onderste draagarm tweede serie

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bob Rockland

onderste draagarm tweede serie

Unread post by Bob Rockland »

Beste Fulvisti,

Vorig weekend met veel moeite fuseekogels uit mijn onderste draagarmen gekregen. Gisteren heb ik de stabilisatorrubbers uit de draagarmen gehaald met een zelfgemaakt stuk gereedschap.

Voordat ik dat stuk gereedschap had gemaakt heb ik 1 draagarm gebroken... Vraag me niet hoe :-|

Dus mijn vraag: wie heeft er nog tweede serie (volgens mij zijn ze anders dan eerste serie) draagarmen liggen? Uiteraard wil ik ervoor betalen / ruilen. Heb er 1tje nodig, weet zo nu even niet of het de linker of rechter betreft.

Alvast dank!
Bob
Delft
Joop

Re: onderste draagarm tweede serie

Unread post by Joop »

Hoi Bob,

Heb die draagarm wel liggen.
Bel maar even 06-18293073.

Groeten,
Joop
Peter

Unread post by Peter »

Bob, toch benieuwd hoe je een draagarm breekt. En kun je beschrijven of ie eerst nog boog, voordat ie brak?
Bob Rockland

hoi peter

ik wilde graag de stabilisatorrubbers uit de draagarm (om de draagarmen te laten stralen)
dus een draadeind genomen (12), deze door de beide rubbers gestoken (zitten immers recht tegenover elkaar)
toen twee bouten met wat ringen en een buisje in het midden de rubbers van elkaar afgedraaid
ik dacht: de rubbers gaan er eerder uit voordat de draagarm breekt (ze boog eerst, of scheurde langzaam)
dus niet

de volgende rubbers heb ik eruit gehaald door een flinke diameter stuk buis over het rubber heen te schuiven en vervolgens de rubbers daarin getrokken met een ring en draadeind en bout
dat gaat overigens prima!

zo heb ik ze ook uit die twee aluminium veerpoten (heet dat zo?) gehaald

groet
Bob
Peter

Unread post by Peter »

Bob, Ik heb ze bij twee auto's vervangen en probeer me te herinneren waarom dat lukte.... Eruit is volgens jouw methode van een eigengemaakte trekker. Erin is een ander probleem. Los van veel wd40 heb ik de rubbers eerst in de vriezer gegooid omdat ze anders 'opstroopten'. Het is uiteindelijk gelukt, maar of dat nou aan die vriezer lag weet ik niet meer.

Onder heb ik ze door poly-urethaan versie vervangen naar volle tevredenheid. Jij hebt nu problemen met boven. Als je daar een vervanging voor vind ben ik erg benieuwd naar je reactie.
Bob Rockland

poly-urethaan?

Ha Peter

Eh, waar heb je die poly-urethaan versies vandaan?

En hoezo denk je dat ik een probleem heb met boven, verkrijgbaarheid?

Ik dacht eigenlijk ook een stuk gereedschap te kopen om ze er weer in te zetten.

groets
Bob
Bob Rockland

Re: poly-urethaan?

> stuk gereedschap te kopen
ik bedoel natuurlijk maken
Peter

Unread post by Peter »

Er zijn witte Nylon-achtige versies van Nederlands fabrikaat in omloop. Deze schijnen wat minder te zijn (hoor graag andere reacties). Ik had bij mijn garage deze gekocht (de laatste) en ook equivalenten voor de stabi's. Weet echter niet of deze nog ergens verkrijgbaar zijn, maar dit is wel de juiste kwaliteit als je het mij vraagt. Bovenkantjes heb ik in rubber zoals je kunt zien (niet opgestroopt....) omdat ik geen alternatief ken:

Image
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Even voor de goede orde
Eerste series en een paar vroege 2e series hadden onder bussen. Dat zijn low friction scharnieren die gesmeerd moeten worden.
Later is men overgeschakeld op silentblocs. De scharnierwerking wordt daar verkregen door op- en afwinden van rubber. Die hoeven niet gesmeerd te worden maar vind ik minder prettig rijden en vooral minder prettig sturen.

Boven zitten er bussen volgens hetzelfde principe als de 1ste serie bussen onder maar dan langer. Boven is Lancia pas veel later overgeschakeld op silentblocs. Kan goed zijn dat synchroon is gegaan met de overschakeling op de bovenste draagarm van plaat.

De bussen boven gaan zelden kapot. Niettemin ga ik er binnenkort weer een stel maken.

De onderste bussen gaan wel kapot en dan niet eens zozeer door slijtage as wel door kapotgaan van het rubberen deel van de bus. Daarvoor maakte ik dan bussen van POM. Volgende worden van PET (zelfde maatvastheid als POM en vrijwel de puntbelasting van Nylon 6).

De silentblocs gaan ook zelden kapot tenzij ze op de verkeerde manier worden vastgezet. Als ze verkeerd worden vastgezet zijn ze heel snel kapot.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Als ze van hard plastic zijn dient de binnenbus gepolijst te zien en gehard tot meer dan 50 Rockwell.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”