by elentinos »

O ja, de steek van de Fulvia is 4 x 130, dus 4 gaats en de diameter van de denkbeeldige cirkel is 130 mm)

PS: hetzelfde als die van de VW Kever...
Arno Elert

Re: steek van velgen?

Unread post by Arno Elert »

Dank je, voor je informatie. Dus gewoon een cirkeltje met het aantal gaten. En natuurlijk rekeninghoudend met een boring met of zonder centreer ringen..

Werd altijd verrast door opmerkingen zoals Middensteek 6 cm Wielbouten hart-hart 10 cm
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Of dus nog makkelijker, de hart tot hart afstand van de tegenoverliggende boutgaten (bij een 4 gats)
Makkelijkst te meten als binnenzijde ene gat tot buitenzijde tegenoverliggende.
Bij 3 (Sommige Renaults) en 5 gats bevestiging gaat die simpele manier natuurlijk niet op

Bert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”