nieuwe flens maar nog steeds niet goed

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bert Ewalds

Re: nieuwe flens maar nog steeds niet goed

Unread post by Bert Ewalds »

Frans,

In alle eerlijkheid, als je geen ontsteking kunt afstellen, zou ik zeker niet aan Carburateurs gaan schroeven, want dat is echt moeilijker
Wil je logisch te werk gaan met zoeken naar foute carburateur afstellingen, dan moet je basis goed zijn, zie ook een "een regel" opmerking van Huib van die strekking

Dat betekent
-Goede bougies
-Goede vonk, daar is een heel eenvoudig testertje voor in de handel van de engelse firma Gunson, kosten misschien 5 Euro
-Goed afgestelde ontsteking
-correct afgestelde kleppen
Pas als dat allemaal op orde is moet je aan carburateur afstellingen gaan wijzigen, anders ga je gegarandeerd nat

Ontsteking afstellen is niet zo'n kunst, je hebt er alleen een zogenaamde contacthoekmeter voor nodig
Ik heb laatst een hele mooie digitale gekocht merk "Draper" kosten ca 75 Euri
Er zit dan ook nog een toerenteller, het hele circus aan gewone electrische metingen (V DC/AC, Amps Ohm) en een temperatuurmeting met thermokoppel op.
Wil je het helemaal professioneel doen, dan kan je het tijstip met een flitser afstellen, maar als je nauwkeurig werkt , gaat het eventueel met een proeflampje
Als je interesse hebt kan ik je wel de bestel details geven, ook die meter komt uit Engeland, hier in Nederland zijn die dingen tegenwoordig alleen professioneel te krijgen met een professioneel prijskaartje er aan

Als je er schrik van hebt, laat Huib het dan voor je doen, maar ga niet aan carburateurs stellen, voordat je basis deugt

Prettige kerstdagen,

Bert
Frans Weersing

Unread post by Frans Weersing »

Hallo Bert,

Je hebt helemaal gelijk, maar ik was zowieso van plan me eerst te concentreren op de ontsteking.
Ik begrijp dat je die "Draper" in Engeland hebt besteld? Mail me de bestelgegevens maar.
Bedankt in ieder geval voor al je info.

Prettige feestdagen,

Frans Weersing
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Al die apparaatjes zijn soms handig maar ik adviseer toch om eerst de boel onder de knie te krijgen met het simpele gereedschap zoals vroeger ook werd gedaan. Dwz een fittingschroeverdraaier met lampje en een setje voelermaten.

Als je de procedure uit het boek volgt en de maximale opening van de punten op 0,45 zet, dan is de dweilhoek iets onder de 50 graden. Veel Fulvia's starten lopen beter met een iets kleinere opening (0,45 moeilijk, 0,40 makkelijk) wat resulteert in een dweilhoek van 55 a 57 graden. Over dweilhoek wordt in de boeken niks gezegd, wel over de maximale opening. Daar zou ik dus mee werken.

Als de contactpunten gesloten zijn loopt er stroom door de bobine waardoor er een energie wordt opgeslagen in de bobine. De punten moeten ook bij hogere toerentallen lang genoeg gesloten zijn om voldoende energie op te slaan in de bobine. Je zit hier ook weer met het conflict tussen graden en milliseconden. De tijd dat de punten gesloten of open zijn wordt aangegeven als een hoek, dwz in graden. Bij lage toerentallen zijn ze best lang gesloten. Bij hogere toerentallen maar kort. De bobine heeft een bepaalde vaste tijd nodig om een voldoende minimum aan energie op te slaan. Het is schipperen om de boel zowel bij hoge toerentallen, lage toerentallen, hoge accuspanning (tijdens bijladen) en lage accuspanning (tijdens starten) voldoende energie te laten opslaan zonder door te branden.

Als de punten open zijn zet de bobine de opgeslagen energie om in een vonkspanning. De punten moeten zowel bij hoge als bij lage toerentallen lang genoeg open zijn om de spanning te laten opbouwen en een serie vonken te produceren. Het is dus dubbel schipperen.

Het ziet er simpel uit, maar dat is het niet. Het is zaak om de juiste onderdelen met de juiste specs en de juiste afstellingen te gebruiken.

De condensator wordt vaak verwaarloosd. Die speelt een crucial rol bij het omzetten van de energie in de bobine naar een juiste vonkspanning en voorkomt tevens dat een te hoge spanning de bobine vernielt en de punten inbrandt. Condensators dienen om de twee jaar vervangen te worden. Bij iedere vonk slaat er een mini-micro-nano gaatje in. Een miljoen vonken zit je zo aan. Na verloop van tijd is de capaciteit van de condensator dus te ver teruggelopen om z'n werk nog goed te doen.

En als ik al eerder zei, het centrifugaal gedeelte goed controleren en schoonmaken. Het vilt goed olieen

Als de boel weer in elkaar gezet wordt, goed opletten op de fase. Dwz de vinger van de rotor moet op de momenten dat er vonken nodig zijn tegenover een contact in de verdelerkap staan bij zowel de minimale als de maximale vervroeging en dat is heel krap.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”