koppakkingen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Hein Reedijk

koppakkingen

Unread post by Hein Reedijk »

Op zoek naar een klein koelwaterlek (langzaam dalend koelwaterniveau en soms een witte pluim uit de uitlaat) ben ik de cilinderkoppen van mijn flavia aan het demonteren. De linker is er nu af. De motor is plusminus 15 jaar geleden gereviseerd, ik heb de auto nu ruim drie jaar in bezit. Sinds revisie is er schat ik 80000km mee gereden. De cilinderkop ziet er van binnen mooi schoon uit, maar wat meteen opviel was dat de koppakking op meerdere plaatsen kapot was gegaan door reactie van koelwater met het aluminium van de kop. Groen kristallen hadden de pakking letterlijk opengebroken daar waar er slechts aan een kant aluminium tegenaanzat. Overigens zat de pakking met zijn metalen ringen nog netjes rond de verbrandingsruimten, dus misschien zit het lek bij de andere kop.
Ik ga nu de boel weer in elkaar zetten met nieuwe koppakkingen. En straks goede koelvloeistof in het blok. Zijn er nog maatregelen te bedenken om het kapot gaan van de pakking te voorkomen? Behalve dan frequente koelwaterwissel.
Groet van Hein.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”