warning lights
warning lights
Ik ben in het bezit van een serie 2 Fulvia coupe van 1972, welke dagelijks gebruikt wordt, behoudens als de wegen gezouten zijn. Wie kan mij helpen aan een simpele methode om een schakelaar aan te sluiten voor de alarmknipperlichten, voor het uitzonderlijke geval dat...........Ik denk zellf om een schakelaar van HELLA onder de dash te bouwen op een allu hoeklijntje samen met de switch van een mistachterlicht (mist was er ook al in 1972). Dank bij voorbaat. Hans.
Re: warning lights
Gewoon van richtingaanwijzer aftakken met klein, zwart, dubbel schakelaartje. Heb ik ook gedaan. Gemonteerd op middenconsole, half onder het stuur. Je hoeft niet per se pech te hebben (heb ik tenminste nooit, het is een Lancia!) om plezier van je gevarenlichten te hebben. Bijvoorbeeld met illegaal ergens even parkeren.
Bart
Bart
Bij de firma Holden in Engeland is een kant en klaar setje te bestellen, www.holden.co.uk onderdeelnummer SSFB300. kost 43 pond ex btw, ik weet niet of dit goedkoop of duur is, maar dan heb je iig een alternatief.
Groeten Bob
PS: ikzelf heb nu een oranje zwaailichtje op batterijen in de auto liggen, kostte 2 euro maar is wel meer gepruts, en ik weet dat er ook speciale flitslampen te koop zijn voor pech, als het ware een vervanging van de gevarendriehoek, heb ik ooit op een beurs gezien. Dan kun je dus alleen niet illegaal parkeren.
Groeten Bob
PS: ikzelf heb nu een oranje zwaailichtje op batterijen in de auto liggen, kostte 2 euro maar is wel meer gepruts, en ik weet dat er ook speciale flitslampen te koop zijn voor pech, als het ware een vervanging van de gevarendriehoek, heb ik ooit op een beurs gezien. Dan kun je dus alleen niet illegaal parkeren.
Huib heeft bij mij een schakeling gemaakt die bediend wordt met de "loze" linker dashboardschakelaar, en bovendien ook werkt zonder sleutel in het contact. Ik vind het vooral erg prettig om mensen bij plotseling opdoemende files te kunnen waarschuwen - mijn remlichten zijn bovendien (nu nog, wordt binnenkort opgelost) erg traag van begrip: Je moet echt op het pedaal gaan staan om ze aan te krijgen.
Schakeling van Bart is prima voor een S2 en eventueel S3 als er daar geen op zit.
Bij de S2/3 werken de richtingaanwijzers ook als het contact uit is. Dus een dubbelpolig schakelaartje werkt uitmuntend Je kunt hem eventueel monteren naast het luchtroostertje in het midden ipv een van de schroefjes.
Sommige knipperautomaatjes zijn afgesteld op een bepaalde stroomafname. Als je dan ineens twee keer zoveel lampen laat knipperen kan het zijn dat de frequentie heel anders is. In dat geval kun je het knipperautomaatje vervangen door een electronische, die een groot stroombereik aan kan.
Bij de S1 is het wat lastiger omdat de richtingaanwijzers niet werken met contact uit. Je moet dus de 12 volt aansluiting van de automaat mee omschakelen. Als je de normaal niet gebruikte linker piano schakelaar op het dashboard die enkelpolig is, wilt gebruiken wordt het nog wat ingewikkelder.
Bij de S2/3 werken de richtingaanwijzers ook als het contact uit is. Dus een dubbelpolig schakelaartje werkt uitmuntend Je kunt hem eventueel monteren naast het luchtroostertje in het midden ipv een van de schroefjes.
Sommige knipperautomaatjes zijn afgesteld op een bepaalde stroomafname. Als je dan ineens twee keer zoveel lampen laat knipperen kan het zijn dat de frequentie heel anders is. In dat geval kun je het knipperautomaatje vervangen door een electronische, die een groot stroombereik aan kan.
Bij de S1 is het wat lastiger omdat de richtingaanwijzers niet werken met contact uit. Je moet dus de 12 volt aansluiting van de automaat mee omschakelen. Als je de normaal niet gebruikte linker piano schakelaar op het dashboard die enkelpolig is, wilt gebruiken wordt het nog wat ingewikkelder.
De oplossing van Bart spreekt mij wel aan, echter het vreemde is dat de richtingaanwijzers niet werken bij afgeschakeld contact, wellicht dat een van de vorige eigenaren wat heeft lopen grutten. Zal de vonkenzoeker eens uit het vet halen, de bovenplaat van het dashboard demonteren en op onderzoek uitgaan. Kan ik gelijk de lampjes van de dashboardverlichting vernieuwen die volgens mij al 33 jaar niet vervangen zijn. Bedankt voor de suggesties tot zover. Groet, H
Waarom zou je de bovenplaat van het dashboard afhalen, je kunt overal toch zo al bij?
Net nog even op het schema gekeken. Het klopt dat de richtingaanwijzers niet werken als het contact uit is. Bij mijn S3 werken ze wel met contact uit, maar daar zat al van fabriekswege een schakelaar op voor de alarmlichten. Mogelijk is de bedrading gewijzigd bij de installatie van de alarmlicht schakelaar.
Het simpelste is de 12V aansluitng van de knipperautomaat te verleggen.
De knipperautomaat is nr 64 op het schema. Hij hangt links onder het dashboard en krijgt de 12 volt via de rode draad van de knipperautomaat voor de handrem en remvloeistof (nr 53 op het schema).
Vlak in de buurt zit een stopcontactje (nr 65 op het schema) voor een oplaadbare zaklamp. Je zou de rode draad van 64 kunnen losmaken van 53 en doorverbinden met de rode draad van 65.
Je hoeft dan de auto niet half te slopen. Enkel wat joga oefeningen op je kop onder het dasboard volstaan.
Het simpelste is de 12V aansluitng van de knipperautomaat te verleggen.
De knipperautomaat is nr 64 op het schema. Hij hangt links onder het dashboard en krijgt de 12 volt via de rode draad van de knipperautomaat voor de handrem en remvloeistof (nr 53 op het schema).
Vlak in de buurt zit een stopcontactje (nr 65 op het schema) voor een oplaadbare zaklamp. Je zou de rode draad van 64 kunnen losmaken van 53 en doorverbinden met de rode draad van 65.
Je hoeft dan de auto niet half te slopen. Enkel wat joga oefeningen op je kop onder het dasboard volstaan.
Nu jullie het zeggen...
Bij mij werken de richtingaanwijzers ook niet als het contact uit is. Daar had ik iets op gevonden maar weet niet meer zo 1 2 3 wat.
Ik geloof dat ik van beide kanten van de richtingaanwijzer een draadje had getrokken naar het schakelaartje (een plus dus) en dan spanning van de aansteker.
Ik zou weer even moeten kijken. Natuurlijk moeten ze wel werken met het contact uit.
Bart
Bij mij werken de richtingaanwijzers ook niet als het contact uit is. Daar had ik iets op gevonden maar weet niet meer zo 1 2 3 wat.
Ik geloof dat ik van beide kanten van de richtingaanwijzer een draadje had getrokken naar het schakelaartje (een plus dus) en dan spanning van de aansteker.
Ik zou weer even moeten kijken. Natuurlijk moeten ze wel werken met het contact uit.
Bart