Felsrand wielkassen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Re: Felsrand wielkassen

Unread post by Huib Geurink »

Van Owatrol is er de gewone olie en de RLS. RLS is Owatrol olie met loodmenie.

Ik heb geen ervaring met RX5. Weet ook niet wat het kost. Een liter gekookte lijnzaadolie kostte een paar jaar geleden 6 gulden. M'n buurman die in Lelijke Eenden en Frietbussen doet gebruikte indertijd gekookte lijnzaadolie. Bij een Eend telde iedere cent. Hij gebruikt nu trouwens Owatrol en Tectyl ML en Tectyl Bodysafe want ook de Eenden zijn tegenwoordig best aan de prijs.

Voor zoveer ik weet is Owatrol olie het best kruipend spul dat roest omzet. In Frankrijk wordt het meer gebruikt dan hier als antiroest behandeling. Daar is het in de automaterialen zaak in 5 liter bussen te koop. Owatrol olie wordt ook verkocht onder de naam Rustol.

Owatrol olie vormt geen blijvend dekkende laag vooral als er water spoelt. Owatrol olie mengt wel prima met Tectyl ML.

Je zou als volgt kunnen behandelen:
1ste behandeling met enkel Owatrol olie
2e behandeling na 2 tot 52 weken met 50-50 Owatrol en Tectyl ML
3e na 2 tot 52 weken en volgende behandelingen met ML
Arno Elert

Unread post by Arno Elert »

Carlo,

RX-5, Owatrol-olie, Dinitrol, enz. zijn veredelde Lijnolie producten die gebruikt kunnen worden. En om op je vraag terug te komen Owatrol en Dinitrol hebben wel iets van elkaar weg, enkel Owatrol is veel dunner en komt overal maar is niet geschikt als eindlaag op zichzelf wat Dinitrol naar mijn inziens wel weer is. Owatrol om te beginnen voor kleine naadjes etc is wel veel beter Owatrol-olie heeft een lange droogtijd, waardoor het goed kan inwerken en echt ik gooi overal Owatrol op of in en in ieder verfblik wat ik tegenkom (met uitzondering van Epoxy verven en verf met water erin, is voor mij geen verf trouwens) heb zelfs owatrol over mijn rubberen matten maar dat laatste was een ongelukje.

Er zijn diverse combinatie-preparaten op de markt, die beweren het oxidatieproces te stoppen en tegelijk te beschermen. Aan veel producten kleeft echter een nadeel. Als ik bijvoorbeeld mij subframe van mijn Fulvia ga behandelen met bijvoorbeeld. RX5 of wax met diverse toevoegingen, dan stopt op het moment dat de RX5 droog is de indringende werking van het product, en dit voordat alle kiertjes en gaatjes verzadigd zijn (bij een relatief korte droogtijd). Ikzelf prefereer eerst een of twee behandelingen met een roest stopper, bij voorbeeld een lijnolie product (tweede behandeling voordat de eerste is opgedroogd). Daarna is een combinatie preparaat uitstekend. Dus Carlo misschien zou je nog Kunnen overwegen om een extra laagje over je Owatrol te zetten en deze periodiek herhalen bijvoorbeeld om de drie tot vier jaar.

groetjes Arno
Berry van Boxel

Unread post by Berry van Boxel »

Spatbord randen van een fulvia niet roesten?

Nou..............., ik heb nog wel wat foto's van mijn Berlina '71 die dan de spreekwoordelijke uitzondering is!
Ik heb zowel de binnen- als buitenrand moeten vervangen, was al eens eerder een strip overheen gezet, maar dat is altijd maar een tijdelijke oplossing. Als je blazen in de lak ziet verschijnen....

Ik weet niet of het mogelijk is foto's op dit forum te zetten? Altijd leuk om te zien wat een ander voor ellende tegenkomt!

Groeten Berry
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”