pasta

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
johan

pasta

Unread post by johan »

Gisteren naar autokeuring geweest voor de 1° keer met mijn coupeke van 76. Met de goedkeurende blikken van de keurder voor 100% geslaagd. Maaaar met 1 opmerking (veel) olie verlies van de versnellingsbak alles in de buurt is zo in olie het is onmogelijk te zien waar het verlies vandaan komt. Nu heb ik mij om de hoek een tube STOP laten aansmeren van Liqui Moly en dit produkt (een zachte blauwe gel) zou olie verlies van bak en diff. doen stoppen. Het zou verharde afdichtingen weer soepel maken !!
Ooit iemand ervaring met zoiets ? Mijn bakske rijdt als een naaimachien en om nu gans die handel te demonteren ..... niet zoveel zin in , heb ook niet de tools. Aan de andere kant wil ik ook de bak niet laten gaar draaien. Dus toch een probleem !
Johan
Peter Coolsma

Re: pasta

Unread post by Peter Coolsma »

Ach... Mijn bak is gereviseerd en lekt ook nog steeds. Regelmatig bijvullen... Toevoegingen zijn altijd tricky. Er is 1 merk waar Huib redelijk goede ervaringen mee heeft (voor de motor dan, niet voor de bak) maar de naam is me even ontschoten. Om te voorkomen dat ik toch weer net het verkeerde merk noem laat ik dat liever aan Huib over.

Als die Liqui Moly specifiek voor bak en diff bedoelt is zou je evt. de gok kunnen wagen. Deze olie wordt minder heet dan de motorolie dus het zal er toch wel speciaal voor ontwikkeld zijn. Al op het web gezocht naar ervaringen van anderen met dit spul...?
johan

Unread post by johan »

Nee Peter nog geen ervaring van anderen gevonden, ik hoop nog steeds dat het tubetje Moly me van een hoop werk zal verlossen. Het probleem is niet regelmatig bijvoegen van olie want dat is toch maar een klein werkje maar de keurder was formeel : volgende keer moet het opgelost zijn !
Ook de bodem is flink in de olie en dat valt natuurlijk op maar tenslotte kan IK er wel mee leven.
Ik heb nog een jaar tijd om de tube heilig oliesel bij te voegen ... dus toch maar een beetje wachten.
Johan
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Je zou toch uit moeten zien te vinden waar de olie vandaan komt. Schoon spuiten met de hoge druk spuit, stuk rijden en dan goed kijken.

Bij moderne autoos komt het nauwelijks voor dat kwalen zich zelf genezen. Ik vermoed zelfs dat het nooit voor komt. Bij bijna 30 jaar oude koepekes komen dat soort wonderbaarlijke genezingen zeker niet voor ook al zijn het Fulvia's.

In de regel wordt het alleen maar erger. Bak zal er dus onder vandaan moeten. Je moet dan wel al weten waar het lekt. Al het andere is tijd en geld verspillen. Bak had er nu al uit kunnen wezen.
Peter

Unread post by Peter »

Johan, ik ben het met Huib eens: goed schoonmaken en uizoeken waar ie lekt.

Ik ben een fan van bakken wisselen en doe dit ook vaak. Vind echter dat een fulviabak helemaal niet hoeft te lekken en ik zou eingelijk ook niet weten waar.

En om hoop te geven: Ik had laatste een volledig vernieuwde bak gemonteerd die na 500km een beetje begon te lekken. Maakte niet uit of je reed of niet. Baalde er zo van dat ik niet eens zin had om het op te sporen. Na een maand en een paar plassen van 20cm later de bak schoongemaakt met een doek en gaan speuren. Bleek dat op de naad EEN borgmoer een kwart slag loszat. De twee er omheen (max 10cm daar vandaan) zaten prima. Kon niet geloven dat zo'n bak zo kan lekken door 1 moertje.

Mijn devies, net als Huib: schoonmaken en even speuren.

Gr. Peter
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”