aantrekkoppels

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
harry van nusvoort

aantrekkoppels

Unread post by harry van nusvoort »

Hallo,

Ik heb mijn drijfstanglagers van mijn lancia fulvia 3e serie vervangen, maar weet het aantrek koppel van de bouten niet. Kan iemand mij dit vertellen? Er ligt een 1300 motor in de auto....

alvast bedankt,

Groeten Harry
Peter

Re: aantrekkoppels

Unread post by Peter »

Hallo Harry,

Ik heb even gechecked op de CD met manuals (die verkrijgbaar is via deze site) voor de aantrekkoppels van de motor. Voor de lagerkappen van de drijfstangen zijn twee pagina's benodigd. En de juiste waarde wordt gespecificeerd aan de hand van het nummer op de drijfstang. Weet niet of je je motor hebt uitgebouwd en het kunt zien. Mijn gok is dat het 4.75 - 5.25 kgm is.

In mijn ogen wordt het aantrekkoppel bepaald door de sterkte van de bout. Dus als de motor nog nooit is opengeweest kun je er van uit gaan dat de correcte bouten erin zitten. En als er "fiat" op de boutjes staat zou ik ze niet te hard aandraaien......

Een oude wijsheid zegt dat als je je drijfstanglagers loshaalt, je de bouten moet vervangen door nieuwe. Als iemand ze ooit te vast heeft aangedraaid kunnen ze breken. Ik heb de mijne vervangen door nieuwe ARP bouten met een hogere sterkte. Is veel goedkoper dan de mogelijke schade die je oploopt.

Gr. Peter
Lucas Geheniau

Re: aantrekkoppels

Unread post by Lucas Geheniau »

Het vereiste aantrekkoppel wordt niet bepaald door de sterkte van de bout. De construktie bepaalt met welke kracht de delen op elkaar gedrukt moeten worden. Dat laat zich vertalen naar een aanhaalkoppel en de gebruikte bout moet dat koppel kunnen verdragen.

Het is dus niet zo, dat door het plaatsen van bouten met een grotere treksterkte, de koppels omhoog mogen. Voor de bouten is dat geen probleem, voor de construktie kan het wel een probleem zijn.

Groetjes,

Lucas
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”