koud
koud
Mijn 1.3s komt met de eerste kou hooguit aan 70° bedrijfs temp. persoonlijk vind ik dat wat weinig. Nochtans loopt de temp. in de zomer in de file makkelijk tot 90°. Thermostat is vervangen bij aankoop begin dit jaar. Kan het de bedoeling zijn dat er in de winter een stukje karton voor de radiator geplaats wordt ? lijkt me sterk. Hoe warm lopen jullie fulvia's in de winter ?
Re: koud
Met mijn flavia heb ik hetzelfde. Recent bij een nachtelijke rit naar de Ardennen en een buitentemperatuur rond de twee graden bevroor de carburateur steeds na een minuut of 10 rijden! Een flink stuk karton voor de radiateur verhielp het euvel.
Ik heb ook een vrij recente thermostaat (Wahler). Huib, jij plaatst in de winter toch een type dat pas bij hogere temperatuur opent? Dat voorkomt dan waarschijnlijk ook het bevriezen.
Ik heb in mijn dozen nog een origineel rubberen afdekgeval gevonden voor voor de gril. Staat wat beter dan een stuk karton.
Vraag mij af of ik ook niet de kunststof isolatieplaat onder de carburateur vandaan moet schroeven.
Groet van Hein.
Ik heb ook een vrij recente thermostaat (Wahler). Huib, jij plaatst in de winter toch een type dat pas bij hogere temperatuur opent? Dat voorkomt dan waarschijnlijk ook het bevriezen.
Ik heb in mijn dozen nog een origineel rubberen afdekgeval gevonden voor voor de gril. Staat wat beter dan een stuk karton.
Vraag mij af of ik ook niet de kunststof isolatieplaat onder de carburateur vandaan moet schroeven.
Groet van Hein.
Onderdeel van mijn recente volledige motorrevisie was een goede, verse thermostaat; een Italiaanse Behr, type DC05653. Daarme komt de motor, ook nu, makkelijk rond de 80 a 85 graden, met de vorige thermostaat ook maar net voorbij de 70. Da's een beetje aan de koele kant en is niet goed voor de levensduur van je motor. Kennelijk is er best wat variatie in de "afregeling" van de thermostaten die op de markt zijn.
Met een verse thermostaat moet de temp toch altijd net boven de 70 komen. Thermostaten gaan in werking achteruit gedurende hun levensduur. Ik noem het altijd een 100.000km onderdeel. Als je ooit een kokende motor hebt, moet je hem eigenlijk meteen vervangen.
De originele thermostaat is 83
Ik monteer 's winters altijd een 89 graden thermostaat. Dat is meer omdat ik zelf een koukleum ben. Zou voor de motor niet nodig moeten zijn.
Schaamlapje voor de gril hebt wel tegen ijs op de carburateur. Tenminste, hangt van de auto af. Is bij ieder type verschillend. Ik had de laatste dagen last van ijs in de carburateur. Na montage van het schaamlapje niet meer.
De originele thermostaat is 83
Ik monteer 's winters altijd een 89 graden thermostaat. Dat is meer omdat ik zelf een koukleum ben. Zou voor de motor niet nodig moeten zijn.
Schaamlapje voor de gril hebt wel tegen ijs op de carburateur. Tenminste, hangt van de auto af. Is bij ieder type verschillend. Ik had de laatste dagen last van ijs in de carburateur. Na montage van het schaamlapje niet meer.